تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
جالب است ۰
دبیر کمیته ارزیابی و رتبه بندی هلدینگ های برتر کشور مطرح کرد:

۲۶ درصد ارزش بازار سرمایه در دست هلدینگ‌ها

در حال حاضر بخش مهمی از فضای کسب و کار کشور توسط هلدینگ­ها اداره می­شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۹ درصد ارزش بورس تهران و ۱۶ درصد ارزش فرابورس ایران به هلدینگ­های فعال در این دو بازار اختصاص دارد و در مجموع حدود ۲۶ درصد ارزش بازار سرمایه را هلدینگ­های فعال در حوزه­های مختلف تشکیل می­دهند.
۲۶ درصد ارزش بازار سرمایه در دست هلدینگ‌ها
دبیر کمیته ارزیابی و رتبه بندی هلدینگ های برتر کشور شناسایی نقاط قوت و ضعف هلدینگ­ها و فرصت­ها و تهدیدهای پیش روی این شرکت‌ها را ابزاری برای کمک به تصمیم‌گیری‌های دولت در سیاستگذاری­های مربوط به فضای کسب و کار برشمرد . 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین، محمدمهدی مومن­ زاده دبیر کمیته ارزیابی و رتبه ­بندی هلدینگ­های برتر کشور در خصوص ارزیابی و رتبه‌بندی هلدینگ­ها گفت: در حال حاضر بخش مهمی از فضای کسب و کار کشور توسط هلدینگ­ها اداره می­شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد 29 درصد ارزش بورس تهران و 16 درصد ارزش فرابورس ایران به هلدینگ­های فعال در این دو بازار اختصاص دارد و در مجموع حدود 26 درصد ارزش بازار سرمایه را هلدینگ­های فعال در حوزه­های مختلف تشکیل می­دهند.

مومن ­زاده افزود: این ارزیابی با استقبال شرکت­ها رو به رو شده و دبیرخانه کمیته ارزیابی، اطلاعات شرکت­های مختلفی را دریافت کرده است. اکثر شرکت­ها نیز پس از مکاتبات صورت گرفته نواقص موجود در اطلاعات ارائه شده را برطرف کرده­اند. مسئله مهم این است که هر شرکت اصلی که چند شرکت زیر مجموعه، فرعی یا وابسته دارد هلدینگ محسوب نمی­شود، بر اساس بند 22 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، شرکت مادر یا هلدینگ شرکتی است که با سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌پذیر جهت کسب انتفاع، آن‌قدر حق رأی کسب می‌کند که برای کنترل عملیات شرکت، هیئت مدیره را انتخاب کند و یا در انتخاب اعضای هیئت مدیره مؤثر باشد.

دبیر کمیته ارزیابی و رتبه‌بندی هلدینگ‌های برتر کشور ادامه داد: در صورتی‌که بیش از 50 درصد از دارایی‌های شخص حقوقی در سهام، سهم‌الشرکه یا واحدهای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری شده باشد که به موجب این سرمایه‌گذاری، شخص حقوقی به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل خود در شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایه‌پذیر نفوذ قابل ملاحظه یافته یا کنترل آن را به‌دست آورده باشد، آن‌گاه شخص حقوقی به عنوان یک شرکت مادر یا هلدینگ محسوب می‌‌شود.

وی شناسایی نقاط قوت و ضعف هلدینگ­ها و فرصت­ها و تهدیدهای پیش روی این شرکت‌ها، معرفی فرصت­های سرمایه­گذاری به سرمایه­گذاران و تأمین کنندگان منابع مالی و همچنین کمک به تصمیم‌گیری‌های دولت در سیاستگذاری­های مربوط به فضای کسب و کار را از جمله مزایای ارزیابی هلدینگ­ها عنوان کرد. 

مومن زاده با بیان اینکه به دلیل نوع و ماهیت فعالیت هلدینگ­ها شاخص­های ارزیابی هلدینگ­ها متناسب با ماهیت فعالیت آنها تدوین شده، افزود: در ارزیابی یک هلدینگ نمی­توان همان شاخص­هایی را به کار گرفت که برای ارزیابی یک شرکت تولیدی و خدماتی استفاده می­شود.

گفتنی است کنفرانس بین المللی هلدینگ ایران و معرفی هلدینگ های برتر 13 بهمن ماه و در مرکز همایش‌های صدا و سیما با حضور مقامات عالی‌رتبه کشور و مدیران و کارشناسان اقتصادی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کنفرانس به آدرس www.himty.ir مراجعه فرمایند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf.ed0iw6dyjgiaw.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین