تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
جالب است ۰
پیش بینی‌های اخیر درباره بازارهای نفت، پیامهای متفاوتی را درباره آنچه می‌توان در کوتاه مدت یا چند سال آینده انتظار داشت، در بر داشت اما واقعا سرنوشت بازارهای نفت به کجا ختم می شود؟
 سرنوشت بازارهای نفت به کجا ختم می شود؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، روشن است که هیچ کس نمی داند چگونه فهرست طولانی عوامل مختلف را که در نهایت مشخص می کنند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، تجزیه و تحلیل کند اما اختلافی که در نظرات وجود دارد، قابل توجه است.

تا حد زیادی این اختلاف بر سر تفاوت میان شرایط کوتاه مدت و میان مدت است. افزایش تولید نفت آمریکا در حال حاضر نیاز بازار را کاملا تامین کرده است اما افزایش تقاضا و عدم وجود پروژه های مرسوم بزرگی که در دست کار باشند، بالاخره در جایی به افزایش قیمت منجر می شوند.

با این‌همه بر سر آینده کوتاه مدت اختلاف نظر وجود دارد. به گفته گری راس، مدیر جهانی تحلیل نفت و اقتصاددان ارشد انرژی در "اس اند پی گلوبال پلاتس"، آرامش فعلی،‌ آرامش قبل از طوفان است. وی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: فشار بر قیمت نفت افزایش پیدا می کند که البته شاید فعلا ملموس نباشد اما در نهایت دیده خواهد شد.

راس استدلال کرده که تقاضا برای نفت به اندازه ای سریع رشد می کند که بازار همه عرضه اضافی را جذب خواهد کرد. چین و هند به تنهایی 1.1 میلیون بشکه در روز نفت می گیرند. در این بین، ذخایر نفت به مدد توافق کاهش تولید اوپک، به میزان چشمگیری کاهش یافته است. پس از اینکه پالایشگاهها فصل تعمیراتشان را به پایان برسانند، بازار نفت به این حقیقت پی می برد که عرضه به شکل باورنکردنی محدود شده است.

این دیدگاه از سوی گلدمن ساکس منعکس شده که چند هفته پیش با اعلام اینکه بازار نفت احتمالا به تعادل مجدد رسیده است، خبرساز شد. تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: تعادل مجدد بازار نفت احتمالا شش ماه زودتر از آنچه انتظار می رفت، حاصل شده است. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرد سطح ذخایر احتمالا به میانگین پنج ساله بازگشته است و به دلیل اینکه آمار با تاخیر منتشر می شوند، این ریسک وجود دارد که اوپک پیش از اینکه این حقیقت روشن شود، بازار را دچار محدودیت عرضه کند.

البته پیش بینی شده که روند رشد تقاضا ادامه پیدا کند. اما اگر روند احیای اقتصاد جهانی متزلزل شود و میزان تقاضا کمتر از حد مطلوب باشد، قیمتهای نفت ممکن است سیر نزولی پیدا کند. جنگ تجاری که به نظر می رسد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مشتاق است به راه بیاندازد تنها مخاطره ای نیست که پیش رو وجود دارد.

دارن وودز، مدیرعامل اکسون موبیل در کنفرانس CERA Week گفت : رشد اقتصادی قوی است که تقاضا را بسیار بالاتر از سطح تاریخی برده است. اما اگر میزان تقاضا افت کند و رشد تولید نفت شیل آمریکا همچنان ادامه پیدا کند، در آن صورت بازار شاهد تعادل مجدد متفاوتی خواهد شد و اوپک باید برای مدیریت بازار تصمیم متفاوتی بگیرد. معنی صحبتهای وودز این است که اگر تقاضا کند شود، قیمتها ریزش خواهند کرد.

در بخش عرضه نیز نگرانیهایی وجود دارد. افزایش تولید نفت شیل ممکن است قیمت نفت را دچار ریزش کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده که تولید نفت این کشور 230 هزار بشکه در روز در فوریه در مقایسه با ژانویه افزایش یافت و به 10.3 میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که تا دو ماه پیش این آژانس میانگین تولید کل سال 2018 را 10.3 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا از آن زمان پیش بینی خود برای میانگین تولید سال 2018 را 10.7 میلیون بشکه در روز و برای سال 2019 را 11.3 میلیون بشکه در روز بازبینی کرده است.

شاید مهمتر از همه این موضوع باشد که اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد ذخایر جهانی در سال جاری و آینده رشد کند. به عبارت دیگر، با وجود کاهش اخیر ذخایر و نرخ بالای پایبندی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید، ذخایر در سال جاری و آینده همچنان افزایش خواهند یافت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در مجموع پیش بینی های زیادی وجود دارد و تنها باید صبر کرد و دید چه اتفاقی روی می دهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjtxev.uqethzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما