تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۱۸
جالب است ۰
دولت ترکیه قصد دارد عرضه اولیه ای را تا پایان سال آینده میلادی در بورس ۲۶۲ میلیارد دلاری استانبول ارائه کند تا این بازار را به عنوان یک مرکز مالی مهم در منطقه شناسایی کند.
 بورس استانبول، مرکزی مالی می شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین، دولت ترکیه در پی تبدیل بورس این کشور به یک مرکز مالی مهم در منطقه تصمیم دارد سهام رتبه B وزارت خزانه داری کشور را در بورس استانبول به صورت عرضه اولیه ارائه کند.

به گزارش سنا، دولت ترکیه قصد دارد عرضه اولیه ای را تا پایان سال آینده میلادی در بورس 262 میلیارد دلاری استانبول ارائه کند تا این بازار را به عنوان یک مرکز مالی مهم در منطقه شناسایی کند.

بر اساس این گزارش، دولت این کشور قصد دارد با عرضه اولیه ای معادل با 42.7 درصد کل ارزش بورس استانبول، به پله های ترقی بورس این کشور تبدیل شود .

طرح تبدیل شدن بورس استانبول به یک مرکز مالی در منطقه از سال 2012 میلادی با تجمیع معاملات در بورس استانبول آغاز شد.

در سال 2012 میلادی تمامی معاملات اوراق بهادار، اوراق قرضه، مشتقه و معاملات فلزات گرانبها در بورس استانبول و در یک بازار انجام شد.

این در حالی است که، نزدک او ام اکس نیز یکی از مالکان اصلی بورس استانبول محسوب می شود و بورس استانبول نیز به عنوان بزرگترین بورس در میان کشورهای نوظهور پس از روسیه قرار دارد.

ارزش بورس این کشور در واقع 29 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه را شامل می شود در حالی که ارزش بورس روسیه 40 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورش است و بورس آفریقای جنوبی ارزشی معادل 120 درصد از تولید ناخالص آفریقای جنوبی را داراست.

شاخص 100 شرکت برتر بورس استانبول در سال جاری میلادی تا به حال با رشد 20 درصدی همراه بوده است که ر مقایسه با شاخص بازارهای نوظهور کاهش 1.2 درصدی داشته است.

تولگا کویونکو، مدیر عامل کارگزاری HSBC در استانبول در این خصوص اظهار داشت: جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی یکی از اهداف اصلی دولت برای تبدیل بورس استانبول به یک مرکز مالی در منطقه است و بورس استانبول در حدود دو سال است که برای این ماموریت آماده است.

بر این اساس، شاخص 100 شرکت برتر بورس استانبول در چهار ماهه سوم منتهی به ماه نوامبر و در میان پر بازده ترین شاخص های جهانی، به عنوان بهترین شاخص شناسایی شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdch.vnit23nzxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما