تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۶
جالب است ۰
تاکید دو طرف بر توسعه مناسبات تجاری ایران و ترکیه

معاون تجاری اتاق استانبول با دبیر کل اتاق تهران دیدار کرد

ارتقای سطح همکاری های تجاری صرفا با فروش کالا میسر نمی شود
درگرماگرم آمد و شد داوطلبان شرکت درانتخابات اتاق بازرگانی به ساختمان شماره ۸۲ خیابان خالد اسلامبولی، معاون اتاق بازرگانی استانبول، روز گذشته در راس هیاتی به اتاق تهران آمد تا در باب الزامات توسعه روابط تجاری ایران وترکیه با دبیر کل این اتاق به گفت و گو بنشیند.
معاون تجاری اتاق استانبول با دبیر کل اتاق تهران دیدار کرد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،ابراهیم بهادرانی، دبیر کل اتاق تهران درابتدای این نشست به سابقه همکاری های اقتصادی و مراودات تجاری ایران و ترکیه اشاره کرد و البته اینکه دو کشور از نقاط اشتراک بسیاری برخوردارند. بهادرانی در ادامه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه را 14 میلیارد دلار برشمرد و گفت:«با توجه به اینکه دکترحسن روحانی رییس جمهوری ایران و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بر سر افزایش حجم مبادلات تا30 میلیارد دلار به توافق رسیده اند،اتاق تهران آمادگی دارد برای دستیابی به این هدف با دولت همکاری کند. دبیر کل اتاق تهران درادامه با اشاره اعزام سه هیات تجاری متشکل از بازرگانان به ازمیر، آنکارا و استانبول گفت:«هنوز از سوی استانبول در پاسخ به اعزام این هیات ها، هیاتی به ایران نیامده است و ما علاقه مند هستیم که آمد و شد هیات های تجاری تداوم داشته باشد.» 

سرمایه گذاری مشترک از الزمات توسعه روابط است
در ادامه این نشست، دورسون توپچی، معاون اتاق بازرگانی استانبول نوبت سخن را به دست گرفت و در ابتدا به برخی ویژگی های اتاق استانبول اشاره کرد:«اتاق استانبول دارای370 هزار عضو است و جزو 5 اتاق بزرگ کشور ترکیه شناخته می شود.» او همچنین گفت که 45 درصد مالیات تجاری در ترکیه از سوی فعالان اقتصادی استانبول پرداخت می شود. او با اشاره به آنچه برای مناسبات تجاری ایران وترکیه هدف قرار داده شده است، گفت:«دستیابی به این هدف، صرفا با فروش محصولات دو کشور محقق نخواهد شد. بلکه زمینه این همکاری باید به سوی سرمایه گذاری های مشترک در ایران یا ترکیه تسری پیدا کند. » 
توپچی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه که قرار است، فردا ، دوشنبه افتتاح شود، گفت که هدف از برگزاری این نمایشگاه، صرفا فروش محصولات ترکیه نیست بلکه هدف ان است که شرکای تجاری ایران و ترکیه مراودات خود را افزایش دهند. او همچنین به برگزاری همایشی در روز سه شنبه دراتاق ایران نیز اشاره کرد و گفت:«این برای نخستین بار است که دو وزیر ترکیه برای حضور در یک همایش به ایران سفر می کنند.» او همچنین از دبیر کل اتاق تهران درخواست کرد تا در مورد این همایش و نمایشگاه اطلاع رسانی صورت گیرد.» معاون اتاق بازرگانی استانبول گفت:«سال گذشته ترکیه، با اتحادیه اروپا، تفاهمنامه ای تجاری به امضا رسانده است که به رغم نبود ارتباطات تاریخی و فرهنگی، اکنون اروپا به شریک تجاری ترکیه تبدیل شده است. به این ترتیب که تجار ترکیه، کالاهای خود را در کشورهیا عضو این اتحادیه به فروش می رسانند و طرف مقابل نیز متقابلا از چنین امکانی بهره مند شده است. در عین حال، میان دو طرف سرمایه گذاری های مشترک نیز صورت گرفته است.» افزود:«این مراودات منجر به ارتقای سطح روابط تجاری ترکیه و اتحادیه اروپا شده است و شرکت های بسیاری در ترکیه بر اساس این تفاهمنامه به سرمایه گذاری اقدام کرده اند.» او به قرارداد ترجیحی میان ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و گفت:« این امیدواری وجود دارد که با انعقاد این تفاهمنامه تعرفه های ترجیحی حجم تجارت دو کشور گسترش پیداکند و منافع بسیاری نصیب بازرگانان هر دو کشور کند.» او نسبت به برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تخصصی میان ایران و ترکیه اعلام آمادگی کرد و گفت :« این آمادگی در اتاق استانبول وجود دارد که هیات های تخصصی به ایران اعزام کند.»
در ادامه این نشست، آقای همت گریش رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران نیز با اشاره به دوره سه ساله ماموریت اتاق تهران، از آنچه تلاش بی وقفه اتاق تهران برای توسعه روابط دو کشور می خواند قدردانی کرد و گفت:«قرار است روز سه شنبه در اتاق ایران، همایشی تحت عنوان بازرگانان ایران و ترکیه برگزار شود و با توجه به حضور دو وزیر از ترکیه ، انتظار این است که دست کم دو وزیر از ایران نیز در ان حضور یابند.»

سرمایه گذاری ها نباید به بازار ایران و ترکیه محدود شود
بهادرانی در ادامه این دیدار به این نکته اشاره کرد که 50 درصد تجارت، صنعت و پرداخت مالیات در تهران تمرکز یافته است. او گفت:«با تلاش اتاق های تهران و استانبول می توان انتظار داشت که سطح مناسبات تجاری ایران و ترکیه به نقطه یا که مد نظر مسئولان است، برسد.» او افزود:«همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک نیز نباید به بازار 150 میلیون نفری دو کشور محدود شود، بلکه این همکاری در بازار های اطراف، کشورهای CISبازار عراق و افغانستان نیز قابل تعمیم است.»

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.yarct1azybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین