تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶
جالب است ۰
ارزیابی کارشناس بازار سرمایه از شرایط کنونی بازار سهام:

۹۰ نماد با نسبت P به E کمتر از ۵ / تحلیل بورس در چشم انداز بلندمدت و میان مدت

نماد ۹۰ شرکت هم اکنون کمتــر از ۵ است و این یعنی سود این شرکت به نسبت سود سپرده یک سالـه بانک ها تضمین شده است در نتیجه با دید بلند مدت ۲ تا ۳ سال سرمایه گذاری در بازار سرمایه انتخاب بهتر و منطقی تری است.
۹۰ نماد با نسبت P به E کمتر از ۵ / تحلیل بورس در چشم انداز بلندمدت و میان مدت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،طی هفته های گذشته با روشن شدن برخی ابهامات در خصوص صنایع بزرگ مانند پتروپالایشی ها در عین حال تصویب کاهش بهره مالکانه در کمیسیون تلفیق زمینه خوش بینی ها به صنایع را رقم زد،اگرچه بازار هنوز تشنه شنیدن اخبار مثبت، ازجمله پیرامون موضوع مذاکرات هسته ای است.

مازیار فتحی، مدیر واحد مشاور سرمایه گذاری و تحلیل کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران با بیان مطلب فوق افزود: در کنار عوامل فوق، موضوع کاهش قیمت نفت هم به دغدغه دیگری برای صنایع و سهامداران تبدیل شد، به ویژه اینکه برخی فعالان اقتصادی نگران محدودیت های بودجه ای دولت براثر افت قیمت نفت هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه براساس تحلیل، این دغدغه منطقی نیست، گفت: شرایطی پیش آمده که بسیاری از فعالان بازار بر مبنای تحلیل ها عمل نمی کنند و تحلیل ها را مهم تلقی نمی کنند بلکه رفتار فعالان حقیقت بازار را رقم می زند بنابراین رفتارشناسی سهامداران در شرایط فعلی بسیار مهم است.

فتحی با اشاره به این دوعامل اثر گذار در افت بازار سرمایه طی دو ماه اخیر خاطرنشان کرد: این دو عامل باعث خروج نقدینگی از بازار و فروش های هیجانی در قیمت هایی که هیچ منطقی برای آنها وجود نداشت، شد، اما انتشار خبرهای امیدوارکننده در حوزه برخی صنایع بورسی و نیز موضوع سیاست خارجی، جو مثبتی را در بورس ایجاد کرده است.  

وی به افزایش 7-8 درصدی قیمت نفت طی دو روز گذشته نیز اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه مدت هاست هم بابت عوامل اقتصادی داخلی و خارجی هم بابت عوامل سیاست خارجی تحت فشار است و افزایش چند دلاری قیمت نفت در کنار برخی خبرهای مثبت پیرامون مذاکرات هسته ای، به عامل دیگری برای کاهش فشار از بازار سرمایه تبدیل شد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص چشم انداز بازار گفت: چشم انداز بازار را باید به دو بخش تقسیم کرد. میان مدتی ها که به نیمه نخست سال آینده نظر دارند و بلند مدتی ها که به دو سه سال آینده نظر دارند.

فتحی افزود: بازار در چشم انداز بلندمدت به چند دلیل خوب است، چون آرام آرام اقتصاد کشور از رکود خارج می شود و همین خروج از رکود و رشد اقتصادی زمینه سودآوری شرکت ها را در سالهای بعد از 94 رقم می زند که می تواند چشم انداز مثبتی برای سهامداران بلند مدت باشد.

وی به اهمیت کاهش نسبت قیمت بردرآمد (P/E) شرکت ها اشاره کرد و اظهار داشت: نماد 90 شرکت هم اکنون کمتر از 5 است و این یعنی سود این شرکت به نسبت سود سپرده یک ساله بانک ها تضمین شده است در نتیجه با دید بلندمدت 2 تا 3 سال سرمایه گذاری در بازار سرمایه انتخاب بهتر و منطقی تری است.

مدیر واحد مشاور سرمایه گذاری و تحلیل کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران درباره انتخاب سرمایه گذاری در بازار سرمایه با دید میان مدت گفت: همانطور که ذکر شد، تا نیمه نخست سال آینده یکی از عوامل مهم اثرگذار بر روند بازار موضوع مذاکرات هسته ای است که نتایج آن، بر وضعیت بورس در میان مدت موثر خواهد بود.

فتحی در پایان به سهامداران که در ضرر هستند، توصیه کرد: اگر کسانی که سهام دارند و در ضرر هستند دید دو سه سال دارند، اوضاع خوبی خواهیم داشت، اما اگر میان مدتی هستند، باتوجه به اینکه قیمت فعلی سهام به سطح مطلوب و ارزنده رسیده است، فروختن در این قیمت ها معقول نیست، لذا اگر به سرمایه شان نیازی ندارند می توانند با نگه داشتن چند ماهه سهام، پرتفویشان را به قیمت بالاتر از قیمت فعلی بفروشند و برای کسانی که نقد هستند با همین استدلال برای ورود به نمادهایی که  P/Eکمتر از 4 دارند خیلی مناسب است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.f8wbjh8zx9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما