تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۸
جالب است ۰
کلمه DPS مخفف عبارت Dividend Per Share است و DPS آن قسمتی از EPS را شامل می شود که بین سهامداران تقسیم می شود.
معنی DPS در بورس چیست؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،درصد سود تقسیمی یا DPS در بین شرکت های بورسی معمولا متفاوت است و هر ناشر بر اساس سیاست های کلان و البته تصمیم گیری در مجمع آن را مشخص می کند. از سویی دیگر، شرکت‌ها سیاست‌های متفاوتی درخصوص تقسیم سود دارند به طوری که برخی ترجیح می‌دهند بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند.

اما برخی شرکت ها، درصد کمی از سود را تقسیم می کنند و بخش عمده آن را به تامین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، اختصاص می‌دهند. افزون بر این در نهایت اینکه چه مقدار از EPS به عنوان DPS بین سهامداران تقسیم شود، در مجمع شرکت تصمیم گیری می شود.

نکات مهم DPS

معمولا شرکت ها همه سود خود را به عنوان DPS بین سهامداران تقسیم نمی کنند، بلکه مقداری از آن را نزد خود نگه می دارند تا بر حسب شرایط و نیاز خود از آن استفاده کنند.

هر سرمایه گذاری که در هنگام مجمع شرکت سهامدار است، سودی که به عنوان DPS در مجمع تصویب می شود به او تعلق می گیرد، پس حتی اگر سهامداری بعد از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشد نیز DPS به او تعلق می گیرد.

شرکت ها طبق قوانین بورس 8 ماه زمان دارند که سود نقدی سهامداران را پرداخت کنند و در عین حال، بعضی از شرکت ها این سود را زود و بعضی نیز خیلی دیر پرداخت می کنند.

در نهایت این که میزان تقسیم سود و زمان پرداخت آن، به سیاست های شرکت بستگی دارد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjhaev.uqetyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین