تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۰
جالب است ۰
سفیر هند در نشست کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران خبرداد:

ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و هند

اعضای کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران در نشست اخیر خود میزبان سفیر کشور هند بودند. «دی . پی سریواستاوا» در میان فعالان بخش خصوصی حضور یافت تا با یکدیگر پیرامون آنچه که به افزایش مبادلات ارزی و تجاری می انجامد به تبادل نظر بپردازند.
ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و هند
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین، اعضای کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران در نشست اخیر خود میزبان سفیر کشور هند بودند. «دی . پی سریواستاوا» در میان فعالان بخش خصوصی حضور یافت تا با یکدیگر پیرامون آنچه که به افزایش مبادلات ارزی و تجاری می انجامد به تبادل نظر بپردازند. در این نشست، فعالان بخش خصوصی ایران نسبت به عدم پایبندی برخی از همتایان هندی خود به تعهداتشان گلایه کردند و البته سفیرهند نیز به طور تلویحی خواستار افزایش سهم LC در نقل و انتقال پول میان دو کشور شد. درابتدای این نشست، محمد مهدی رییس زاده، رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ضمن خوشامدگویی به سفیر هند، به حجم مبادلات تجاری ایران وهند در 5 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت:« به روایت آمار گمرک ایران، حجم مبادلات تجاری ایران در 5 ماه نخست سال 1393 به 41 میلیارد و620 میلیون دلار رسیده است. در این مدت 19میلیارد و 639میلیون دلار انواع کالا صادر و به میزان 21 میلیارد و981 میلیون دلار کالا وارد ایران شده است.» رییس زاده گفت:«ارزش صادرات به هند حدود 883 میلیون و 824 هزار دلاربرآورد شده و درهمین مدت ارزش کالاهای وارداتی از هند به حدود یک میلیارد و760 میلیون دلار رسیده است.» او با اشاره به اینکه عمده اقلام صادراتی ایران به هند، از میان محصولات پتروشیمی است، ادامه داد:«درسال جاری ، چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند به ترتیب در صدر فهرست مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته اند.» اوهمچنین گفت:« هند در 5 ماهه نخست سال 1393 مانند سال گذشته، پس از چین و امارات در جایگاه سوم کشورهای صادرکننده به ایران قرار گرفته است.» رییس زاده همچنین به فرصت مناسب سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد و خواستار توجه همتایان هندی خود به این مقوله شد.

دولت جدید هند به دنبال توسعه روابط با ایران است
در ادامه این نشست، دی. پی سریواستاوا سفیر هند نیز ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، به سفراخیر یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران به هند و ملاقات او با معاون وزیربازرگانی این کشور اشاره کرد و البته به دستاوردهایی که این سفر ممکن است به همراه داشته باشد.
او در ادامه سطح روابط تجاری ایران و هند در سال های اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت:« بدون همکاری بانک مرکزی ایران، افزایش سطح مراودات تجاری دو کشور میسر نبود.» سریواستاوا افزود:«اکنون دولت جدیدی ازصنعتی ترین ایالت هند برروی کار آمده است و وزیر خارجه این دولت، همچون اسلاف خویش به توسعه روابط تجاری با ایران معتقد است.» او با اشاره به ملاقات وزیر خارجه هند با رییس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس شانگهای گفت:«به لطف تلاش وزیر امور خارجه هند، کشور ما توانسته است خرید نفت خام از ایران را ادامه دهد.» سفیر هند در ایران ادامه داد:« طبق توافقات، هند بخشی از پول نفت ایران را به روپیه می پردازد و ادامه این روند مستلزم تجارت میان دو کشور است.البته باید اذعان کنم که سیستم نقل و انتقال این پول عالی نیست اما به همکاری با بانک مرکزی ایران ادامه می دهیم تا این سیستم بهبود پیدا کند.» او در ادامه از ایجاد خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و هند خبرداد و گفت که به واسطه این خط اعتباری تا سقف 85 درصد، امکان پرداخت در پروژه ها فراهم می شود.» او افزود:« البته از جانب هند محدودیتی برای استفاده از این خط اعتباری وجود ندارد و این بستگی به تصمیم ایران دارد. این موضوع می تواند در سفری که رییس بانک مرکزی ایران به هند خواهد داشت، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.» او گفت:« اکنون 90 درصد هزینه صادرات به هند به صورت پیش پرداخت و 10 درصد از طریق گشایش LC پرداخت می شود. ما به این ترکیب اعتراضی نداریم اما اگر سهم LC در نقل و انتقال پول بیشتر بود، منابع بلوکه شده ایران در هند نیز کمتر بود.» سریواستاوا ادامه داد:«هند در طول10 سال گذشته به طور متوسط رشدی معادل 6/7 درصد را تجربه کرده است؛البته رشد اقتصادی هند در طول 8 سال 9/8 درصد بود و در دو سال اخیر نرخ رشد به 5 درصد کاهش یافته است.» سریواستاوا با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، گفت که نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه اخیر افزایش یافته و به 7/5 درصد رسیده است. او گفت:«نخست وزیرهند برای این هدف که هند را به هاب صنعتی منطقه تبدیل کند، اهمیت بسیاری قائل است. البته این هدف در برخی حوزه ها نظیرIT محقق شده است و اکنون می خواهد این دستاورد را به سایر بخش های صنعت نیز تسری دهد. »
سریواستاوا ادامه داد:«در مدتی که دولت جدید مستقر شده است، به دلیل اعمال سیاست های مبتنی بر آزادسازی ، حجم سرمایه گذاری ها در اقتصاد هند افزایش یافته است؛ به گونه ای که سرمایه گذاری خارجی در صنایع دفاعی از 26 درصد به 49 درصد رشد داشته است. همچنین در صنعت ریلی، سرمایه گذاری به 200 درصد افزایش یافته است.» سفیر هند به آزادسازی در بخش ساخت و ساز نیز اشاره کرد و گفت:« قرار است سفرهایی از سوی فعالان هندی به ایران صورت گیرد تا در مورد سرمایه گذاری در ایران نیز مذاکراتی انجام شود.»به گفته او، رییس موسسه STC ، یکی از موسسات تجاری هند که در امر واردات نیز فعالیت دارد، قرار است، برای نهایی کردن قرارداد واردات فولاد به ایران سفر کند. سیرواستاوا افزود:«همچنین مقرر شده تاجرانی از سه ایالت هند به ایران بیایند. آنها به سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی علاقه مند هستند. همچنین یکی از شرکت های دولتی فعال در زمینه تولید کود شیمیایی به دنبال آن است که کارخانه تولید متانول در ایران تاسیس کند.» او سپس به آنچه منافع مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار می نامید اشاره کرد و گفت:«با سازمان بنادر و دریانوردی ایران تفاهمنامه ای به امضا رسانده ایم و امیدوارم این تفاهمنامه به نتیجه برسد. ما می توانیم تجارت را به این منطقه بیاوریم و منافع مشترکی در این منطقه ایجاد کنیم.» سریواستاوا گفت:«یکی از برنامه هایی که در بندرچابهار دنبال می شود، ایجاد خط مستقیم کشتیرانی است و در آینده ای نزدیک راه اندازی این خط مستقیم کشتیرانی از هند به چابهار آغاز خواهد شد. شرکتی که قرار است راه اندازی این خط کشتیرانی را در دستور کار قرار دهد، 500 تانکر به ایران منتقل کرده است تا در مسیر ترانزیت به چابهار مورد استفاده قرار گیرد.»سفیر هند همچنین گفت:« در نظر داریم در زمینه گسترش کریدور شمال- جنوب که شامل حمل و نقل کالا از بندرعباس به همسایگان شمالی ایران و بنادر امیرآباد و آستاراخان است با ایران همکاری کنیم.»او ادامه داد:« کریدور شمال- جنوب نه تنها برای انتقال کالا به روسیه که برای حمل و نقل به کشورهای CIS نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.»به گفته سفیر هند، نمانیدگان 32 شرکت هندی برای حضور در نمایشگاهی که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود به ایران خواهند آمد.
نمی توانیم بانک ها و بازرگانان را تحت فشار قرار دهیم
در ادامه این نشست، حسین یعقوبی، مدیر اداره بین الملل بانک مرکزی به ایراد سخن پرداخت و گفت:«دولت جدید ایران نیز مانند همتایان خود در هند، نگاه ویژه ای به توسعه روابط با هند دارد. از طرفی استراتژی دستگاه دیپلماسی، ارتقا سطح مناسبات تجاری با کشورهای منطقه است.» او افزود:«پیش از تحریم ها روابط ایران و هند تا این حد گسترده نبود.» یعقوبی، اعطای خط اعتباری یک میلیارد دلاری را گام موثری برای توسعه روابط خواند و گفت:« سفر رییس کل بانک مرکزی به هند نیز می تواند به روند توافقات سرعت ببخشد.»
یعقوبی سپس به مشکلات تجار ایرانی درتجارت با هند اشاره کرد و گفت:« به رغم تلاش یوکوبانک هند، ظرفیت موجود تکافوی حجم مبادلات تجاری را نمی دهد و ضرورت دارد، بانک های متعددی در این زمینه فعال شوند.» او درمورد سهم اندک LC در پرداخت ها گفت:«بانک مرکزی نمی تواند بازرگانان و بانک ها را برای افزایش بهره گیری از امکان گشایش LC تحت فشار قرار دهد. این موضوع به سیاست داخلی بانک ها و نگاه تجار بازمی گردد.» او همچنین گفت که درموردتامین منابع کالاهای خریداری شده ازهند نیز محدودیتی وجود ندارد. 
سرمایه گذاری هندی ها در صنایع معدنی
درادامه این نشست، عبدالله موحد کاشانی مشاور اتاق تهران، خطاب به سفیرهند این پرسش را مطرح کرد که آیا شرکت های هندی در زمینه معدن و صنایع معدنی نیزدر ایران سرمایه گذاری خواهند کرد؟ 
سریواستاوا نیز در پاسخ به این پرسش گفت:«آقای کرباسیان رئیس سازمان ایمیدرو در سفر اخیری که به هند داشت با همتایان خود در این زمینه دیدار و مذاکره کرد. ضمن آنکه دو شرکت هندی به سرمایه گذاری در زمینه آلومینیم و سنگ آهن علاقه مند هستند. همچنین نمایندگان یکی از شرکت های فعال در زمینه استحصال سنگ آهن به زودی به ایران سفر خواهند کرد. افزون بر این، دو پروژه در زمینه صنایع معدنی نیز در بندرعباس قرار است اجرا شود و در مرحله بهره برداری، محصولات نهایی به هندوستان صادر می شود.»او افزود:«به دلیل انقلابی که در صنعت مخابرات هند صورت گرفته است، نیاز به مس در کشورما افزایش یافته است وتلاش می شود که دراین زمینه درایران سرمایه گذاری صورت گیرد.»


هندی ها به تعهدات پایبند نیستند
محمد مروج رییس انجمن صنایع نساجی کشور نیزگفت:«دردو سال گذشته مذاکرات بسیاری میان انجمن و سفارت هند صورت گرفته است و آقای سفیر به افزایش همکاری در این زمینه علاقه نشان داده اند اما این تمایل در میان تولیدکنندگان هندی مشاهده نشده است.»
او افزود:«شرکت های عضوانجمن از تولیدکنندگان هندی، مقادیری پشم و پارچه خریداری کرده اند اما تصورمی کنم دیگر به این تولیدکنندگان مراجعه نکنند. متاسفانه تولیدکنندگان هندی، پشم رنگی را که نامرغوب است سفیدگری کرده و به عنوان پشم سفید فروخته اند. ما این موضوع را با سفارت نیز درمیان گذاشته ایم وانتظار داریم سفارت به این اعتراض فعالان اقتصادی ایرانی رسیدگی کند.»
محسن حاجی بابا نیز گفت:«ازحدود یک دهه اخیر که سیاست آزادسازی اقتصادی در هند اعمال شده، انتظاراین بوده است که پایبندی به تعهدات شرکت های هندی نیزافزایش یابد.» او افزود:«هنگامی که کالایی را از هند خریداری می کنیم، همتایان ما تعهدات خود را در موعد مقرر به انجام نمی رسانند یا با کوچکترین تغییر قیمت از حمل کالا خود داری می کنند.» نایب رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی در ادامه گفت:«انتظار این است که آقای سفیر در احقاق حقوق شرکت های ایرانی موثر واقع شود.»
حاجی بابا ادامه داد:«بدیهی است که اگر پای تحریم در میان نبود، حجم مراوادات ایران و هند به این میزان نمی رسید. ما به عنوان فعالان بخش خصوصی برای تصاحب بازاری پایدار تلاش می کنیم. این تحریم ها دیر و یا زود از میان برداشته می شود و زمان آن فرا رسیده است که همتایان ما در هند صداقت خود در یک تجارت سالم را ثابت کنند.» 
درهمین حال محمد رضا بختیاری معاون امور بین الملل اتاق تهران گفت:«در دیدارهایی که با طرف هندی داشته ایم، تقاضای ایران مبنی بر تعیین شعبی جدید برای نقل و انتقال پول علاوه بر یوکو بانک به نتیجه نرسیده است. او خواستار رسیدگی به این درخواست شد. 
سفیرهند نیز در پاسخ گفت:«این مسایل باید با رزرو بانک هند در میان گذاشته شود. ضمن آنکه متنوع کردن کانال های بانکی در دستور کار قرار دارد.» او افزود:«بدون وجود یوکو بانک راهی برای پرداخت پول نفت ایران وجود نداشت. از حدود دو سال گذشته که پرداخت روپیه به ازای بخشی از درآمدهای نفتی ایران دردستور کار قرارگرفته است،75/10 میلیارد دلار پول به ایران منتقل شده است.» سریواستاوا ادامه داد:« ما همیشه باید در صدد بهبود بخشیدن به شرایط باشیم و سفر هیاتی از بانک مرکزی ایران می تواند به این بهبودی کمک کند. »

https://sarmayegozarionline.ir/vdchd.ni223nvttf.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین