تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۵
جالب است ۰
رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح سه شنبه به دعوت رسمی رئیس جمهوری ترکمنستان، تهران را به مقصد عشق آباد ترک کرد.
سند همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در دریای خزر در حوزه نفت و گاز امضاء می‌شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد از سوی دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در  امور بین الملل  مورد بدرقه قرار گرفت.

دکتر روحانی پیش از ترک تهران در گفت و گویی با خبرنگاران با اشاره به اینکه این سفر به دو کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و همسایه به دعوت رسمی روسای جمهور و در پاسخ به سفرهای آنان به تهران انجام می‌شود، گفت: یکی از اهداف مهم دولت یازدهم روابط نزدیک با کشورهای همسایه بوده که این سیاست در دولت دوازدهم با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با ایران مرز زمینی و دریایی دارند، اظهار داشت: خوشبختانه روابط فی ما بین تهران با عشق آباد و باکو در سطح خوبی قرار دارد، اما در عین حال ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه مناسبات همه جانبه وجود دارد که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در این سفر در زمینه مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت‌وگو خواهیم کرد و علاوه بر آن در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی و فرهنگی رایزنی خواهیم کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر توسعه روابط سنتی تجاری و اقتصادی با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، موضوع ترانزیت منطقه و اتصال آب‌های جنوبی به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز حائز اهمیت است و این در حالی است که ارتباط ما با آسیای مرکزی و قفقاز از طریق ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است.

دکتر روحانی افزود: علاوه بر مسیرهای ترانزیتی که وجود دارد دو طرح اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان که بندر چابهار را به آسیای مرکزی متصل می‌کند و طرح مشترک ایران و آذربایجان برای اتصال راه‌آهن رشت به آستارا که ما را به منطقه قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند، در دست اقدام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سند فعالیت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت به آستارا در این  سفر به امضاء خواهد رسید، گفت: همچنین سند همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز دریای خزر نیز امضاء می‌شود که این سند مهمی در راستای توسعه روابط اقتصادی تهران – باکو است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در جریان این سفر فعالان اقتصادی، بازرگانان و نمایندگان بخش خصوصی ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با هم گفت‌وگو کرده و در زمینه همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور رایزنی می‌کنند، اظهار داشت: گفت‌وگو پیرامون مناسبات همه جانبه در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و گردشگری از دیگر موضوعاتی است که در این سفر انجام خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: همچنین در جریان این سفر از شهر تاریخی مرو به عنوان شهری کهن و دارای جایگاهی ویژه که در قسمتی از آن محل سکونت مولای ما علی بن موسی الرضا(ع) بوده است، بازدید می‌کنیم و زیارت آن مقام مطمئناً برای ما مغتنم خواهد بود.

دکتر روحانی را در این سفر رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزرای نفت،‌راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، و نیرو همراهی می‌کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf1tdy.w6dmcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما