تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
جالب است ۰
بازار سهام در حالی نخستین ماه از سال جدید را با ثبت زیان ۸/ ۰ درصدی به پایان برد که بررسی عملکرد کارگزاران بورس نشان از هماهنگی این نهادهای مالی با شرایط کل بازار دارد.
کارنامه کارگزاران در نخستین ماه ۹۷
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،کارنامه کارگزاران در نخستین ماه 97

مجموع معاملات صورت‌گرفته از‌سوی کارگزاران فعال در بازار سرمایه نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در نخستین ماه از سال‌جاری به خرید و فروش حدود 4 هزار و 200میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند. در این میان بیش از نیمی از معاملات تنها در اختیار 15 کارگزاری است. در این راستا کارگزاری‌های وابسته به بانک‌ها و موسسات مالی حضور فعال‌تری در این خرید و فروش‌ها دارند. همچنین سهم معاملات آنلاین نیز بسیار قابل‌توجه است. به‌طوری‌که 27درصد از این رقم یعنی حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان به مبادلات آنلاین تعلق داشته است.از سوی دیگر 65 درصد از رقم ارزش کل معاملات آنلاین این نهاد‌ها تنها در اختیار 20 کارگزار است. البته کارگزاری مفید به تنهایی 23 درصد از کل معاملات آنلاین را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب مشاهده می‌شود که حجم زیادی از معاملات آنلاین، خرد و بلوک و به عبارت دیگر مجموع کل خرید و فروش‌های صورت‌گرفته توسط این نهادهای مالی تنها از سوی چند کارگزاری انجام می‌شود.

جزئیات بیشتر از فعالیت فروردین‌ کارگزاری‌ها
آخرین اطلاعات منتشر‌شده از سوی اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران مربوط به عملکرد یک‌ماهه فروردین سال 97 شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سهام است. بررسی این آمار نشان می‌دهد که کارگزاری مفید بیشترین سهم از مجموع خرید و فروش‌های به ثبت رسیده در ماه گذشته را به خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی حدود 8 درصد از کل داد و ستد سهام را انجام داده است که رقمی معادل 334 میلیارد تومان به شمار می‌رود. بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته توسط کارگزاری مزبور حاکی از آن است که این نهاد مالی در مقایسه با دیگر کارگزاری‌ها، بیشترین سهم در معاملات آنلاین را نیز داشته است. به این ترتیب 270 میلیارد تومان از معاملات ماهانه آن مربوط به خرید و فروش‌های آنلاین و 55 میلیارد تومان سهم معاملات عادی در این کارگزاری است. همچنین سهم 11 میلیارد تومانی نیز به خرید و فروش سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشته است.

در ادامه کارگزاری بانک سپه با اختصاص سهم 16/  5 درصدی از کل ارزش معاملات، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. بر این اساس، کارگزاری مزبور داد‌و‌ستد 300 میلیارد تومانی را طی ماه گذشته به ثبت رساند که 200 میلیارد تومان از این رقم به معاملات سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشت. به این ترتیب سهم معاملات عادی در این کارگزاری 73 میلیارد تومان و سهم معاملات آنلاین آن نیز حدود 9 میلیارد تومان بوده است. کارگزاری مزبور نیز در ماه گذشته هیچ معامله‌ عمده‌ای نداشته است.کارگزاری بانک انصار نیز با اختصاص 8/ 5 درصد از کل معاملات در رتبه سوم برترین کارگزاری قرار گرفت. خرید و فروش این کارگزاری در ماه گذشته به حدود 250 میلیارد تومان رسید که 96 درصد از این رقم یعنی 240 میلیارد تومان آن سهم معاملات عادی آن بوده است.  افزون بر این، کارگزاری‌های امین آوید، آبان، آگاه و حافظ نیز هر کدام با اختصاص 3درصد از کل معاملات ماه گذشته به خرید و فروش‌های خود، در رتبه‌های چهارم تا هفتم قرار گرفتند.

بررسی روند فعالیت کارگزاری‌ امین آوید در ماه گذشته نشان از آن دارد که این نهاد مالی معامله بیش از 150 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که عمده این رقم به خرید و فروش‌ سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشت. به‌طوری‌که ارزش خرید و فروش سایر ابزارهای نوین مالی در این کارگزاری معادل 130 میلیارد تومان بوده است. در این ماه ارزش خرید و فروش به ثبت رسیده توسط کارگزاری آبان نیز حدود 150 میلیارد تومان بوده که 130 میلیارد تومان آن به خرید و فروش عادی سهم اختصاص داشته است. همچنین 19 میلیارد تومان نیز سهم معاملات آنلاین در این کارگزاری بوده است.کارگزاری آگاه نیز در ماه گذشته در مجموع 135 میلیارد تومان خرید و فروش انجام داده که 9 میلیارد تومان آن سهم معاملات بلوکی در این نهاد مالی بوده است. 85 میلیارد تومان سهم معاملات آنلاین، 32 میلیارد تومان معاملات عادی و مابقی به معاملات سایر ابزارهای نوین مالی تعلق داشته است.این روند در کارگزاری حافظ با معاملاتی به ارزش 130 میلیارد تومان دنبال شد که بخش عمده از آن یعنی حدود 100 میلیارد تومان به معاملات عادی سهام اختصاص داشت.

برترین‌ها در حوزه آنلاین
براساس اطلاعات منتشر‌شده از طریق اداره آمار شرکت بورس تهران، حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان از معاملات فروردین‌ کارگزاران به مبادلات آنلاین تعلق داشته است. همان‌طور که عنوان شد معاملات آنلاین سهم عمده‌ای در کل مبادلات ماه گذشته این نهادهای مالی داشته و حدود 27 درصد از کل ارزش معاملات بوده است. از سوی دیگر 65 درصد از رقم ارزش کل معاملات آنلاین این نهاد‌ها تنها در اختیار 20 کارگزار است. در این میان، کارگزاری مفید به تنهایی بیش از 23 درصد از این رقم را به معاملات آنلاین خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که ارزش کل معاملات الکترونیکی این کارگزاری معادل 270 میلیارد تومان بود.

بررسی عملکرد دیگر کارگزاری‌ها نشان می‌دهد که این نهادهای مالی با اختلاف زیادی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به‌طوری‌که رتبه دوم به کارگزاری آگاه تعلق گرفت که سهم 5/ 7 درصدی از کل معاملات آنلاین را به خود اختصاص داد. این کارگزاری در مجموع ماه گذشته توانست معاملات 85 میلیارد تومانی را در زمینه آنلاین به خود اختصاص دهد. کارگزاری فارابی و کارگزاری بانک کشاورزی نیز هر کدام با اختصاص حدود 3 درصد از کل معاملات آنلاین صورت گرفته در ماه گذشته به مبادلات خود، از جمله برترین‌ها در حوزه آنلاین بودند. در ادامه این فهرست به ترتیب کارگزاری مبین سرمایه، بانک پاسارگاد، تدبیرگران فردا، بانک تجارت و کارگزاری حافظ رتبه‌های پنجم تا نهم در حوزه معاملات آنلاین را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که در ماه گذشته 4 کارگزاری از جمله شاخص سهام، آبتین استاک و دنیای نوین هیچ معامله آنلاینی را به ثبت نرسانده و در فهرست کم فعالیت‌ترین کارگزاری‌ها در این حوزه شناخته شدند.

ضعیف‌ترین کارگزاری‌ها کدامند؟
بررسی روند کارگزاران در ماه گذشته نشان از آن دارد که در انتهای رتبه‌بندی مزبور کارگزاری پارس نمودگر به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری شناخته شده است. ارزش معاملات این کارگزاری در ماه گذشته تنها 71 میلیون تومان بوده است.در این مدت 10 کارگزاری دیگر در فهرست کم‌کارترین قرار گرفتند. به‌طوری‌که سهم فعالیت آنها کمتر از 1/ 0 درصد کل معاملات این ماه بود. در این میان می‌توان به شرکت‌های کارگزاری سی ولکس، آبتین استاک، امید سهم، ایران سهم، ستاره جنوب، نمادشاهدان، بهین پویا، جهان سهم، دنیای نوین و شاخص سهام اشاره کرد. این کارگزاری‌ها با انجام معاملات بسیار ناچیز، عملکرد موفقی در ماه گذشته بر جای نگذاشتند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjovev.uqemxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین