تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۸
جالب است ۰
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران اعلام کرد : به سازمان بورس پیشنهاد شده تا صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری از طریق سامانه معاملات بورس انجام شود.
احتمال صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری با سامانه معاملات بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران گفت: موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در حالی همواره دغدغه متولیان اقتصاد کشور به ویژه بازار سرمایه بوده که نوسان نرخ ارز به عنوان یکی از ریسک‌های اصلی این سرمایه‌گذاران مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت ریسک تغییر نرخ ارز می‌تواند بر استراتژی سرمایه‌گذار خارجی تأثیر گذار باشد، عنوان کرد: در بورس اوراق بهادار با وجود رشد 100 درصدی قیمت ریالی سهام برخی شرکت‌ها اما با محاسبه نرخ ارز این بازدهی شاید نزدیک به صفر بوده است.

تغییر قیمت‌ها در بازار ارز با توجه به چرخه‌های زمانی مختلف همواره به طور پلکانی صورت گرفته که این موضوع افزایش ریسک سرمایه‌گذاری را برای سرمایه گذار داخلی و خارجی در پی دارد. این در حالی است که قدر مسلم یک سرمایه‌گذار با ریسک‌های مختلفی برای ورود به اقتصاد ایران نیز روبرو است.

این مقام مسئول یادآور شد: تجربه جهانی نشان می‌دهد، استفاده از ابزارهای مشتقه برای ارز بسیار با اهمیت بوده و ابزاری کارآمد برای پوشش ریسک نوسان‌های قیمت است. در این زمینه پیشنهادهایی از جمله بیمه ارز نیز مطرح می‌شود که در واقعیت کارایی ندارد.

کیانی از حساسیت بانک مرکزی نسبت به بازار ارز و ایجاد بازارهای موازی کاذب با آن سخن گفت و افزود: راه‌اندازی بازار مشتقه ارز هیچ گاه به عنوان ابزاری برای مدیریت و کنترل بازار ارز مطرح نبوده و هیچ کس ادعایی در این باره نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: این در حالی است که با وجود بازار مشتقه ارز از جمله اوراق اختیار خرید و فروش بر روی اسکناس ارز می‌توان ریسک ناشی از نوسان نرخ ارز را مدیریت کرد. مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با بیان اینکه راه اندازی معاملات اوراق ارزی در دستور کار ناظر بازار سرمایه قرار دارد، گفت: پیش تر قرار بود اوراق صکوک ارزی برای فعالان صنعت نفت و پتروشیمی منتشر و پذیره نویسی شود که هنوز از این اوراق خبری در دست نیست.

وی افزود: در مورد این اوراق هم اکنون این نگرانی وجود دارد که آیا در موعد سررسید اوراق ارزی و ابطال آن‌ها بر اساس ارز بازار آزاد و یا معادل ریالی نرخ رسمی تبدیل ارز تسویه شود. این نگرانی در سیستم بانکی نیز وجود داشته که آیا باید معادل ریالی و یا با نرخ غیر انتظاری سرمایه‌گذار این اوراق تسویه شوند.

کیانی در ادامه گفت : فارغ از دغدغه‌های بانک مرکزی و شورای عالی بورس باید در شرایطی که سرمایه گذار به دنبال بازدهی بالاتر است، تشویق به سرمایه‌گذاری بر روی اوراق ارزی شود که ضمن برخورداری از نرخ سود منطقی بتوان معادل ارزش واقعی ارز این اوراق تسویه کرد و این اطمینان را ایجاد کرد که سرمایه‌گذار می‌تواند معادل ارز خود را در پایان دوره سرمایه‌گذاری دریافت کند.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران از تصمیم سازمان بورس برای راه‌اندازی ابزار اوراق آتی سبد سهام خبر داد و گفت: این ابزار در حال بازنگری بوده و هنوز شاخص سبد سرمایه‌گذاری‌های آن مشخص نیست.

وی از طراحی و پیشنهاد انتشار اوراق بهادار مبتنی بر سود تقسیی شرکت‌ها به سازمان بورس سخن گفت و افزود: با توجه به ممنوعیت بانک‌ها برای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و در عین حال فرآیند زمانبر و نبود مکانیزم صدور و ابطال آنلاین در اغلب صندوق‌ها این پیشنهاد به سازمان بورس شده تا صدور  و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از طریق سامانه معاملات بورس انجام شود.

کیانی گفت: به این ترتیب با ثبت اطلاعات در سپرده‌گذاری مرکزی از نظر نظارتی و اجرایی منافع حداکثری برای عموم ذی نفعان بازار ایجاد خواهد شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcbswb8.rhb50piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما