تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۵
جالب است ۰
مذاکرات با شرکت‌های اروپایی برای نوسازی ناوگان تجاری و خودروهای سنگین کشور در جریان است.
گسترش روابط بانکی ایران و اروپا زیربنای توسعه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمد شریعتمداری در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری کرواسی افزود: برای توسعه روابط با کرواسی و تقویت و گسترش روابط بین دو کشور تاکید دارم و به طور متقابل ایران نیز با توجه به بازار وسیع 80 میلیونی خودش و بازار وسیع شکل گرفته در کشورهای اطراف برای حضور کرواسی در همه فعالیت های اقتصادی منطقه می تواند مورد توجه باشد. وی اظهار امیدواری کرد که این سفر آغاز خوبی برای ایجاد جهش در روابط اقتصادی دو کشور باشد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه 110 میلیون تُن ظرفیت جدید فولاد با 70 درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل زنجیره فولاد در حال تکمیل است گفت: روابط بانکی به عنوان یک ضرورت مطرح است و یکی از زیربناهای مورد نیاز توسعه روابط اقتصادی است و می توان گفت یکی از نیازمندی های اصولی ما برقراری روابط تسهیل شده بانکی است.

وی اظهارداشت: برخی شرکت های کروات در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی و خودرو علاقمند به همکاری مشترک هستند و من با استقبال از همکاری های صنعتی از حضور کنسرسیوم شرکت های کرواسی که با حمایت بانک نوسازی و حمایت از توسعه صادرات کشور کرواسی برای سرمایه گذاری درحوزه پتروشیمی با ایران اعلام آمادگی کردند استقبال می کنم و در زمینه های تکنولوژی، IT، ICT انرژی های تجدیدپذیر، مواد غذایی، صنایع تبدیلی و ... فعالیت های متقابل در حال انجام است.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت همچنین با اشاره به طرح نوسازی ناوگان تجاری و خودروهای سنگین کشور گفت: قصد داریم ظرف سه سال آینده حدود 200 هزار دستگاه خودروی سنگین را نوسازی کنیم و مذاکرات ما با شرکت های اروپایی در حال انجام است و برای این هدف پشتیبانی مالی 14 میلیارد دلاری نیاز است که بخشی از آن حتما باید از طریق فاینانس خارجی تامین شود و امیدواریم کرواسی بتواند در این زمینه ایفای نقش کند.

شریعتمداری گفت: با وجود 6 میلیارد دلار صادرات موادغذایی از ایران به جهان فعالیت مشترک ایران و کرواسی می تواند در این زمینه راه حل خوب توسعه روابط باشد. وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه کشتی سازی علاقمند به همکاری هستیم گفت: کشور کرواسی در زمینه ساخت قایق و کشتی تجربه خوبی دارد و این در حالی است که یکی از اقدامات مهم ما نوسازی ناوگان تجاری دریایی کوچک است و با وجود 3500 شناور کوچک دریایی در بنادر جنوب قدیمی بودن آنها هزینه های زیادی را بر لجستیک ما تحمیل می کند.

شریعتمداری با اشاره به وجود 11 میلیون بازدید سالیانه از کشور کرواسی گفت: در صورت تشکیل شرکت های مشترک گردشگری، ایران یکی از مهم ترین مراکز گردشگری است و برای تحقق این هدف تسهیل در صدور ویزا یکی از پیش نیازها برای توسعه همکاری هاست و مکانیسم کمیسیون مشترک روش خوبی برای پیگیری مذاکرات است.

وی با اعلام آمادگی برای به امضا رساندن نقشه راه توسعه همکاری های حوزه صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: از اهتمام بخش خصوصی در این زمینه ها کاملا استقبلال می کنیم و شرکت در نمایشگاه ها و تبادل هیات های تجاری، ارتباط دقیق تر و عمیق شرکت های بازرگانی ضامن تحقق این هدف است.

مارتینا دالیچ معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد جمهوری کرواسی نیز در این نشست گفت: ظرف چند سال اخیر تماس هایی برای توسعه روابط داشتیم و با سفر رییس جمهور کرواسی به ایران، این سفر زمینه هایی برای شروع تجارت و کسب و کار را آغاز کرد و این دیدارها به گسترش چهار چوب همکاری های دو کشور کمک می کند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت، ‌گاز و پتروشیمی در کشورمان گفت: نمایندگان برخی شرکت های کروات در این نمایشگاه فرصت هایی برای همکاری به دست آوردند. دالیچ افزود: عمیقا بر این باورم که فرصت برای گسترش و افزایش همکاری بین دو کشور فراهم است و با وجودی که سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور 30 میلیون دلار بود ولی بر این باورم ظرفیت و قابلیت های دو کشور بسیار بیشتر از این است.

وی با برشمردن قابلیت های همکاری دو کشور گفت: عمدتا در نفت و گاز، مهندسی، ایجاد زیر ساخت ها، فناوری اطلاعات و حوزه صنایع غذایی توانایی های مشترکی وجود دارد و شرکت ملی نفت کرواسی از سال گذشته مبادلات نفتی را با ایران شروع کرد و امسال نیز ادامه می یابد و علاقمند است که دوباره به ایران بازگردد. دالیچ مذاکرات برخی شرکت های حوزه صنایع غذایی و تولید وسایل حمل و نقل و خودرو را با شرکت های ایرانی در مراحل نهایی عنوان کرد و افزود : یکی از مدافعین جدی بخش خصوصی برای استفاده از این فرصت ها و تخصیص زمان درست برای انجام فعالیت های اقتصادی با ایران هستم.

وی با اشاره به دیدارش با رییس بانک مرکزی ایران گفت: در باره موانع بانکی پیش رو و شیوه پرداخت بین دو کشور مذاکره شد و اطمینان دارم با همکاری مشترک مشکلات بانکی قابل حل است. دالیچ در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 4 هزار ایرانی از کشورش بازدید کردند گفت: کرواسی مقصد گردشگری خوبی در اروپاست. وی آمادگی شرکت های بزرگ کشتی سازی و نیز بازسازی و نوسازی کشتی را خودروهای سنگین و نیز تولید واگن را برای همکاری با کشورمان دراین زمینه اعلام کرد.

دالیچ افزود: با شکل گیری کمیته مشترک همکاریهای اقتصادی این کمیته می تواند به منزله ستون فقراتی برای تبادل نظر و بسط همکاری بین شرکت های منفرد عمل کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز موافقت خود را با تشکیل این کمیته اعلام کرد و افزود: با تشکیل کمیته مشترک همکاری های اقتصادی تحت عنوان کمیسیون مشترک همکاری ها، این همکاری ها در هر سطحی که کرواسی علاقمند باشد قابلیت تشکیل دارد و می توان با تهیه نقشه راه بر اساس آن حرکت کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcevz8z.jh8poi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما