تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
جالب است ۰
معاملات فرابورس ایران طی روز گذشته با افت ۱۲ واحدی شاخص کل این بازار پایان یافت. نماگر فرابورس با احتساب این افت به سطح هزار و ۵۳ واحد تنزل کرد تا زیان کل سهام فرابورس از ابتدای سال به ۴ درصد برسد اما با وجود فضای منفی حاکم بر سهام و افت ارزش معاملات در این بازار، گردش نقدینگی در اوراق خزانه طی روز گذشته با بهبود نسبی مواجه شد.
افت یک‌پله‌ای شاخص فرابورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در روزهای اخیر که بازارهای دارایی نظیر سهام، ارز و سکه روزهای متلاطمی را پشت‌سر می‌گذاشتند، بازار بدهی وضعیت نسبتا متعادلی را تجربه کرد. در واقع، اوراق بدهی در چند روز اخیر ضمن جذب نقدینگی مناسب، بازدهی 21 درصدی را در مقیاس سالانه نصیب دارندگان آنها کرده‌اند.

ترین‌های فرابورس

در جریان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون بیشترین فشار را بر شاخص فرابورس رقم زد و تاثیر منفی 10 واحدی را بر محاسبه «آیفکس» بر‌جای گذاشت. همچنین معاملات منفی در نماد شرکت‌های پتروشیمی زاگرس در کنار نفت‌ایرانول و پتروشیمی‌خراسان منجر به تاثیر منفی بیش از 2 واحدی بر شاخص فرابورس شد و این نمادها را در رتبه‌های بعدی جدول نمادها با بیشترین اثر منفی بر آیفکس نشاند. در مقابل، تحرکات مثبت سهامداران در نماد شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان و مدیریت انرژی امید‌تابان‌وهور با حمایت حدود 2 واحدی، مانع از افت بیشتر شاخص کل فرابورس شد. همچنین بیشترین افزایش قیمت روزانه در بازارهای اول و دوم نیز به ترتیب در نماد شرکت‌های بیمه میهن، شرکت بهمن لیزینگ و مدیریت انرژی امید‌تابان‌وهور به ثبت رسد که سهام هر‌کدام رشد نزدیک 5 درصدی را ثبت کردند. از سوی دیگر، ارزش سهام شرکت‌های مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن، صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود و صنایع کاغذی پارس با کاهش نزدیک 5 درصدی، بیشترین افت را در مقیاس روزانه به ثبت رساند. بیشترین جریان نقدینگی طی معاملات روز گذشته به ترتیب در سهام پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان و صنایع کاغذی پارس به گردش درآمد. عنوان بیشترین حجم معاملات دیروز نیز به ترتیب به نماد ذوب‌آهن‌اصفهان و صنایع کاغذی پارس تعلق گرفت.
همگام با صنایع فرابورس

معاملات سهام در مقیاس صنایع نیز حاکی از افت شاخص اغلب گروه‌های فرابورس طی دادوستدهای دیروز است. به عبارت دقیق‌تر، شاخص 14 صنعت فرابورسی در پایان معاملات دیروز کاهش یافت. در این بین، عنوان بیشترین افت شاخص به گروه‌های پیمانکاری صنعتی، محصولات کاغذی و محصولات شیمیایی تعلق گرفت که هر‌کدام، به ترتیب افت 5، 7/4 و 7/2درصدی را به ثبت رساندند. در بین گروه‌های بزرگ، شاخص صنعت پالایشی نیز افت 2/1 درصدی را ثبت کرد. از سوی دیگر، معاملات مثبت در سهام گروه‌های سرمایه‌گذاری، واسطه‌گرهای مالی و خرده‌فروشی به رشد شاخص این صنایع انجامید. در مجموع، شاخص 8 گروه در پایان معاملات دیروز افزایش یافت که در میان آنها شاخص گروه فلزات نیز رشد اندکی را به نمایش گذاشت. شاخص دو گروه سیمان و بانک موسسات اعتباری نیز بدون تغییر ماند. مقایسه جریان نقدینگی بین صنایع مختلف فرابورسی نیز حاکی از صدرنشینی گروه پتروشیمی در فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات است. افزایش تحرک در نماد پتروشیمی زاگرس در روزهای اخیر منجر به گردش قابل‌توجه نقدینگی در گروه مزبور شده است. گروه‌های فلزات اساسی و محصولات غذایی نیز در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند. به این ترتیب، بیش از 60 درصد ارزش معاملات به سهام این سه گروه تعلق گرفت. به‌طور کلی، ارزش معاملات بازارهای اول و دوم طی روز گذشته حاکی از عقب‌نشینی فعالان سهام است. جریان نقدینگی در سهام این دو بازار طی روز گذشته به رقم نسبتا پایین 12 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه تقریبا نصف شده است. حجم معاملات سهام این بازارها نیز به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به دادوستدهای یکشنبه کاهش یافت. به عبارت دقیق‌تر، در پایان معاملات دیروز تنها 55 میلیون سهم بین سهامداران فرابورسی دست‌به‌دست شد؛ در حالی که این رقم برای یکشنبه نزدیک به 140 میلیون سهم بوده است.
توقف و بازگشایی‌ها

در میان رفت و برگشت‌های مهم روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه الف از سوی نهاد ناظر متوقف شد. این شرکت روز گذشته پیش‌بینی سود هر سهم خود را با تعدیل 273 درصدی به 130 تومان افزایش داد. بر اساس اطلاعیه این شرکت در سامانه «کدال»، علت تعدیل پیش‌بینی سود، درآمدهای ناشی از خرید 4 درصد از سهام شرکت تامین سرمایه نوین و همچنین سود حاصل از واگذاری ساختمان اداری شرکت واقع در سعادت‌آباد تهران بوده است. افزون بر نماد «کرمان»، نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک  نیز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در جریان معاملات دیروز متوقف شد.
بازار بدهی در آرامش

همزمان با افشای جو منفی حاکم بر سهام بورس و فرابورس، شاهد بهبود نسبی ارزش معاملات بازار بدهی طی روز گذشته بودیم. فعالان فرابورس در پایان معاملات دیروز حدود 64 میلیارد تومان اوراق خزانه را بین خود دست‌به‌دست کردند. میانگین نرخ سود 16 مرحله از اوراق در روزهای اخیر در سطحی بالاتر از 21 درصد قرار گرفته است. با وجود اینکه در روزهای ابتدایی سال متوسط نرخ بازده کل اوراق خزانه به سطح 20 درصد تنزل کرده بود اما در یک هفته گذشته این رقم به سطحی فراتر از 21 درصد رسیده است. با توجه به همگرایی نرخ‌ها در بازار بدهی و بازار پول، به‌نظر می‌رسد که فعالان بازار اوراق خزانه چشم‌انداز مثبتی نسبت به روند آتی نرخ سود بانکی دارند؛ شاید به همین دلیل است که پس از یک وقفه کوتاه در هفته معاملاتی ابتدای فروردین، نرخ بازده اوراق خزانه طی روزهای اخیر روند صعودی نسبتا ملایمی را طی کرده است. به‌طور کلی، در پایان معاملات دیروز بیش از یک میلیون و 540 هزار ورقه با درآمد ثابت به ارزش 132 میلیارد‌تومان بین فعالان این بازار جابه‌جا شد.  حدود نیمی از جریان نقدینگی در این بازار به معاملات اوراق خزانه تعلق گرفت و نیمی دیگر به معاملات اوراق مشارکت و اجاره اختصاص یافت.
چه خبر از «تسه‌»ها؟

افزون بر اوراق فوق، حدود 66 هزار ورقه تسهیلات مسکن نیز به ارزش نزدیک به 4 میلیارد و 200 میلیون تومان طی روز گذشته در فرابورس خرید و فروش شد. قیمت اغلب سررسیدهای اوراق وام مسکن در روز گذشته با افت ملایمی مواجه شدند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciuvaz.t1apy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین