تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۲
جالب است ۰
بررسی روند فعالیت بورس در ماه های فروردین و اردیبهشت نشان داد؛

دو روی متفاوت بورس برای سهامداران

بورس تهران در حالی دوماه از ابتدای سال را به پایان رسانده است که شاهد دو روی متفاوت سکه در این بازه زمانی بوده است. بازار سرمایه که طی این مدت شاهد تحولات سیاسی و اقتصادی بین المللی زیادی بود، در نهایت با افت حدود یک درصد به کار خود پایان داد.
دو روی متفاوت بورس برای سهامداران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، نوسانات زیاد در بازار ارز و دستور تک نرخی شدن از سوی مقام مسئول، افزایش چشمگیر قیمت سکه در بازارهای داخلی، تحولات در خاورمیانه بخصوص کشمکش ها در سوریه و خروج امریکا از برجام از مهمترین تحولات مورد توجه سهامداران در این دوره بود.

فروردین، ماه انتظاری بورس تهران

بورس تهران سال 97 را با روندی صعودی آغاز کرد بطوریکه در 20 فروردین ماه به رقم 97هزار و 120 واحد رسید. کاهش فشار فروش و رشد نرخ دلار از عواملی بود که باعث شد بورس در مسیر صعودی قرار بگیرد. با این وجود در همان مقطع زمانی نوسانات شدید در بازار ارز و رسیدن نرخ دلار به محدوده 6 هزار تومان، قانون گذاران ارزی را بر آن داشت تا نرخ 4 هزار و 200 تومان را به عنوان رقم واحد دلار اعلام کند. بر این اساس دولت و بانک مرکزی طی بخشنامه ای ارز را در بازار تک نرخی اعلام کردند.

تک نرخی شدن ارز که می تواند بر عملکرد مالی بسیاری از شرکت ها اثرگذار باشد، روند بازار را به سمتی سوق داد تا سهامداران با احتیاط بیشتری در بازار معامله کنند. در آن دوره که شاخص همواره در مسیر صعود قرار داشت، روند اصلاحی به خود گرفت و در این مسیر با تعدیل در حجم و ارزش معاملات همراه شد.

از سوی دیگر بقای برجام به عنوان یکی از اهرم های مهم اقتصادی کشور در انتظار اظهار نظر دونالدترامپ، رییس جمهور آمریکا قرار داشت ، این موضوع نیز مزید بر علت شد تا سهامداران در فضای انتظاری تا زمان مقرر رفتار کنند. همچنین یکی دیگر از موضوعات مهمی که می توانست سهامداران را در لاک انتظاری نگه دارد ، انتشار گزارش سالانه شرکت ها بود. موضوعی که نشان دهنده کارنامه نهایی شرکت ها برای یک سال گذشته بود. ماه های ابتدایی سال که همزمان با افزایش ترافیک مجامع شرکت های بورسی است، همواره مورد توجه سهامداران است. از این رو نزدیکی به زمان ارائه گزارش سالانه و برگزاری مجامع نیز موضوع بسیار مهمی برای سهامداران در اولین ماه سال بود.

رفتار صنایع بورسی در ماه ابتدایی سال

همانطور که پیش تر گفته شد، موضوع تک نرخی شدن ارز برای بسیاری از شرکت های بورسی مهم بود. موضوعی که می تواند صورت های مالی شرکت ها را دستخوش تغییرات جدی قرار دهد. با این وجود در پایان فروردین ماه قند و شکری ها توانستند در صدر بیشترین رشد قیمتی صنایع بورسی قرار بگیرند. بعد از آن صنعت کاشی و سرامیک در مقام دوم با بازدهی 5.8 درصدی قرار گرفت. در مقابل اما، زیان ده ترین صنعت بورسی ساخت وسایل و دستگاه های ارتباطی بود که با افت 16.2 درصدی به کار خود پایان داد.

همچنین طی این مدت بازارهای بین المللی بخصوص کامودیتی ها آرام نبودند، در این بازه زمانی مس به بیش از 7 هزار دلار رسید، و سرب و روی به ترتیب در سطح 2 هزار و 300 و 3هزار و 200 دلار قرار گرفتند. بازار نفت نیز شاهد رکورد شکنی سه ساله بود. به طوریکه قیمت نفت خام به بیش از 70 دلار رسید. از این رو این تحولات توانست صنایع مرتبط با این صنایع را تحت تاثیر قرار دهد.

خیز اردیبهشت به سمت سبزپوشی شاخص هم وزن

اما روند فعالیت بازار سرمایه که از اواسط فروردین ماه تحت تاثیر فضای احتیاطی میان معامله گران قرار داشت، تا روزهای ابتدایی اردیبهشت به همان منوال گذشت و بعد از آن با حصول خبرهای جدید در حوزه بین الملل شاهد استقبال هرچه بیشتر سهامداران از این بازار و افزایش تقاضا در بسیاری از سهم ها بود. با وجود اینکه شاخص کل دراین بازه زمانی روند منفی به جای گذاشت، اما این شاخص هم وزن بود که تحت تاثیر رشد نماد های کوچک توانست رشد بیش از4 درصد را به ثبت برساند.

با وجود اینکه فعالان بازار انتظار داشتند رییس جمهور آمریکا نظر خود در خصوص برجام را در تاریخ 21 اردیبهشت اعلام کند، اما دونالد ترامپ در یک سخنرانی در زمانی زودتر خروج از برجام را اعلام کرد. در حالی که بسیاری پیش بینی افت شاخص را در آن دوره داشتند ؛ اما بورس تهران شاهد آغاز دور جدیدی ازفعالیت سهامداران بود.

بعد از اعلام خبر خروج ایالات متحده از برجام، حمایت دیگر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی از این معاهده باعث شد سهامداران در فضای خوشبینانه ای به فعالیت خود ادامه دهند. در روزهای ابتدایی بعد از اعلام این خبر حمایت چشمگیر بازیگران بزرگ از بازار بسیار قابل توجه بود، با این وجود در روزهای بعد سهامداران خرد با توجه بیشتر به سهم های کوچک، بخصوص در گروه هایی نظیر خودرو، انبوه سازی، کاشی و سرامیک در سمت تقاضا حاضر شدند.

از سوی دیگر موضوع قابل توجه دیگر، در خصوص کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود. دلار که در آغاز اردیبهشت تا حدود 8 هزار تومان نیز صعود کرده بود، بعد از سخنرانی ترامپ روند نزولی به خود گرفت و تا پایان دومین ماه سال در محدوده 6 هزار تومان قرار گرفت . همچنین بسیاری از شرکت های وابسته به نرخ ارز طی این مدت با رفع ابهام در خصوص دلار 4 هزار و 200 تومانی ، فضای مبهم برای سهامداران را شفاف کردند.

رشد حجم و ارزش معاملات

در جریان معاملات اردیبهشت ماه، بیش از 14 میلیارد سهم به ارزش بیش از 2هزار و 500 میلیارد تومان معامله شد. بررسی ها نشان می دهد در مدت مزبور ، حجم و ارزش معاملات نسبت به فروردین با رشد قابل توجه ای همراه بوده است، بطوریکه ارزش معاملات نسبت به فروردین ماه حدود 13 درصد رشد داشته است.

اما در بخش صنایع بورسی بیشترین رشد قیمتی مربوط به استخراج سایر معادن بوده است و بعد از آن گروه های محصولات چوبی و کاشی و سرامیک در رده های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر تدوام رشد قیمت نفت از فرودین ماه و نزدیک شدن قیمت نفت به محدوده 80 دلاری باعث شد طی این مدت پالایشی ها مورد توجه سهامداران قرار بگیرند، با این وجود اردیبهشت را می توان ماه صنایع کوچک بورسی نام گذاری کرد.

چشم انداز تداوم رشد برای بورس تهران

در نهایت بررسی رفتار دوماه بورس تهران حاوی نکات قابل توجهی است، با وجود اینکه بازار سرمایه طی این مدت شاهد دو روی سکه متفاوت بوده است، اماخوشبینی ها به تداوم رشد شاخص همچنان وجود دارد. مهم ترین رخداد این مدت بی اعتنایی بازار به سخنان رییس جمهور ایالات متحده در خصوص برجام بود. این موضوع حاکی از آن است که دیگر هیچ ریسکی در این زمینه برای بورس وجود ندارد و سهامداران نکات دیگری را در تصمیمات خود دخیل می دانند.

همچنین تدوام رشد قیمت جهانی نفت نیز بسیار مهم است. پیش بینی نفت 100 دلاری از سوی بسیاری از موسسات معتبر جهانی طی روزهای گذشته ازجمله خبرهای داغ نفتی جهان بوده است. نفت که این روزها از کف سه ساله خود فاصله گرفته است، همچنان پتانسیل رشد بیشتر را در خود جای داده است. این موضوع می تواند برای صنایع وابسته به قیمت نفت ، ره آوردهای قابل توجهی داشته باشد. از سوی دیگر کامودیتی ها نیز چشم انداز روشنی دارند، مس که شاهد اعتصابات کارگری برخی معادن است ، با پیش بینی کاهش عرضه، افق روشنی برای رشد قیمتی پیش روی دارد. از سوی دیگر موسسه پلتس در آخرین پیش بینی خود در مورد سنگ آهن می گوید،  سیاست آسمان آبی BlueSky چین که باعث تعطیلی ظرفیت های مازاد فولاد چین شده است، قیمتها را در بالاترین سطح 5 ساله حفظ کرده است.

در نهایت می توان روزهای آتی را روزهای تدوام رشد شاخص بازار سهام دانست که می تواند این بازار را به بازاری جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchzknz.23nqmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین