تاریخ انتشار :شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۴
جالب است ۰
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت گفت: در ایران فقط از مضرات باز بودن اقتصاد استفاده می‌کنیم.
فقط از مضرات باز بودن اقتصاد بهره می‌بریم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مسعود کمالی اردکانی اظهار کرد: سازمان جهانی تجارت سازمانی بین‌المللی است که کشورهای عضو آن ملزم می‌شوند موانع تعرفه‌ای خود را به شدت کاهش داده و اقتصادشان را در معرض رقابت خارجی قرار دهند اما واقعیت این است که ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت است.

وی گفت: تا سال 2000 بیشترین کاهش‌ها در زمینه تعرفه‌های تجاری کشورهای عضوWTO  صورت گرفته و از سال 2000 تاکنون حدود 350 تا 360 موافقت‌نامه تجارت ترجیحی یا آزاد میان اعضای سازمان جهانی تجارت به امضا رسیده است. این یعنی برای کاستن مجدد این تعرفه‌ها هنوز تلاش می‌شود و در مواردی این تعرفه‌ها به زیر پنج درصد رسیده است. این یک روند جهانی است و اقتصادهایی که تحت استاندارد سازمان جهانی تجارت  قراردارند در معرض شدید رقابت جهانی هستند.

ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی

کمالی اردکانی ادامه داد: ما در سیاست های تجاری خود هنوز به سمت حمایت‌گرایی می‌رویم و در موارد متعدد بخش خصوصی منتقد تعرفه‌های پایین بوده و خواهان افزایش آن‌ها است. اکنون بسیاری می‌گویند اقتصاد ایران باز است، چراکه با پدیده گسترده‌ای همچون قاچاق مواجه است. واقعیت این است که ما تنها از مضرات باز بودن اقتصاد استفاده می‌کنیم و اگر ما هم مانند کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت در معرض رقابت قرار داشتیم هم حجم قاچاق کمتر بود و هم یک علامت بزرگ به فعالین اقتصادی دنیا می‌فرستادیم که اقتصاد ما هم تحت قوانین و مقررات مرسوم و پذیرفته شده دنیا قرار گرفته و قوانین و مقرراتی شفاف و قابل پیش بینی دارد و این مهمترین ویژگی هر اقتصاد برای جذب سرمایه خارجی است.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در توسعه تجارت اظهار کرد: چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا محور توسعه خود را جذب سرمایه‌ گذاری خارجی و توسعه صادرات قرار داده است. در طول 10 تا 12 سال گذشته اقتصاد چین جزو اولین کشورهایی بوده که بیشترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته و اکنون با تقویت اقتصاد داخلی طی چند سال گذشته خود به یکی از سرمایه‌ گذاران بزرگ دنیا تبدیل شده است.

وی افزود: در سال گذشته این کشور 145 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده و بالغ بر 180 میلیارد دلار در سایر کشورهای جهان سرمایه‌گذاری کرده است.

نیاز به سرمایه‌گذاری 200 میلیاردی در نفت

اردکانی در پایان تاکید کرد: زمانی که از توسعه صادرات صحبت می‌کنیم باید به سایر عوامل تاثیرگذار بر روی آن هم توجه داشته باشیم. اکنون اقتصاد ما نیاز به سرمایه‌ گذاری دارد و برای فراهم ساختن زیرساخت‌ها ملزم به جذب سرمایه‌ گذار هستیم.

مدیر کل دفترتوسعه صادرات محصولات صنعتی ومعدنی سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: ما تنها برای توسعه صنعت نفت بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم اما اکنون سرمایه صندوق توسعه ملی چقدر است؟ در چنین شرایطی راهی به غیر از جذب سرمایه‌ گذار خارجی باقی نمی‌ماند و این موضوع نیازمند تعامل با جهان و بین‌المللی شدن اقتصاد ایران است

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdzk0f.yt0sk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما