تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۳
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با افت ۲/ ۱ درصدی شاخص کل مواجه شد. معامله‌گران در بازار از سه منظر تحت فشار بودند. اولین عامل تداوم کاهش دستوری نرخ دلار و رساندن آن به ۴۲۰۰ تومان برای شرکت‌های صادر‌کننده بود.
افت ۲/ ۱ درصدی شاخص سهام در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در حالی‌که در بازار سیاه بهای هر دلار به مرز 6هزار تومان رسیده است.در کنار این عامل دو موضوع نامشخص بودن وضعیت تحولات سیاسی به ویژه برجام و همچنین کمبود نقدینگی و فروش گسترده سهامداران عمده نیز برای بازار مشکل‌ساز شده است.

در این شرایط سهامداران از معاملات سهام عقب‌نشینی کردند. موضوعی که در سایه رشد بازارهای دیگر از جمله طلا، ارز و مسکن موجب شده است با گذشت یک ماه و نیم از سال جاری، سهامداران بورس با زیان قابل‌توجهی مواجه باشند. البته باید این نکته را نیز متذکر شد که کاهش قیمت‌های اخیر نمادهای مهم بورسی این فرصت را به وجود آورده است که با افزایش اندک امیدواری‌ها تقاضای سهام بهبود یابد. در این شرایط روز سه‌شنبه بازار در آستانه تعطیلی روز چهارشنبه به مناسبت سالروز میلاد حضرت امام عصر (عج) شاهد تنها روز مثبت بازار بودند که در آن شاخص کل با رشد 25واحدی مواجه شد.همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز 3 واحد کاهش یافت و به رقم 16 هزار و 610 واحد رسید. روز سه‌شنبه نمادهای آسان پرداخت و پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس و فولاد مبارکه بیشترین سهم را در رشد شاخص سهام داشتند.

در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران برای دومین بار در چند هفته اخیر شاهد تلاش سایپا برای افزایش قیمت محصولات خود بودند. با افزایش هزینه‌های تولید وضعیت مالی سایپا و ایران خودرو باردیگر به نگرانی سهامداران این شرکت‌ها تبدیل شده است. انتظار می‌رود دولت با افزایش قیمت خودروها به‌رغم فشار مضاعف وارد به مردم موافقت کند. در مورد افزایش قیمت محصولات سایپا مدیرعامل این شرکت گفت: تولید پراید متوقف نمی‌شود بلکه عرضه آن به بازارهای داخلی متوقف خواهد شد. محسن جهرودی با بیان اینکه پراید یکی از سودآورترین محصولات گروه سایپا در بازارهای صادراتی است، افزود: بیش از سه میلیون تومان در هر دستگاه پراید در بازارهای صادراتی سودآوری وجود دارد، بنابراین هرگز این محصولات پرسود را از رده خارج نخواهیم کرد اما عرضه آن در داخل متوقف خواهد شد.

وی درخصوص قیمت پراید در بازارهای صادراتی هم گفت: به‌رغم آنچه در افکار عمومی درخصوص عرضه پراید با قیمت‌هایی بسیار نازل‌تر از قیمت داخلی گفته می‌شود، ما هر دستگاه پراید را به‌قیمت 4هزار و 250 دلار در بازارهای صادراتی به‌فروش می‌رسانیم که معادل 18 میلیون تومان می‌شود. مدیرعامل سایپا افزود: این قیمت در حالی است که هزینه‌های سرباری همچون 9 درصد ارزش افزوده، حق بیمه، 3 درصد عوارض شهرداری و آموزش و پرورش، حق نمایندگی‌ها و... به آن مترتب نمی‌شود، بنابراین این محصول دست‌کم سه میلیون تومان برای ما سود دارد.

جهرودی درخصوص تعیین زمان قطعی برای توقف عرضه پراید در بازارهای داخلی هم گفت: امید است با تولید یک خودروی جایگزین تا سه ماه اول سال آینده، عرضه پراید به بازارهای داخل متوقف شود. در گروه بانکی، سازمان بورس درخصوص وضعیت موسسه اعتباری کوثر که با توقف 14 ماهه نماد روبه‌رو است، توضیحاتی داد.سازمان بورس باتوجه به نامه بانک مرکزی،از موسسه اعتباری کوثر درخواست کرد آخرین وضعیت اعمال ذخایر مورد نظر بانک مرکزی در حساب‌های شرکت را به‌منظور اطلاع سهامداران اعلام کند که طبق پاسخ دریافتی در 28 فروردین سال جاری، کسری ذخایر اعلام شده از سوی بانک مرکزی درحساب‌های سال مالی سال 96 اعمال شده است.

همچنین در تاریخ 8 اردیبهشت جاری اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 9 ماه منتهی به آذر سال 96 را در سامانه کدال منتشر کرد که بر اساس آن، عملکرد بانک طی دوره مذکور منجر به شناسایی 2/ 5 میلیارد تومان سود خالص (به ازای هر سهم با مبلغ 9 ریال) شد. این شرکت فرابورسی پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 96 را در 2 اردیبهشت سال گذشته مبلغ 2/ 86 میلیارد تومان (به ازای هر سهم 144 ریال) اعلام کرده بود. اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماه منتهی به شهریور سال گذشته (حسابرسی شده) نیز تاکنون در سامانه کدال منتشر نشده است. در گروه پالایشگاهی، ایران برای نخستین بار با بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از 15 اردیبهشت جاری از مرز خودکفایی در تامین و تولید بنزین عبور می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آغاز هفته آینده با به مدار بهره‌برداری آمدن فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 10 میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین افزوده می‌شود و طی روزهای آتی این 10 میلیون لیتر با رسیدن به ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر، در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تثبیت می‌رسد.

با بهره‌برداری از این فاز، از 15 اردیبهشت ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 22 میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید بنزین به 90 میلیون لیتر در روز می‌رسد. این یعنی برای نخستین بار در تاریخ، ظرفیت تولید بنزین از سقف میزان تقاضای مصرف داخلی این فرآورده نفتی فراتر می‌رود. در گروه فلزی، ملی سرب و روی در 12 ماه سال گذشته 304ریال سود محقق کرده است که رشد بیش از 10برابری سود عملیاتی نسبت به سال قبل از مهم‌ترین رویداد‌های شرکت است. «فسرب» پیش ازاین سود هر سهم خود را حدود 270 ریال اعلام کرده بود. در این گروه ارفع نیز پس از حل بحث وام ارزی در 12 ماه موفق شده 923 ریال سود را محقق کند. همچنین پتروشیمی مبین در گزارش فعالیت هیات‌مدیره پیشنهاد تقسیم سود را 860 ریال اعلام کرده است. این شرکت در 12 ماه سال گذشته 955 ریال سود محقق کرده است در حالی که سود پیش‌بینی شده شرکت پیش از این 910ریال بود. «مبین» سود سهامداران حقیقی را 5 روز بعد واریز خواهد کرد. در این گروه صنایع پتروشیمی کرمانشاه در مجمع خود رای به تقسیم 69درصد از سود خود داد و به هر سهم 35تومان سود نقدی داد.در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 148میلیارد تومان و در فرابورس به 115میلیارد تومان رسید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchwznz.23n-zdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما