تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
جالب است ۰
جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله هشدار ترامپ در باره تحریم های نفتی بیشتر آمریکا علیه کره شمالی، آغاز ساخت خط لوله تاپی در افغانستان، احتمال کاسته شدن از شدت اجرای توافق اوپک در سال ۲۰۱۹، پیشنهاد هند به عربستان برای تخفیف قیمت نفت وکاهش چشمگیر صادرات سوخت چین به کره شمالی در ماه ژانویه بوده است.
تحریم های نفتی بیشتر آمریکا علیه کره شمالی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، دولت آمریکا اعلام کرد: در صورت ناکارآمدی تحریم های کنونی علیه کره شمالی، مرحله دوم این تحریم ها را عملیاتی خواهد کرد.

به اعتقاد ترامپ، با فشار به صنعت نفت کره شمالی، این کشور مجبور به کنار گذاشتن برنامه های موشکی و هسته ای خواهد شد.
رئیس جمهوری آمریکا مرحله دوم تحریم ها را « شدید و برای جهان بسیار بسیار نامطلوب» خواند.
ایالات متحده، فهرست سیاه جدیدی از اشخاص حقیقی و حقوقی کره شمالی به موجب تحریم های جدید آماده کرده است که در صورت اعمال آن، همه فعالیت های قاچاق دریایی این کشور را برای واردات نفت و فروش ذغال سنگ متوقف خواهد کرد.

**احتمال کاهش در شدت اجرای توافق اوپک در سال 2019
به گزارش رویترز، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان امیدوار است که سازمان اوپک و متحدان غیراوپکی با انقضای مدت توافق کاهش تولید در پایان سال 2018 میلادی، بتوانند سال آینده میلادی از شدت اجرای آن بکاهند و چارچوب دائمی برای تثبیت بازارهای جهانی نفت ایجاد کنند.
الفالح افزود: اعضای اوپک و غیراوپک متعهد شده اند که توازن و ثبات را به بازار برگردانند و معتقدم که سال آینده میلادی این محدودیت تولید کاهش ادامه خواهد یافت.

**ساخت خط لوله تاپی در افغانستان کلید خورد
رویترز گزارش داد که در مراسمی با حضور اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، قربا‌نقلی بردی‌ محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، شهید خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان، و ام جی اکبر، وزیر خارجه هند، عملیات ساخت خط لوله تاپی آغاز شد.
اشرف غنی گفت: جنوب آسیا پس از بیش از یک قرن جدایی، دوباره از راه افغانستان به آسیای مرکزی وصل می‌شود. نخست وزیر پاکستان نیز اظهار کرد: تاپی از یک خط لوله گاز به یک مجرای انرژی و تعامل رهنمون خواهد شد.
خط لوله هزار و 800 کیلومتری تاپی سالانه 33 میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را از میدان «گالکینیش» به شهر «فزیلکا» در مرز هند و پاکستان منتقل خواهد کرد.

**پیشنهاد هند به عربستان برای تخفیف قیمت نفت
به گزارش رویترز، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در نشست خود با «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان، از این کشور عضو اوپک خواست تا قیمت معقول و مناسبی برای فروش نفت خود بدهد تا ریاض بتواند دوباره سهم خود را از بازار این کشور که سومین مصرف کننده نفت جهان است، بدست آورد.
به گفته پرادهان، باید تدابیری اتخاذ شود تا قیمت نفتی که برای هر دو کشور مناسب است، تعیین شود.
عراق در سال 2017 میلادی به جای عربستان به عنوان تامین کننده اصلی نفت هند شناخته شد.

**صادرات سوخت چین به کره شمالی در ماه ژانویه نزدیک به صفر رسید
به گزارش رویترز، آمار اداره گمرک چین نشان داد که این کشور در ماه ژانویه در پی ادامه مخالفت ها به برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی، به ندرت سوخت به کشور همسایه خود صادر کرده است.
بنا بر آمار، ماه ژانویه چهارمین ماه متوالی است که چین هیچ محموله گازوئیل، بنزین و سوخت کوره به کره شمالی نفروخته است اما پیش تر منبع اصلی تامین سوخت این کشور بوده است.
تنها محموله ارسال شده از چین به کره شمالی در این مقطع 201 تن «ال. پی. جی» (گاز مایع) بود.

**روسیه همچنان در جایگاه تامین کننده اصلی نفت چین
رویترز به نقل از اداره کل گمرک چین نوشت: روسیه در ماه ژانویه نیز با توجه به توسعه خط لوله ترنس - سیبری و افزایش تقاضای نفت در چین، همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین عرضه کننده نفت به این کشور آسیای شرقی حفظ کرد. روسیه برای دومین سال متوالی است که عنوان بزرگترین تامین کننده نفت چین را حفظ می کند.
عرضه نفت روسیه به چین در مقطع یاد شده، با 23.4 درصد افزایش سالانه، یک میلیون و 340 هزار بشکه در روز ثبت شد. این رقم در ماه دسامبر، یک میلیون و 194 هزار بشکه در روز بوده است. آنگولا و عراق جایگاه دوم و سوم در عرضه نفت به چین را داشتند.

**چساپیک تولید نفت خود را افزایش می دهد
به گزارش رویترز، شرکت آمریکایی «چساپیک انرژی» انتظار دارد که سطح تولید نفت خود را در سال جاری میلادی برخلاف 12 درصد کاهش در سرمایه گذاری ها، سه درصد افزایش دهد.
میانگین تولید نفت این شرکت در سه ماه چهارم 2017 میلادی با 3.3 درصد رشد سالانه، 593 هزار بشکه معادل نفت در روز بود.
این شرکت مانند همتایان خود در صنعت انرژی با فشار از سوی سرمایه گذاران روبروست و به همین دلیل مشاغل و سطح سرمایه گذاری خود را کاهش داده است.
درآمد خالص چساپیک در سه ماه چهارم سال گذشته میلادی 309 میلیون دلار گزارش شد در حالی که در سال پیش از آن با ضرردهی 740 میلیون دلاری داشت.

**سود پالایشی پالایشگاه های هند در سال 2018 افزایش می یابد
به گزارش رویترز، مدیران ارشد شرکت های پالایشی هند و تحلیلگران انتظار دارند، با توجه به تثبیت قیمت نفت و رکوردشکنی سرمایه گذاری 93 میلیارد دلاری هند در زیرساخت های جاده ای که منجر به رشد تقاضا برای فرآوردهای نفتی می شود، سود پالایشی پالایشگاه های دولتی این کشور در سال 2018 میلادی افزایش یابد.
موسسه اعتبارسنجی آمریکایی فیچ انتظار دارد که رکوردشکنی فروش خودرو و موتورسیکلت در هند در سال جاری میلادی و از سویی، ساخت بزرگراه های جدید و اتصال روستاها به شهرها سبب شود رشد تقاضا برای فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در این کشور 7.5 درصد افزایش یابد.
این میزان در سال گذشته میلادی 5.4 درصد بود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdceo78z.jh8xwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین