تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷
جالب است ۰
وزیر صنعت گفت:کشور ایران در سال گذشته موفق شده است تا ۴۷ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای جهانی داشته باشد.
صادرات ۴۷میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی در سال گذشته از کشور
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمد شریعتمداری در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان گفت: ایران و ازبکستان تاریخ بسیار عمیقی در گذشته داشته‌اند و فرهنگ و زبان مشترک دارایی‌های بسیار با ارزش است و تاریخ مشترک مایه افتخار دو کشور است.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: برپایه این مسائل همواره بین ما با کشور دوست ازبکستان روابط بی نظیری بوده، اما نمی توان پنهان کنم از زمان روی کارآمدن شوکت میرزا اف و حسن روحانی این روابط از روند رو به رشدی برخوردار شده است.

وی بیان داشت: از ملاقات اول دو رئیس جمهور دو کشور نقشه راه جهش گونه‌ای را برای روابط دو کشور ترسیم کرده‌اند و ما مکلف به برداشتن قدم های اساسی در این جهت هستیم.

شریعتمداری اظهار داشت: سیاست تعامل با همسایگان در کشورهای آُسیای مرکزی و منطقه سیاستی است که از سی ایران هم به اجرا گذاشته شده است و جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته حدود 52 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده است و یکی از کشورهای مهم صادرکننده نفت و گاز به شمار می‌رود.

شریعتمداری بیان داشت: کشور ایران در سال گذشته موفق شده است تا 47 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی به بازارهای جهانی داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال گذشته همچنین بیش از 50 میلیارد دلار کالا از کشورهای دیگر وارد کرده‌ایم و با محاسبه صدور و ورود خدمات مجموعه مبادلات ایران با سایر کشورها نزدیک به سالانه 200 میلیارد دلار است و طبیعتا چنین کشوری با چنین خصوصیاتی می تواند شریک تجاری خوبی برای ازبکستان باشد.

وی گفت: در حوزه صنعتی ایران دارای توانایی های خوبی است و در حوزه صنایع پتروشیمی پیشرفت های خوبی بدست آورده ایم که می تواند مورد بهره برداری همه همسایگان باشد و در حوزه تولید خودروهای سنگین سبک از حدود یک میلیون 500 هزار دستگاه در سال عبور کردیم و در صنایع پایه‌ای مثل فولاد کشور ما در جایگاه بسیار خوبی در جهان است.

شریعتمداری گفت: ایران اولین تولید کننده فولاد سنگین در دنیا است و در مجموع نزدک 110 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور در ایران در حال اجراست.

وی اظهار داشت: در زمینه تولید مصالح ساختمانی در حدود 120 صنعت در کشور ما فعال است و در حوزه صنایع خانگی و برق و الکترونیک پیشرفت های خوبی داریم و صنایع دارویی ایران امسال جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: 96 درصد مصرف داخلی داروی کشوری را در داخل تولید می کنیم و علاوه بر صادرات دارو به کشورهای همسایه، در کشورهای همسایه هم دارو تولید می کنیم.

وی افزود: خط تولید خودروهای ایرانی هم در بعضی کشورهای همسایه ایجاد شده و ایران در مجموع طی سال های اخیر موفق شده است رشد منفی صنعتی خود را در سال های گذشته به یک رشد مستمر تبدیل کند.

وی افزود: پیش بینی رشد اقتصادی ایران براساس گزارش صندوق جهانی پول بالای 4 درصد و اینها همه افق مناسبی را نشان می‌دهد و گویای این است یک همکاری گسترده در مورد صدور و ورود کالا و صدورخدمات فنی و مهندسی در کشور مستقر کنیم و یکی از مهمترین زمینه‌های توسعه همکاری های ما توسعه همکاری های ترانزیتی بین ایران و ازبکستان است و با توجه به موقعیت سوق الجیشی که هر دو کشور از آن برخوردار هستند.

شریعتمداری اظهار داشت: ما در روابط ایران و ازبکستان به روابط بلند مدت در آینده چشم دوخته‌ایم و تمایل به برداشته شدن همه موانع برای برقراری روابط تجاری داریم و این احساس را از سوی شما هم مشاهده می‌شود.

وی افزود: شناخت فرصت های تجاری بین دو کشور امر بسیار مهمی است که باید در طول دوران همکاری همواره به روز نگه داشته شود و باید به صورت آنلاین از وضعیت همکاری مشترک همکاری با یکدیگر مطلع شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تحقق اهداف تجاری نیازمند فراهم سازی زیرساخت‌ها است و یکی از این زیر ساخت ها مسئله سهولت رفت و آمد است که اگر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه بتوانند به راحتی بین دو کشور به راحتی تردد کنند آنها خودشان راه را باز خواهند کرد.

وی افزود: من برای این موضوع اهمیت فوق العاده ای قائل هستیم و امیدواریم که با اعلام آمادگی شما پییش از سفر آقای روحانی به کشور شما در این زمینه مقدماتی را فراهم کند.

شریعتمداری بیان داشت: ما می دانیم که شما در دور ریاست جمهوری جدید تلاش برای تسهیل روابط تجاری با ایران داشته اید.

وی با اشاره به مسائل زیربنایی برای توسعه روابط گفت: در حوزه سند جامع تجارت موضوع مهم تجارت آزاد مطرح است و برقراری تجارت آزاد تسهیل کننده روابط تجاری بین دو کشور است و این تصمیم هیچ منافاتی ندارد که ما برخی کالاها را از مجموع تجارت آزاد اسثتنا کنیم ولی با اجرای سند موافقنامه همکاری های تجارت آزاد می‌توانیم این روابط را گسترش داد اگرچه این مذاکرات زمان بر است، ولی می‌خواهم در کمیسیون مشترک بین دو کشور به این توافق کلی دست یابیم که مذاکرات را در زمینه تجارت آزاد بین دو کشور آغاز کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به روابط بانکی بین دو کشور اشاره کرد اظهار داشت: نمی خواهیم این روابط در حد افتتاح یک یا دو شعبه باشد بلکه خواهان بالاترین روابط بانکی بین دو کشور هستیم، زیرا برای شفاف سازی مناسبات تجاری برقراری روابط شفاف تجاری لازم است.

وی اظهار داشت: ما با کشور دوست روسیه به جمع بندی رسیده ایم که کارت های بانکی ایرانیان در پوزهای مورد شناسایی بانک های انها به راحتی کار کند  و همچنین کارت های بانکی آنها در پوزهای مورد شناسایی بانک ایران به راحتی کار کند و با ترکیه کشور همسایه هم در حال گفت وگو در همین زمینه هستیم و فکر می کنیم با اکثر کشورهای همسایه این روابط را داشته باشیم تا گردشگران کشورهای مختلف منطقه به راحتی بتوانند از کارت های بانکی خود در کشورهای منطقه استفاده کنند.

وی با اشاره به موضوع زیربنایی دیگر یعنی موضوع حمل و نقل گفت: باید به این موضوع توجه ویژه شود  زیرا این موضوع علاوه بر روابط دو جانبه در روابط چند جانبه هم موثر است و توصیه می‌کنم تشکیل کمیته مشترکی را در زمینه موضوع حمل و نقل و ترانزیت که اجرا و عملیاتی کردن این مسائل را به صورت دائم و مستمر پیگیری کند.

شریعتمداری به تسهیل همکاری های گمرکی اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم حمل و نقل کالا بین دو کشور را سهل کرد و امیدواریم در این سفر قدم های خوبی در این زمینه برداشته شود.

وی در مورد تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان گفت: درباره این موضوع حدود 20 سال پیش صحبت هایی شده است و امیدواریم در این سفر بعد از 20 مقدمات تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بین دو کشور فراهم شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ایران در زمینه کشاورزی و شیلات هم پتانسیل‌های زیادی دارد و مقدماتی برای سفر قائم مقام وزیر کشاورزی به کشور ازبکستان فراهم شده و امیدواریم این سفر هر چه زودتر انجام شود.

شریعتمداری بیان داشت: در حوزه مسایل بانکی تبدیل ارز بین دو کشور هم دارای اهمیت است که با توسعه مناسبات بانکی این موضوع هم قابل بیان است.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی پتانسیل های زیادی دارد، گفت: ایران تجربه نیروگاه های بادی و خورشیدی را دارد اگرچه می دانم شما در باره نیروگاه های بادی برنامه هایی دارید و ما همکاری در این زمینه را به شما اعلام می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در زمینه تولید مصالح ساختمانی از جمله سیمان، آجر و گچ و در زمینه تولید ماشین الات کشاورزی از جمله کمباین دارای تجربیات و توانمندی خوبی هستیم و در ایجاد شبکه های انتقال و توزیع برق و زیرساخت های آن هم دارای توانمندی بسیار خوبی هستیم.

شریعتمداری اظهار داشت: ایران در زمینه شناسایی امکانات معدنی قدم های خوبی از طریق ژئوفیزیک هوایی برداشته است و ما حتما می توانیم در این زمینه با شما همکاری داشته باشیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdceof8z.jh8xni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما