تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
جالب است ۰
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ساماندهی صرافی‌ها و جلوگیری از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز گفت که تک نرخی کردن و تثبیت قیمت ارز از نوسانات در این بازار جلوگیری خواهد کرد.
ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز و زیرپله‌ای ازجمله راهکارها برای تثبیت بازار ارز
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، احمد انارکی محمدی  اظهار کرد: آقای سیف(رییس کل بانک مرکزی) سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس گفتند که بخشی از نوسان بازار ارز مربوط به آغاز سال نوی میلادی است و گفتند که در بهمن ماه قیمت کاهش پیدا می‌کند. ما می دانستیم اگر بازار ارز کنترل نشود و به پایان سال نزدیک شویم، دوباره این اوضاع پیش می آید. کمیسیون اقتصادی چندین مرحله با وزیر اقتصاد و آقای سیف جلساتی را برگزار کرد و ‌آنها قول کنترل بازار را دادند اما متاسفانه شب عید این نوسانات دوباره اتفاق افتاد و قیمت دلار به بالای پنج هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه «نوسان بازار ارز تبعات تورم‌زایی به دنبال دارد» یادآور شد: مهمترین موضوع در حال حاضر تثبیت قیمت ارز است. آقای روحانی هم از ابتدا بر این موضوع تاکید داشت و دولت اول ایشان هم در این زمینه موفق بود. به هر حال ارز دست دولت است و دولت می تواند بازار را تنظیم کند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس ادامه داد: دولت و مجلس باید پای کار بیایند و قیمت واقعی ارز را مشخص کنند بعد از آن تثبیت و تک نرخی شدن می تواند از نوسانات در بازار ارز جلوگیری کند تا این نوسان یک حد مجاز داشته باشد. راهکار دیگر سپرده گذاری ارزی و دادن سود است. در حال حاضر مردم دلارهایشان را در خانه نگه می دارند و ما نیاز به اعتماد سازی داریم که این دلارها در بانک‌ها سپرده گذاری شوند.

انارکی محمدی با اشاره به وجود 300 صرافی مجاز در کشور یادآور شد: چندین برابر این صرافی‌ها، صرافی غیرمجاز و زیرپله‌ای داریم که ساماندهی آنها می تواند بر وضعیت بازار ارز اثرگذار باشد. ضمن اینکه در توزیع ارز هم باید دقت بیشتری شود. همین صف کشیدن جلوی صرافی ها از نظر روانی برای مردم ولع ایجاد می کند. نمی توان توزیع ارز را به چند صرافی معدود سپرد و عرضه آن را منوط به داشتن شناسنامه، بلیط و ویزا کرد بلکه ارز باید در همه صرافی‌های مجاز در دسترس قرار گیرد تا تقاضای کاذب ایجاد نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که این کمیسیون هفته آینده در اولین جلسات خود بررسی وضعیت بازار ارز و نظارت بر بازار را در دستور کار خواهد داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcevp8z.jh8xfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما