تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۰۳
جالب است ۰
مدیرعامل تامین سرمایه امین اعلام کرد؛

صندوق توسعه مستقل شد

صندوق توسعه ایجاد و سازکار های اجرایی برایش فراهم و به یک صندوق بالغ و کارآمد در بازارگردانی تبدیل شد اما با توجه به کارکردی که برای صندوق تعریف شده است، تصمیم به اداره مستقل آن شد تا کمتر انتفاعی باشد.
 صندوق توسعه مستقل شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری انلاین،چشم انداز روشن از رشد اقتصاد و احتمال رفع مشکلات بین الملی، حرکت مثبت بازار را در پی داشته است، اما همچنان باید احتیاط در بازار سرمایه به خصوص برای سرمایه گذاران تازه وارد و غیر متخصص بالا باشد تا با رفتارهای هیجانی مانع بر هم خوردن نظم کلی بازار نشوند.

 علی سنگینیان مدیرعامل تأمین سرمایه امین درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: بورس عمدتاً مبتنی بر اعتماد و خوش بینی به آینده است و سرمایه گذاران بر اساس خوش بینی هایی که به آینده دارند سرمایه گذاری می کنند. از آنجا که مجموعه عوامل سیاست های دولت باعث ثبات در اقتصاد شده و از طرفی فضای بین الملل چشم انداز روشن تری را ایجاد کرده موج خوش بینی میان سرمایه گذاران افزایش یافته است.

وی افزود: سرمایه گذاران خوش بین هستند که فضایی که ایجاد شده، ادامه پیدا می کند و در آینده اثرات واقعی روی صنایع می گذارد چون فعلاً اثر واقعی این خوش بینی ها در اقتصاد اتفاق نیفتاده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره اصلی ترین چالش حاکم در بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه با دو چالش اصلی رو به رو است از طرفی بازار سرمایه مانند سایر بازارهای رقیب هنوز جذابیت لازم برای سرمایه گذاری ندارد تا سرمایه گذارانی که در چند ماه گذشته از بازار رفتند به بازار برگردند. و کمبود نقدینگی و تنگنای مالی که در اقتصاد ، چالش دیگر بازار سرمایه است.  

2 شرط برای ثبات بازار سهام

سنگینیان درباره چگونگی شرایط رونق گفت: ثبات در بازار به دو عامل نیاز دارد. از طرفی باید تلاش شود مکانیزم داخلی بازار از نظر ابزاری و قانونی به یک مرحله بالاتر حرکت کند و بازار را توسعه داد البته بازار طی 5 سال اخیر جهش خوبی داشته اما هنوز عمق کافی ندارد بازار خیلی زود تحت تأثیر هیجان قرار می گیرد که دلیل آن خرید و فروش مستقیم اغلب سرمایه گذاران است. تعداد سرمایه گذاران خرد خیلی زیاد شده و هیجانات این دسته از سرمایه گذاران روی بازار اثر منفی می گذارد.

وی ادامه داد: نهادهای مالی ما نیز نهادهای کوچکی هستند که به بلوغ اقتصادی لازم نرسیده اند و نمی توانند در شرایط هیجانی اهرم لازم برای نگهداری از بازار را ایجاد کنند. از طرفی هنوز برخی ابزارهایی که پوشش و مدیریت ریسک را ایجاد کند در بازار وجود ندارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: از طرفی دیگر، ریسک هایی که از بیرون به بازار سرمایه تحمیل می شود، ریسک های سیستماتیک و اثراتی است که از اقتصاد کلان و از تصمیمات دولت و مجلس بیرون می آید، برای همین باید همچنان تلاش کرد هم سازو کارهای بازار را توسعه داد و همچنین طوری باید این موضوع به سیاست گذارن منتقل شود که در تصمیماتشان جایی برای بازار سرمایه هم بگذارند.

ثبات در قوانین

سنگینیان با اشاره به اینکه عمر زیادی از تدوین قوانین بازار سرمایه نمی گذرد، گفت: قانون بازار سرمایه 10 سال است که تصویب شده که در این مدت، یکسری الحاقات برای رفع برخی مشکلات و ایرادات به آن اضافه شده است ، تقریباً بستر قانونی اگر صد نباشد اما شرایط بدی هم ندارد، علاوه بر اینکه بندهایی که در بودجه های سنواتی مانند برنامه های 5 ساله توسعه آورده می شود نیازها را پوشش می دهد بنابرانی تغییر کلی یا بازنگری کلی قانون لازم نیست اما یکپارجه سازی آن در حوزه سیاستگذاری مهم است.

وی افزود: همچنان بازار ما از سیاست ها و تصیمات بانک مرکزی اثر می گیرد اگر بتوانیم در ساختار اقتصادی یکپارچگی ایجاد کنیم که تصمیمات غیر بخشی نباشد بلکه تصمیمات کلان گرفته شود، به عمق بخشی و رونق بازار سرمایه کمک می شود.

مدیرعامل تأمین سرمایه امین تأکید کرد: بانک مرکزی در سیاست ها و تصمیماتش شرایط بازار سرمایه را بسنجد. دولت به اثرات سیاست هایش نگاه کند شاید آن موقع ، بازار سرمایه کمتر تحت تأثیر قرار بگیرد.

نهی از ورود مستقیم به سهامداری

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطر نشان کرد: تشویق به حضور مردم برای ورود به بورس برای معامله مستقیم در بازار سرمایه نه تنها یک تصمیم اشتباه است بلکه نباید از بالا رفتن عدد و رقم کدهای سهامداری به عنوان یک مزیت و حسن بازار صحبت شود البته افزایش تعداد سهامدارن خرد از یک منظر خوب است چون نشان می دهد که گسترش فرهنگ سهامداری انجام شده اما اثرات منفی این حضور از مزیت هایش بیشتر است.

وی افزود: درگیر کردن عموم مردم با یک بازار تخصصی و هیجانی می تواند طبعات منفی در پی داشته باشد. در دنیا و بازارهای توسعه یافته این ریسک را از طریق صندوق های بازنشستگی و  سرمایه گذاری مدیریت می کنند. که به آن مکانیزم های سرمایه گذاری جمعی گفته می شود.

سنگینیان توضیح داد: در بازارهای کشورهای توسعه یافته تلاش کردند مردم را کمتر در این بازار درگیر کنند. آنها مدیران حرفه ای را گذاشتند که سرمایه های مردم را سرمایه گذاری کنند و از این مدیران انتظار می رود که رفتار حرفه ای نسبت به مردم عادی در شرایط هیجانی و حتی بحرانی داشته باشند.

تقویت بازار ثانویه به رونق بازار اولیه گره خورده است

سنگینیان در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت های بزرگ همچنان از ظرفیت های بورس برای تأمین مالی بهره نمی گیرند، گفت: ساختار اقتصاد ما ساختار متکی به دولت است و عملاً بازار به سختی درحال رشد است.

وی تصریح کرد: سالهای سال، بنگاه های اقتصادی عادت کرده اند که از طریق بازار پول یعنی دریافت تسهیلات بانکی برای کسب و کارها و پروژه هایشان تأمین نقدینگی انجام دهند بنابراین اینکه بخواهیم از این مرحله گذر کنیم تا نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تقویت شود زمان می برد. باید ساختارها و مکانیزم های داخلی بازار تقویت شود که عمق بازار افزایش پیدا کند و همزمان با اینکه مردم عادی را به سرمایه گذاری در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری تشویق می کنیم باید صاحبان صنایع و بنگاه ها و شرکتهای تولیدی را نیز به تأمین مالی از طریق این بازار تشویق کنیم.

سنگینیان به نکته مهم ارتباط بازار اولیه و ثانویه اشاره کرد و گفت: البته تقویت بازار ثانویه ارتباط مستقیمی به بازار اولیه دارد. اگر سرمایه گذار و منافع در بازار سرمایه (بازار اولیه) نباشد عملاً تأمین مالی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین باید بازار اولیه تقویت شود و از طرفی هم ابزارهایی را برای تأمین مالی بنگاه ها فراهم کرد و بنگاه ها و شرکت ها را برای استفاده از ابزارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه تشویق کرد.

صندوق توسعه مستقل  شد

اما در بخش پایانی گفت وگوی سنگینیان با سنا درباره انتقال مدیریت صندوق توسعه به مرکز مالی گفت: صندوق توسعه ایجاد و سازکار های اجرایی برایش فراهم و در نتیجه به یک صندوق بالغ و کارآمد در بازارگردانی تبدیل شد اما با توجه به کارکردی که برای صندوق تعریف شده است ، تصمیم به اداره مستقل آن شد تا کمتر انتفاعی باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.78wbjh8z79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما