تاریخ انتشار :شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
جالب است ۰
مدیرعامل تامین سرمایه نوین :

بازار سرمایه مشوق رقابت و کارآفرینی است

انتظار نامعقول و کهکشانی از بازار سرمایه درست نیست
بازار سرمایه ماهیتا بازاری شفاف است که بنگاه های اقتصادی را به سمت رقابت سوق می دهد و کارآفرینی را تشویق می کند؛ البته نقش این بازار زمانی تبلور می یابد که سایر نهادهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی در کشور به خوبی تعریف شده باشند و فعالیت بهینه ای از خود بروز دهند.
بازار سرمایه مشوق رقابت و کارآفرینی است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه کشورمان بازاری نوپا است که در کنار سایر نهادهای سیاسی، اقتصادی و حقوقی مربوطه، مرحله به مرحله در حال رشد است.

ولی نادی قمی اظهار داشت:  قاعدتا بازار سرمایه تشویق کننده رقابت و کارآفرینی است اما نباید انتظارات نامعقول از آن داشت. راهی را که کشورهای پیشرفته طی چندین دهه پیموده اند، نمی توان یک شبه پیمود؛ مخصوصا وقتی که کشور از سوی قدرت های بزرگ تحت فشار و محدودیت است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سودآوری شرکت های بورسی و فرابورسی اغلب تحت تاثیر افزایش قیمت محصولات (به واسطه افزایش قیمت های جهانی مواد خام یا به واسطه افزایش قیمت ارز) رشد می کند در حالی که در یک اقتصاد رقابتی و سالم ، محرک اصلی رشد سود شرکت ها، افزایش بهره وری است.

وی توضیح داد: در چنین شرایطی قیمت محصولات شرکت ها و قیمت خدمات به جای افزایش ، کاهش خواهد یافت و عموم مردم با درآمدهای جاری خود قدرت خرید و مصرف بیشتری خواهند داشت.

نادی قمی ادامه داد: در یک اقتصاد رقابتی و سالم همچنین مدیران اجرایی و هیات مدیره شرکت ها به جای اینکه منتظر افزایش قیمت محصولات باشند ، روی کاهش قیمت تمام شده، جلوگیری از اتلاف و اسراف منابع ، جذب تکنولوژی های نوین تولید و توزیع کالا و خدمات تمرکز می کنند. البته انجام این کار بسیار سخت است و تجربه 50 سال اخیر کشورمان نشان می دهد که بهره وری در سطح پایینی قرار دارد و رشد نکرده است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین تاکید کرد: تحلیل گران مالی، مدیران اجرایی و هیات مدیره شرکت ها باید حداکثر استفاده را از شفافیت اطلاعاتی و عملیاتی به وجود آمده توسط بورس داشته باشند تا شرکت ها به سمت افزایش بهره وری گام بردارند.

نادی قمی در عین حال از تورم افسار گسیخته، ساختار دولتی اقتصاد، ضریب نفوذ پایین بازار سرمایه، عدم ارتباط های بین المللی شرکت ها، و نهادهای ناکارآمد به عنوان موانع موجود بر سر راه افزایش بهره وری شرکت ها نام برد که کارآفرینی و رقابت را تشویق نمی کنند.

وی افزود: پایین بودن ضریب نفوذ بازار سرمایه در بین آحاد مردم را می توان از طریق حمایت قانونی از حقوق سهامداران خرد، فرهنگ سازی، ایجاد اعتماد بین عموم مردم و توسعه زیرساخت های نرم افزاری ، سامان داد. از طرف دیگر می توان راه پذیرش شرکت های کوچک و متوسط ( SME )که نزدیک به 40 درصد اشتغال کشور را تامین می کنند، در بازار سهام هموار کرد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در حال حاضر بازاری به نام SME در فرابورس فعال است و صندوق هایی برای تامین مالی و ایجاد استارتاپ ها ایجاد شده اند.

نادی قمی با بیان اینکه بازار سرمایه می تواند کمک شایانی به این شرکت ها و استارتاپ ها در حوزه تامین مالی ، شفافیت اطلاعاتی و تقویت عملیاتی داشته باشد، افزود: این شرکت ها می توانند اشتغال را که مساله اصلی کشور است سامان دهند و کالایی با کیفیت تحویل مردم  دهند.

وی در عین حال تحقق این موضوع را مستلزم اقدامات هماهنگ نهادها و سازمان های مختلف در کشور دانست.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchxwnz.23nxidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما