تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
جالب است ۰
هیات تجاری اتاق تهران در اسپانیا

دیدارهای متعدد رئیس اتاق تهران در مادرید

برگزاری همایش اقتصادی ایران و اسپانیا
هیاتی از تجار ایرانی که به سرپرستی «یحیی آل اسحاق» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به اسپانیا سفر کرده‌اند، در یک همایش اقتصادی در مادرید پایتخت اسپانیا حاضر شدند و با همتایان اسپانیایی خود به مذاکره رو در رو پرداختند.
دیدارهای متعدد رئیس اتاق تهران در مادرید
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین، در این همایش که با تلاش اتاق بازرگانی اسپانیا در ساختمان این اتاق در مادرید برگزار شد، ابتدا «مودستو پینیرو» معاون اتاق بازرگانی اسپانیا، با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی ایران، توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور را مورد تاکید قرار داد. او با تاکید بر اهمیت سفر هیأت اتاق بازرگانی تهران به مادرید و نقش مهم تبادل هیأت‌های تجاری در ایجاد شناخت بیشتر و بهتر از توانمندی‌ها و نیازهای اقتصادی متقابل و نیز اشاره به سفر آتی یک هیأت بزرگ اقتصادی از اسپانیا به تهران، شرکت‌های اسپانیایی را تشویق به حضور در بازار ایران کرد.

«خایمه گارسیا لگاز» قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در امور تجارت نیز که در این همایش حضور داشت، کاهش میزان مبادلات تجاری با تهران طی سال‌های گذشته را نتیجه تحریم‌های ناعادلانه و محدودیت‌های ایجاد شده در تجارت با ایران عنوان کرد. او به توسعه همکاری دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل و ترانزیت، خودروسازی، داروسازی و صنایع غذایی، گردشگری، آب و تصفیه آن تاکید کرد.
قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا از شرکتهای این کشور خواست با افزایش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با شرکت‌های ایرانی، سطح و میزان مبادلات تجاری را به سطح قبلی که در حدود سالانه شش میلیارد دلار مبادلات بوده، ارتقا دهند.
«یحیی آل‌اسحاق» نیز با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی روابط ایران و اسپانیا و سابقه خوب روابط و همکاری اقتصادی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اسپانیایی به امکانات و زمینه‌های فراوان همکاری در بخش نفت و پتروشیمی، مرکبات و کشاورزی، خودروسازی، حمل و نقل، آب و تصفیه و انتقال آن پرداخت. او اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ اروپایی از کشورهای مختلف این قاره با سفر به تهران، اشتیاق زیادی برای تجارت با ایران نشان داده‌اند و شرایط کنونی، فرصت بزرگی را برای حضور شرکت‌های اسپانیایی در ایران فراهم ساخته است.
در این همایش تجار دو کشور در بخش‌های مختلف و در چندین گروه به گفتگو برای تنظیم دیدار و همکاری اقتصادی و تجاری پرداختند. در پایان همایش، یادداشت تفاهم همکاری اتاق‌های بازرگانی تهران و اسپانیا بین آل‌اسحاق و مودستو پینیرو امضا شد.
قرار است هیأت اتاق بازرگانی تهران طی دیدار یک هفته‌ای خود از اسپانیا با مقامات و مسوولین بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری این کشور در مادرید، ساراگوسا و بارسلونا ملاقات و گفتگو کنند.

دیدار با مدیر کل اقتصادی وزارت امور خارجه اسپانیا
رییس اتاق بازرگانی که بعد از دیدار با قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در امور تجارت در همایش تجار ایران و اسپانیا شرکت کرده بود بعد از این همایش با «آگیدو سو» مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه اسپانیا دیدار کرد. مدیر کل اقتصادی وزارت امور خارجه اسپانیا در این دیدار بر رسیدن حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به روال قبل تاکید کرد.
آگیدو سو افزود: «اکنون وقت فعالیت‌های دیپلماسی فرا رسیده از این رو اسپانیا آنچه را که برای توسعه همکاری‌های دو کشور لازم باشد انجام می‌دهد.» او افزود: «از طریق سازمان کارفرمایان اسپانیا اعلام کردیم که علاقمند به توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری در زمینه‌های مورد علاقه با ایران هستیم.»
یحیی آل‌اسحاق نیز با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در منطقه گفت: «توسعه و رشد جهانی به توسعه و رشد خاورمیانه بستگی دارد که نقش ایران در این منطقه بارز است.» او افزود: «همچنین ایران علاوه بر برنامه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای، نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی و آب می‌تواند همکاری مشترکی را با شرکت‌های اسپانیایی برای حضور در بازارهای منطقه به ویژه حضوردر بازار عراق داشته باشد.»
آل‌اسحاق با اشاره به علاقمندی فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا برای توسعه روابط و مبادلات اقتصادی، گفت: «گره کار توسعه روابط توسط دیپلمات‌ها باز می‌شود بنابراین از توان خود استفاده کنید.»

دیدار با رییس اتاق بازرگانی مادرید
رییس اتاق مادرید در دیدار با رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: «در سال‌های 2010 و 2011 دو فعالیت اقتصادی در ایران انجام دادیم که مصمم هستیم در شرایط جدید به توسعه روابط دو کشور کمک کنیم.» او افزود: «اتاق مادرید بزرگترین و بهترین شرکت‌های خودرویی، ریلی و حمل و نقلی را تحت پوشش قرار دارد و بنا داریم نقش سازنده‌ای در توسعه روابط و فعالیت‌های اقتصادی دو کشور ایفا کنیم.»
رییس اتاق مادرید ابراز امیدواری کرد که یادداشت تفاهم همکاری اتاق تهران و اتاق مادرید امضا و در آن زمینه‌های همکاری دو اتاق مشخص شود.
هم‌چنین معاون امور بین‌الملل اتاق مادرید نیز گفت: «از دهه 1990 علاقه بسیار زیادی برای کار در ایران داشتیم اما در سال 2008 با محدودیت‌هایی روبرو شدیم که به نظر من در حال حاضر بهترین کار برای خروج از این وضعیت اطلاع‌رسانی و اگاهی‌بخشی به فعالان اقتصادی اسپانیا برای حضور در بازار ایران است.»
او افزود: «اگر اطلاعات ما درباره ایران به روز شود امکان حضور در بازار ایران نیز بیشتر می‌شود همچنین اتاق مادرید دفتر جذب سرمایه‌گذار خارجی برای ایالت مادرید راه‌اندازی کرده که حاضریم تسهیلات و مشاوره لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.»
رییس اتاق تهران نیز در این دیدار گفت: «شرایط امروز ما بهتر از گذشته است و آمادگی داریم در حوزه‌های قطعات خودرو، صنایع غذایی، نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته با طرف‌های اسپانیایی همکاری‌های دو و چندجانبه انجام دهیم.»
آل اسحاق افزود: «اتاق تهران با تعداد بالا اعضای خود حدود 50 درصد اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی بخش خصوصی را تحت پوشش دارد و در آن تولیدکنندگان عمده صنایع فولاد، پتروشیمی، خودروسازی، معادن و کشاورزی حضور دارند از این رو ظرفیت بزرگی در این اتاق برای توسعه همکاری ها با اسپانیا وجود دارد.»
او اضافه کرد: «ما آمادگی داریم نمایشگاه محصولات ایرانی را در اسپانیا و نمایشگاه محصولات اسپانیایی را در تهران برپا کنیم و روز دو کشور را در ایران و اسپانیا و همچنین سمینارهای مشترک برگزار کنیم.»
رئیس اتاق تهران با اشاره به نیاز اقتصاد اسپانیا به رشد و توسعه سریع در رقابت با سایر کشورهای اروپایی گفت: «شرایط و بازارهای اطراف ایران به علت همسایگی با 15 کشور و دسترسی به بازاری 300 میلیون نفری فرصت خوبی را برای توسعه مبادلات اقتصادی ایران و اسپانیا فراهم کرده است.» وی در پاسخ به درخواست رییس اتاق بازرگانی مادرید برای امضای یادداشت تفاهم مشترک اتاق‌های تهران و مادرید در این باره اعلام آمادگی کرد.
در ادامه این نشست محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به فعالیت زیاد اتاق تهران در عرصه دیپلماسی اقتصادی گفت: «ما سالانه در اتاق تهران پذیرای حدود 20 هیأت اقتصادی و تجاری خارجی هستیم و این در حالی است که تحریم‌ها همچنان برقرار است. به طور نمونه هم اکنون یک هیأت 120 نفره از فعالان اقتصادی پرتغال در ایران حضور دارند.»
احمد دوست‌حسینی مشاور اتاق بازرگانی تهران هم در این دیدار با اشاره به راه‌اندازی دفتر جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی اتاق بازرگانی مادرید از این اتاق خواست فهرستی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری، تسهیلات برای سرمایه گذاری و شرکت‌هایی که سهام‌شان آماده فروش است را در اختیار اتاق بازرگانی تهران قرار دهد.
دوست‌حسینی افزود: «گرایش‌های سیاسی به سمت حل موضوع تحریم است اما باید بخش خصوصی اروپا و به ویژه اسپانیا دیدگاه‌ها، پیشنهادات و فشارهای خود را در جهت تسریع در رفع تحریم اعمال کنند. در این مدت کمتر پیش آمده که بشنویم بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اروپایی از منافع خود دفاع کنند و علیه تحریم صحبت آشکاری داشته باشند.»
محمد حسن فدایی‌فرد، سفیر ایران در اسپانیا نیز در این دیدار به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران حضور داشت از حمایت و پشتیبانی دولت و فراهم کردن بسترهای لازم را برای توسعه روابط و مبادلات دو کشور سخن گفت. فدایی‌فرد افزود: «جذب 65 میلیون گردشگر در سال گذشته میلادی از سوی اسپانیا ظرفیت خوبی از سوی این کشور است که می‌توانیم از همکاری این کشور در این باره بهره ببریم.»

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.warct1az3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین