تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۱
جالب است ۰
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۵۰ میلیون دلار انواع کالا سال ۹۶ از این استان به خارج از کشور صادر شد که در همسنجی با سال پیش از آن، ۵۹ درصد افزایش دارد.
صادرات خراسان شمالی افزایش یافت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یحیی نیکدل اظهار کرد: 532 هزار تن کالای تولیدی سال گذشته از استان به خارج از کشور صادر شد که از لحاظ وزنی 27 درصد کاهش دارد.

وی گفت: صادرات 170 میلیون دلاری کالا برای این استان در سال گذشته هدف گذاری شده بود که 88 درصد آن محقق شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در زمینه محقق نشدن برنامه هدفگذاری شده صادرات استان توضیح بیشتری ارائه نداد.
نیکدل گفت: کالاهای تولیدی استان به کشورهایی چون افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان آذربایجان، ترکیه، هند، آلمان، امارات، روسیه و بلغارستان صادر شده است.
وی تصریح کرد: 35 درصد از صادرات استان به کشور افغانستان بوده است و این کشور نخستین کشور هدف صادراتی کالاهای تولیدی استان است.
نیکدل اظهار کرد: هندوستان با 14درصد، ترکمنستان 12 درصد، عراق 6 درصد و ترکیه 4 درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده و 39درصد از صادرات نیز به سایر کشورها انجام شده است.

* سهم 57 درصدی پتروشیمی از صادرات استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: سال گذشته 32 درصد از ارزش صادراتی به بخش صنعت اختصاص یافت به طوری که 197هزار تن کالای تولیدی بخش صنعت به ارزش 48 میلیون و 76 هزار دلار از استان صادر شده است.
وی با بیان اینکه محصولات فولادی بیشترین کالاهای صادراتی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است افزود: سال گذشته میزان صادرات کالای بخش صنعت در مقایسه با سال ماقبل آن از نظر ارزشی 167 درصد رشد و وزنی 27 درصد کاهش داشته است.
نیکدل درباره صادرات محصولات پتروشیمی از استان گفت: سال گذشته، بیش از 311هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش بییش از 85 میلیون دلار از استان صادر شد که 57 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته به لحاظ ارزشی 45 درصد و از وزنی 44 درصد در مقایسه با سال ماقبل رشد داشته است.

* افزایش ارزش صادرات کشاورزی
نیکدل با اشاره به افزایش ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی استان گفت: سال گذشته بیش از 23 هزار تن کالا بخش کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش 16 میلیون دلار از استان صادر شده است که 11 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: صادرات این بخش در مقایسه با سال ماقبل به لحاظ ارزشی 39 درصد رشد و به لحاظ وزنی 90 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: صادرات کالا در بخش های دیگر رشد چندانی نداشته است.
خراسان شمالی دارای واحدهای تولیدی بزرگی نظیر مجتمع پتروشیمی، آلومینا، فولاد و کارخانه لوله گستر است که محصولات آن ها جنبه صادراتی دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjtoev.uqetizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما