تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳
جالب است ۰
شاخص کل بازار سهام به مسیر کم نوسان خود ادامه داد؛

روز فولادی بورس تهران

بازار سهام این روزها معاملات کم رمقی را تجربه می‌کند. میانگین نوسان شاخص کل در ۴ روز معاملاتی هفته جاری کمتر از ۱۵ واحد بوده است.
روز فولادی بورس تهران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،دیروز در ادامه این فضا شاخص کل رشد اندک 2 واحدی را تجربه کرد و در همان سطح 98 هزار و 101 واحدی باقی ماند. به دنبال برخی ابهامات در فضای اقتصادی- سیاسی، بورس تهران روزهای کم‌رمق و نزولی را سپری می‌کند. روز گذشته در حالی روزهای کم‌نوسان بورس تهران ادامه یافت که همچنان برخی نگرانی‌ها از آینده خریداران را مردد کرده است. بر این اساس، شاخص کل بورس با وجود رشد در ساعات آغازین در نهایت تقریبا بدون تغییر در کانال 98 هزار واحدی درجا زد. برخی اخبار در گروه فولادی مبنی‌بر رشد قیمت‌های جهانی اقبال نسبی از نمادهای این گروه را ایجاد کرد، اما در ادامه فشار فروش سهامداران مانع از تداوم این مسیر صعودی شد.

حمایت نمادهای فولادی از شاخص

در شرایط کم رمق معاملات سهام دیروز، افزایش قیمت ورق گرم فولاد در بورس کالا توانست محرک تقاضا در سهام فولادی بورس تهران باشد. هر‌چند درخشش سهام فولادی نیز از شرایط ابهام و نگرانی حاکم بر معاملات سهام در امان نماند و در ساعات پایانی فشار فروش در سهام این گروه مشاهده ‌شد. دیروز نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان شاهد تقاضای قابل توجهی از سوی معامله‌گران حقیقی بود. بهبود تقاضا در جریان معاملات دیروز از همان ساعات ابتدایی معاملات محسوس بود. این وضعیت در نهایت «فولاد» را بر صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه نماگر اصلی بازار سهام نشاند. گزارش عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بهمن ماه در کنار رشد قیمت پایه ورق گرم در معاملات دیروز بورس کالا محرک‌های رشد قیمتی این سهم ارزیابی می‌شوند. در این میان فولاد در روزهای اخیر در بازار آتی شانگهای نیز رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. این موضوع به دنبال الزام تولید‌کننده‌های فولاد در تانگشان (قطب فولادسازی چین) به کاهش 10 تا 15 درصدی تولیدات بر‌می‌گردد. بهبود تقاضای سهام «فولاد» به دیگر همگروهی‌های آن نیز سرایت کرد.بر این اساس نمادهای معاملاتی فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد هرمزگان نیز به تبع رشد تقاضای «فولاد»، مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. نماد معاملاتی فولاد خوزستان نیز که در ابتدای بازار به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود با رشد قیمت یک درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و در پایان بازار در رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر محاسبه شاخص کل نشست. دیگر نمادهای فعال در گروه فلزات اساسی نیز دیروز با بهبود تقاضا از سوی معامله‌گران همراه بودند. «فسرب» با صف خرید مواجه شد. «فایرا» تا سقف مجاز قیمتی پیش رفت و هر چند در ادامه از این محدوده عقب‌نشینی کرد اما در نهایت 6 واحد در ارتقای شاخص سهام اثر‌گذار بود. تولید‌کننده‌های روی («فاسمین» و «فرآور») اما در محدوده منفی معامله شدند. در مجموع شاخص گروه فلزات اساسی دیروز با رشد 2/ 1 درصدی مواجه شد و عنوان چهارمین صنعت پربازده روز گذشته را به خود اختصاص داد. سهام زیر مجموعه گروه معدنی یعنی دوقلوهای سنگ آهنی(«کگل» و «کچاد») و همچنین «کنور» با رشد ملایم قیمت مواجه شدند. در تحولات اثر گذار بر معاملات این گروه در عرصه بازارهای جهانی فلزات پایه روز آرامی را پشت سر گذاشتند و هر چند در ابتدای ساعات معاملات بورس تهران نوسانات مثبتی را ثبت کردند با این حال در ادامه از این سطوح عقب‌نشینی کردند و نوسانات اندکی را به نمایش گذاشتند. بر این اساس قیمت هر تن مس در ساعت 16 روز گذشته در سطح 7هزار و 70 دلار در هر تن نوسان می‌کرد. روی و سرب نیز به ترتیب در سطح 3 هزار و500  و 2هزار و 500 دلار معامله می‌شد. انتظار برای انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین موجب سیطره احتیاط بر معاملات بازارهای جهانی شده است.
عقب‌نشینی خریداران از سهام پالایشی

معاملات روز گذشته گروه فرآورده نفتی در فضایی منفی دنبال شد. از نمادهای این گروه «شبندر» و «شتران» دیروز بیشترین اثر کاهنده را در محاسبه شاخص کل داشتند.«شبندر» در ساعات میانی معاملات گزارش 9 ماهه خود را روی سامانه کدال قرار داد و پوشش 90 درصدی سود پیش‌بینی شده هر سهم را به نمایش گذاشت با این حال با فشار فروش از سوی سهامداران روند نزولی در پیش گرفت و همراه «شپنا» و «شتران» مانع رشد شاخص کل شد. دلیل فشار فروش در سهام پالایشی گزارش‌های کمتر از انتظار اهالی بازار از عملکرد پاییز این شرکت‌ها به شمار می‌رود. جایی که تا کنون گزارش‌های «شبندر» و «شتران» بر عدم تطابق با انتظارات بازار حکایت دارد. هر‌چند برخی از کارشناسان ضعف عملکرد زمستان نسبت به پاییز را عنوان می‌کنند با این حال ابهام در نرخ‌گذاری محصولات و مواد اولیه شرکت‌های پالایشی وجود دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
تداوم فشار فروش در گروه خودرویی

نمادهای خودرویی معاملات دیروز را با افت قیمت آغاز کردند. فشار فروش در اکثر نمادهای این گروه مشهود بود. هر‌چند در هفته‌های اخیر سهام زیر‌مجموعه این گروه بازدهی‌های قابل توجهی را کسب کرده بودند؛ اما «دنیای اقتصاد» در ابتدای هفته به احتمال تشدید موج شناسایی سود در این گروه اشاره کرده بود. این مسیر همچنان ادامه داشته است؛ نمی‌توان تصویر دقیقی از آینده این نمادها ترسیم کرد. ضعف بنیادی وضعیت سودآوری خودرویی‌ها در کنار ریسک‌های سیاسی فشار را بر نمادهای خودرویی نگه داشته است. با این حال مطابق تجربه اخبار می‌توانند بازهم فضای هیجانی در این گروه ایجاد کنند.
بازار سهام و نرخ 20 درصدی

روند کم‌نوسان و محتاط معاملات بازار سهام در روزهای اخیر به وضوح با یک نگاه به داد و ستدهای سهام مشاهده می‌شود.دلایل زیادی برای پیدایش این روند مطرح می‌شود. مهم‌ترین‌ عامل اثر‌گذار بر ایجاد روند کم‌رمق معاملات در روز‌های اخیر بسته ضد‌التهاب ارزی با انتشار گواهی سپرده با نرخ 20 درصدی بود که با کاهش ریسک‌پذیری در میان فعالان تالار شیشه‌ای به افت قیمت سهام دامن زد. در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» با عنوان «دو تاوان بورسی بی ثباتی ارز» به بررسی اثرات انتشار گواهی سپرده با نرخ سود 20درصدی بر بازار سهام اشاره شد. افزایش نرخ سود اوراق خزانه و به تبع آن کاهش قیمت اوراق مزبور در کنار کاهش ریسک‌پذیری معامله‌گران در بازار سهام دو عاملی بودند که به دنبال انتشار گواهی سپرده بانکی 20 درصدی (به منظور مقابله با سفته‌بازی در بازار ارز) منجر به وضعیت احتیاطی در معاملات سهام شد.

در بازار بدهی افزایش نرخ سود «اخزا» منجر به کاهش قیمت این اوراق می‌شد و در نتیجه اثرات نامطلوبی بر خریداران آن که عمدتا صندوق‌های با درآمد ثابت بودند، می‌گذاشت. در این باره دیروز خبر از ابطال 9 هزار و 500 میلیارد تومانی واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها منتشر شد. از سوی دیگر در هفته گذشته نیز معاملات سهام در یک روند کم رمق و کم نوسان انجام شد که خود حاکی از نگرانی‌ها از روند آتی داد‌و‌ستد‌ها بود. هر چند قرار بود انتشار گواهی سپرده به مدت دو هفته انجام شود و عملا نیز از ابتدای هفته آینده این مهلت به پایان می‌رسد اما خبر دیگری در معاملات روز گذشته ابهام درباره نرخ سود در معاملات سهام را تداوم داد.

پس از پایان عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ 20 درصدی شنیده‌ها حاکی از این است که دولت  قصد انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی با نرخ بیست به اضافه نیم درصدی داد. به نظر می‌رسد دولت برای مهار دلار راه دیگری ندارد. از این رو حالا این عامل بر معاملات سهام اثر خواهد گذاشت. در این میان البته اینکه این اوراق حالا در بازار سرمایه منتشر می‌شود، به دلیل حفظ پول در این بازار گزینه مناسب‌تری نسبت به گواهی سپرده بانکی با نرخ 20 درصد به شمار می‌رود با این حال به نظر می‌رسد این موضوع نیز مطابق تجربه انتشار گواهی سپرده بانکی استقبال سرمایه‌گذاران از سهام را (در کوتاه مدت)کاهش دهد و خروج نقدینگی از این بازار را حداقل در کوتاه مدت به دنبال داشته باشد.فشار این عامل بر بازار سهام در شرایطی صورت می‌گیرد که بازار سرمایه با محوریت بازار سهام و بازار بدهی به‌عنوان بهترین و موفق‌ترین بازار مالی کشور در جهت ایجاد رونق اقتصادی مطرح است. این بازار می‌تواند نه‌تنها رونق و رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد، بلکه کمترین اثر تورمی را نیز بر اقتصاد خواهد داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcepz8z.jh8xei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما