تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
جالب است ۰
تراز تجاری بهمن مثبت ۱میلیارد و ۲۲۶میلیون دلار شد

رشد ۵۳درصدی صادرات در بهمن ماه

کارنامه عملکرد تجارت خارجی نشان می‌دهد هر ماه صادرات نسبت به ماه قبل روند رو به رشدی را تجربه می‌کند. چنانچه در بهمن ماه صادرات با ارزش ۶ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار رشد بیش از ۵۳ درصدی نسبت به دی ماه داشته است.
رشد ۵۳درصدی صادرات در بهمن ماه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در دی ماه نیز شاهد همین روال بودیم به طوری که در ابتدای زمستان صادرات ۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار نسبت به آذرماه یعنی ماه قبل خود ۲۶ درصد رشد داشته است.

صادرات به لحاظ ارزشی حدود ۵ درصد  و به لحاظ وزنی حدود یک درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده و بر این اساس، ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار صادرات در یازده ماه منتهی به بهمن امسال رقم خورده است.

از ابتدای زمستان تراز تجاری روند رو بهبودی را داشته چنانچه تراز تجاری از منفی ۲ میلیارد دلار در آذرماه به منفی یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار رسید و سپس در بهمن ماه از منفی به مثبت تبدیل شده است و با توجه به اینکه ارزش صادرات در بهمن ماه امسال ۶ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بوده و ارزش واردات به ۴ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار رسیده بنابراین تراز تجاری کشور در یازدهمین ماه سال، مثبت یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار است.

همچنین کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی کشورمان حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در ۱۱ ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشور ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار است. این درحالیست که در ۱۱ ماهه سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده است. افزایش ۴ و ۹۶ صدم درصدی صادرات در ۱۱ ماهه نوید بهبود وضعیت صادرات در سال ۱۳۹۶ را می‌دهد.

در شرایطی ارزش صادرات غیر نفتی در ۱۱ ماهه به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسیده است که در سال ۱۳۸۸ کل ارزش صادرات کشور ۲۵ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار بوده یعنی صادرات نسبت به ۸ سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار افزایش داشته است. در طول این ۸ سال تقریبا صادرات روند افزایشی را تجربه کرده است.

براساس این گزارش، در ۱۱ ماهه امسال ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن کالاهای صادراتی غیرنفتی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که تا پیش از الکترونیک شدن گمرک میانگین تشریفات صادرات ۷ روز بود که اکنون با راه اندازی سامانه های الکترونیک زمان ترخیص در رویه صادرات به کمتر از یک روز کاهش یافته است. درحالی که در گذشته باید تقریبا ۹ مرحله یعنی دریافت مجوز از سازمان های مربوطه، احراز هویت و ماده ۷، مراجعه به گمرک و تایپ اظهار نامه، کارشناسی ، ارزیابی ، توزین و در نهایت خروجی کالا از انبار و گمرک خروجی و اعلام وصول  صادرات را با تحویل اسناد کاغذی طی میکرد اما حالا حتی  اظهار الکترونیکی صادرات به گمرک در مرز خروجی انجام می‌شود.

گفتنی است که با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdks0f.yt0sx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین