تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
جالب است ۰
تغییرات ۷۰ روزه قیمت سکه در بازار؛

۷.۴ میلیون قطعه سکه حراج شد

با وجود حراج بیش از ۷.۴ میلیون قطعه سکه در بازار، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در فاصله ۱۳ فروردین تا ۲۴ خردادماه تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
۷.۴ میلیون قطعه سکه حراج شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بررسی وضعیت بازار سکه و نرخ ها در این بخش نشان می دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در سیزدهم فروردین ماه امسال یک میلیون و 720 هزار تومان بوده، در معاملات روز 24 خرداد ماه به 2 میلیون و 448 هزار تومان رسید؛ به عبارتی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مدت 70 روز اخیر حدود 730 تا 800 هزار تومان رشد قیمت داشته است.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در این دوره زمانی از یک میلیون و 663 هزار تومان با 720 هزار تومان رشد به 2 میلیون و 383 هزار تومان رسید. بنابراین در مقطع مورد بررسی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در هر روز دستکم 11 هزار تومان رشد یافته است.

تغییرات چشمگیر قیمت انواع سکه

در سایر انواع سکه نیز رشد قیمت اتفاق افتاده و به عنوان نمونه باید گفت هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با تجربه قیمت یک میلیون تومانی، در معاملات پایان هفته گذشته یک میلیون و 234 هزار تومان فروخته شد. در قیمت هر نیم سکه نیز طی دوره مورد بررسی، حدود 400 هزار تومان رشد قیمت اتفاق افتاد.

با این وجود، در سال جاری نیز بانک مرکزی با انجام پیش فروش سکه و همچنین اقداماتی که از طریق بانک کارگشایی صورت گرفت تلاش کرد تا نرخ ها را در بازار سکه کنترل و از شکل گیری کانون های دلالی و سوداگری در این بخش جلوگیری کند. از اینرو در هفدهم فروردین ماه سال جاری، نرخ پیش فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 6 ماهه را یک میلیون و 475 هزار تومان و پیش فروش سکه طلا با سررسید 12 ماهه را نیز یک میلیون و 350 هزارتومان اعلام کرد.

بانک مرکزی در سال گذشته نیز قیمت پیش فروش 6 ماهه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را یک میلیون و 400 هزار تومان و پیش فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 12 ماهه را نیز یک میلیون و 300 هزار تومان تعیین کرده بود. در هجدهم فروردین ماه نیز بانک کارگشایی قیمت حراج سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را یک میلیون و 522 هزار تومان اعلام کرده بود.

خرید 60 تُن سکه طلا در 6 ماه

محمود احمدی؛ دبیر کل بانک مرکزی درباره سکه های پیش فروشی با بیان اینکه این بانک به تعهدات خود پایبند است و در زمان مقرر تحویل سکه ها انجام می شود، گفت: تحویل یک سکه هم به آینده موکول نمی شود. طرح جدید اوراق گواهی، حباب بازار سکه را از بین می برد چرا که طبق این طرح در بورس حالت چوب زنی برای سکه رخ می دهد و بازار متعادل می شود.

دبیر کل بانک مرکزی درباره احتمال حراج دوباره سکه در بانک کارگشایی نیز گفت: بانک مرکزی با توجه به واقعیت و نیاز بازار در این خصوص تصمیم می گیرد؛ امکان برقرای حراج دوباره سکه برای تامین نیاز نقدی و روزانه سکه وجود دارد.

اما نگاهی به آمارها نشان می دهد که یکی از عمده مقاصد سرمایه گذاری ها و خریدهای ایرانیان در 6 ماه گذشته، بازار سکه بوده به نحوی که 60 تُن سکه طلا در یک دوره زمانی 6 ماهه توسط مردم خریداری شده است. به بیان دیگر، اگر متوسط خرید سکه در بازار ایران را طی 70 روز کاری اخیر بررسی کنیم، روزانه بیش از 857.1 کیلوگرم سکه طلا در بازار ایران داد و ستد شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj8ae8.uqeyhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما