تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۶
جالب است ۰
دبیر اتاق تعاون استان همدان با بیان اینکه بهترین سیاست در اقتصاد سالم، سیاست ارز آزاد است، گفت: تک‌نرخی شدن قیمت ارز خسارت و لطمه‌ای به واردکنندگان کشور وارد کرد.
تک نرخی شدن ارز باعث لطمه در سرمایه گذاری!
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، رحمان نادی اظهار کرد: در مبادلات خارجی و سیستم ارزی هر کشور یکسری سیاست‌هایی باید اعمال شود که بهترین سیاست در اقتصاد سالم، سیاست ارز آزاد است به‌طوریکه نرخ ارز شناور بوده و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده آن باشد.

  وی تصریح کرد: در کشورهایی از جمله ایران که با محدودیت‌هایی مواجه هستند و مشکلات اقتصادی دارند این روش جواب نمی‌دهد چرا که در بازار دشمنانی داریم که به منابع پولی ما لطمه می‌زنند که نمونه آن را در ماه‌های اخیر شاهد بودیم و برخلاف خواسته ما سیاست کنترلی اعمال شد.   نادی با بیان اینکه نرخ 4200 تومانی دلار مزایا و معایبی داشته است، خاطرنشان کرد: رسیدن نرخ دلار از 3700 تومان به 4200 تومان از مزایای این سیاست کنترلی بود و برای صادرکنندگان داخلی بسیار خوب شد چرا که با این فضای اقتصادی کشور کالاهای تولیدی با قیمت بیشتری به فروش می‌رسید.   دبیر اتاق تعاون استان همدان اظهار کرد: قیمت تعیین‌شده برای دلار ضمن اینکه منافعی داشت اما مضراتی را نیز در پی داشته به‌طوریکه تک‌نرخی شدن نرخ ارز برای واردکنندگان به ویژه واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای ضررو زیان بزرگی داشت.   وی با تأکید بر اینکه تک‌نرخی شدن ارز خسارتی برای سرمایه‌گذاران داخلی بود، یادآور شد: با این وجود در نهایت تک‌نرخی شدن ارز به صلاح کشور بود و کاش زودتر انجام می‌گرفت تا منابع پولی از کشور خارج نمی‌شد.   نادی درباره نرخ واقعی دلار، افزود: نظرات زیادی درباره نرخ دلار وجود داشت و برخی 6000 تومان و برخی 3700 تومان را نرخ واقعی آن می‌دانستند اما کارشناسان بانک مرکزی با توجه به منابعی که در اختیار دارند، نرخ 4200 تومان را مناسب‌ترین نرخ اعلام کردند.   وی با بیان اینکه دولت تا کنون در بحث کنترل نرخ ارز موفق بوده است، ادامه داد: معترضان به این بحث کسانی هستند که تقاضای استراتژیک ندارند اما واردکنندگان نیز باید شرایط موجود را بپذیرند و خود را تطبیق دهند.     وی با تأکید بر اینکه نباید اقتصاد کشور را به یک ارز گره بزنیم، گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که از گذشته فقط بر روی دلار مانور داده و ارز حاکم بر کشور ما بوده است در حالیکه در کشورهای پرقدرت سبد ارزی وجود دارد و معاملات را براساس نرخ SDR تعیین می‌کنند تا اگر کشور دچار نوسان شد، آسیب نبینند.   دبیر اتاق تعاون استان همدان درباره جایگزینی سایر ارزها با دلار، بیان کرد: هر چه بتوانیم تعداد ارزهایی که مورد مبادله قرار می‌گیرند را افزایش دهیم به نفع ما خواهد بود.   وی با اشاره به اینکه به تازگی بر روی ارز یورو مانور داده شده که این نیز باعث شده اقتصاد کشور متزلزل شود، ادامه داد: همچنین درباره مبادله با روبل روسیه و لیر ترکیه مذاکراتی صورت گرفته اما این 2 پول پول قدرتمندی دربازارهای جهانی نیستند.    
https://sarmayegozarionline.ir/vdcipyar.t1auy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما