تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۱
جالب است ۰
یکی از تحولات مهم بازار سرمایه در سال ۹۶ شروع بازنگری و تغییرات گسترده در قوانین و دستورالعمل‌های بازار بود. این اقدامات در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و نقدشوندگی در بازار در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن قاعده‌مند شدن توقف و بازگشایی نماد‌ها و کاهش چشمگیر مدت توقف نماد‌ها بوده است و هدف نهایی این تغییر تثبیت حداکثر مدت توقف ۹۰ دقیقه‌ای است.
عملکرد مطلوب بازار سرمایه در سال ۹۶
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، ارزش بازار بورس تهران در سال 95 رقم 322 هزار میلیارد تومان بوده است، درحالی که سال 96 ارزش این بازار به بیش از 383 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد 17 درصدی را نشان می دهد .

سال 1396 با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شد که یکی از پیش نیاز‌های مورد نیاز برای رونق تولید و بهبود وضعیت اشتغال در کشور استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است.
بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای سال 96 و در اولین هفته کاری با رشد 0.5 درصدی شاخص کل و رشد حدود 2.5 درصدی شاخص کل هم‌وزن کار خود را آغاز کرده بود.
در ابتدای سال 96 معاملات بازار سرمایه امیدوارانه شروع شد که طی 26 روز کاری ابتدایی سال 96، دماسنج بازار سهام فقط یک روز منفی را ثبت کرد تا رکورد 7 ساله این متغیر مهم ثبت شود.
در اواخر اردیبهشت سال گذشته شاهد انتخابات ریاست جمهوری بوده ایم، بورس تهران اولین روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با رشد 733 واحدی (معادل 0.9 درصد) مواجه شد و شاخص کل هم‌وزن نیز با جهش بیش از 1.4 درصدی رشد خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشت.
در اواخر آبان و بدلیل رشد قیمت کالا‌های جهانی و نفت و تاثیر آن بر شرکت‌های داخلی بورس و فرابورسی، خصوصا صنایع فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی، شاخص کل توانست در تاریخ 4 آذر سال 96 رکورد تاریخی 89 هزار و 500 واحد را بشکند و رکورد جدیدی در بازار سرمایه به جای بگذارد.
رشد شاخص کل بورس تهران در ادامه با افزایش قیمت ارز و مجددا تحت تاثیر رشد قیمت سهام شرکت‌های صادرات محور که عموما از صنایع پیش گفته بوده است ادامه یافت تا در 8 بهمن به اوج خود در رقم 99 هزار و 414 واحد دست یابد.
همچنین ارزش بازار بورس تهران در سال 96 به بیش از 383 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از رشد 17 درصدی ارزش بورس تهران است.
ارزش بازار فرابورس (بازار اول – بازار دوم -بازار پایه و بازار ابزار‌های نوین مالی) که در پایان سال 95 مبلغ 119 هزار میلیارد تومان بود، در سال گذشته به مبلغ 138 هزار میلیارد تومان رسید که نشان از رشد 16 درصدی دارد.
اصلاحات زیرساختی در بازار سرمایه
یکی دیگر از تحولات مهم بازار سرمایه در سال 96 شروع بازنگری و تغییرات گسترده در قوانین و دستورالعمل‌های بازار بود. این اقدامات در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و نقدشوندگی در بازار در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن قاعده‌مند شدن توقف و بازگشایی نماد‌ها و کاهش چشمگیر مدت توقف نماد‌ها بوده است و هدف نهایی این تغییر تثبیت حداکثر مدت توقف 90 دقیقه‌ای است.
تبدیل گزارش پیش بینی درآمد هر سهم به گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت بر اساس استاندارد‌های بین المللی از دیگر اصلاحات قانون اوراق بهادار بورس تهران بوده است.
یکی دیگر از اصلاحات مهم قانون بازار سرمایه اصلاح نحوه افشای اطلاعات با اهمیت و مصادیق آن بوده است. در دستورالعمل اصلاح شده نحوه افشای اطلاعات توسط ناشران بورسی و فرابورسی، مصادیق اطلاعات با اهمیت با جزئیات بیشتری بیان شده اند و در زمان افشای اطلاعات توسط ناشر، نماد معاملاتی به صورت خودکار و کوتاه مدت (کمتر از 60 دقیقه) متوقف خواهد شد.
همچنین بازار سرمایه پنجاهمین سال تاسیس و فعالیت خود را در سال 96 جشن گرفت. در این نکوداشت که در تاریخ 8 بهمن سال گذتشه برگزار شد از سکه 5 هزار ریالی به عنوان نماد بازار سرمایه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس، رئیس بیمه مرکزی و فعالان بازار سرمایه رونمایی شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchimnz.23nxqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما