تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
جالب است ۰
معاملات فرابورس ایران روز گذشته با افت ۱۰ واحدی (۹/ ۰ درصدی) شاخص کل این بازار پایان یافت تا بیشترین کاهش آیفکس طی سال جدید ثبت شود.
دومین افت شاخص فرابورس در سال جاری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت شیراز در مجموع با تاثیر حدود 6 واحدی بیشترین نقش را در افت آیفکس بر عهده داشتند. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی بازرگانی و تولیدی مرجان کار، ریل پرداز سیر، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان و آ.س.پ ثبت شد و در مقابل افرانت، بیمه سامان، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، شیر پگاه آذربایجان شرقی و بیمه کوثر بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

همگام با صنایع
رصد معاملات صنایع فرابورس نیز از ضعف تقاضای سهام و افت شاخص قیمت‌ها حکایت می‌کند. روز گذشته شاخص قیمتی 17 صنعت از صنایع 24گانه فرابورسی با افت مواجه شد. همچنین شاخص 4 صنعت بدون تغییر باقی ماند تا تنها 3 صنعت با رشد اندک (کمتر از یک درصدی) شاخص قیمتی روبه‌رو‌ شوند و مهر تاییدی بر فضای منفی حاکم بر بازار سهام باشند. در این بین، گروه‌های رایانه، خودرو و ساخت قطعات و گروه قند و شکر به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم فهرست صنایع با بیشترین کاهش شاخص قرار گرفتند. در بین گروه‌های بزرگ- به لحاظ ارزش بازار- نیز شاخص گروه پتروشیمی، پالایشی و فلزات افت حدود یک واحد را ثبت کردند. در مقابل، معاملات گروه‌های محصولات کانی غیرفلزی، اطلاعات و ارتباطات و پیمانکاری صنعتی با رشد محدود زیر یک درصد شاخص پایان یافت.همچنین، در معاملات دیروز فرابورس، حدود نیمی از جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع فلزات اساسی، محصولات غذایی و گروه حمل و نقل به گردش درآمد. همچنین گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم جدول صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. به‌طور کلی، ترکیب تقاضا در مقیاس صنایع در کنار افت شاخص کل طی معاملات دیروز حاکی از افت قابل‌توجه تقاضای سهام در دو بازار اول و دوم است.

پیشتازی حقوقی‌ها در خرید
در میان رویدادهای دیروز در بازار اول و دوم، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نام سهامداران حقوقی بودیم. به عبارت دقیق‌تر، حدود 9 میلیون و 700 هزار سهم به ارزش 2 میلیارد و 570 میلیون تومان در پایان معاملات دیروز از سبد سهام اشخاص حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. سهامداران حقوقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های تبرک، صنعت روی زنگان و نفت ایرانول به ثبت رساندند.  در مقابل، بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقیقی در نماد شرکت‌های ریل پرداز سیر، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و توکا ریل به ثبت رسید.

از اخزا و تسه چه خبر؟
با وجود فضای منفی حاکم بر معاملات سهام فرابورسی طی روز گذشته شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت بودیم. به عبارت‌ دقیق‌تر، ارزش معاملات اوراق بادرآمد ثابت طی روز گذشته به رقم 125 میلیارد تومان رسید. در این بین، جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه با رشد 72 درصدی نسبت به معاملات چهارشنبه هفته گذشته به سطح 41 میلیارد تومان رسید.  برآیند معاملات از جابه‌جایی حدود یک میلیون و 300 هزار اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در 865 نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی 115 میلیارد تومان حکایت دارد. میانگین نرخ سود موثر 16 مرحله از اوراق خزانه نیز در پایان معاملات روز گذشته در سطح 21 درصد به ثبت رسید. همچنین طی روز گذشته حدود 62 هزار امتیاز تسهیلات مسکن به ارزش حدود 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بین فعالان این بازار دست‌به‌دست شد. دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 و اوراق تسهیلات مسکن دی 95 با افت 5 درصدی مواجه و به ترتیب به قیمت حدود 58 هزار و 60 هزار تومان معامله شدند. به‌طور کلی، اغلب اوراق مسکن طی معاملات روز گذشته با افت قیمتی مواجه شدند و تنها دو مرحله از این اوراق رشد محدود یک درصدی را به ثبت رساندند.

رصد صندوق‌های قابل معامله (ETF)
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ارزش صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بازار سرمایه را بیش از 8 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. براساس جدیدترین آمارها، ارزش صندوق‌های قابل معامله در پایان اسفند سال 96 به رقم 8 هزار و 343 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر 32 صندوق قابل معامله در بازار سرمایه ایران فعال هستند که صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا با 3 هزار و 152 میلیارد تومان بزرگ‌ترین صندوق ETF است. صندوق‌ سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، صندوق‌های قابل معامله آرمان آتی کوثر، صندوق پاداش سهامداری پارند سپهر، امین یکم فردا و پاداش سهامداری توسعه یکم به‌ترتیب، در رتبه‌های دوم تا ششم بزرگ‌ترین‌ صندوق‌های ETF بازار سرمایه قرار دارند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb9zb8.rhbf5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما