تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۲
جالب است ۰
بازار فرآورده های نفتی یکی از بازارهایی است که تحت تاثیر نوسان نرخ ارز روزهای سختی را می گذراند و تنها به امید ایجاد ثبات در قیمت ارز روزها را پشت سر می گذارد.
رکود بی سابقه ثمره نوسانات نرخ ارز
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازارهای مرتبط موضوعی است که از دو الی سه ماه گذشته بر بسیاری از صنایع دیده شده و با ادامه دار شدن این نوسان بی ثباتی بیشتری را در سایر صنایع ایجاد می کند.

موضوعی که افزایش قیمت ها، عمیق تر شدن رکود بازار، کاهش ظرفیت تولید و مسائلی از این دست را در حوزه های مختلف اقتصاد به دنبال دارد.

بازارهایی که تعامل بیشتری با بازارهای خارجی دارد بیشتر تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته و روزانه با شرایط جدیدتری رو به رو هستند.

بازار فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی یکی از این بازارها است که در چند ماه گذشته روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته و چشم انتظار ثبات در بازار ارز است.

با این شرایط به گفت و گو با کارشناسان این حوزه پرداختیم تا از آخرین شرایط بازار فرآورده های نفتی مطلع شویم.

وحید شیخی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صادرات فراورده های نفتی و پتروشیمی گفت: با شروع نوسانات نرخ ارز شاهد تعطیل شدن واحدهای تولیدی پالایشگاه ها و شرکت های تولید قیر هستیم که این امر به معنی کاهش ظرفیت تولید در واحدهای تولیدی است، به گونه ای که طی دو ماه گذشته ظرفیت برخی واحدهای تولیدی به 15 درصد نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید بر مسئله افزایش قیمت ها معتقد است بازار کشش این میزان از افزایش را ندارد به گونه ای که افزایش 30 تا 40 درصدی محصولات قیری برای بازار داخلی و صادرات در دو ماه اخیر گزارش شده است که به دنبال ان رکودی بی سابقه در این صنف ایجاد شده که تاکنون سابقه آن را نداشته ایم.

در کنار مسائل بیان شده همچون افزایش قیمت ها و کاهش ظرفیت تولید بنگاه های تولیدی سایر کارشناسان دیدگاه های متفاوتی دارند که برای پیگیری از آن با سعید رفیع فر کارشناس انرژی به گفت و گو پرداختیم.

سعید رفیع فر کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در توضیح تاثیر نوسانات نرخ ارز بر محافظه کاری در تولیدکنندگان و صادر کنندگان تاکید و بیان کرد: در میان این افزایش قیمت ها سهمی از آن به افزایش قیمت نفت باز می گردد که نسبت به آن اعتراضی نیست ولی سهم نوسانات نرخ ارز در این افزایش قیمت ها چشمگیر است که در نهایت افزایش قیمت خوراک را به دنبال داشته است.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: با ثبات نرخ ارز تولید کننده و صادرکننده می توانند برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند و بر اساس آن حرکت کنند و از آنجایی که روند تولید تا صادرات یک پروسه سه ماهه است به همین خاطر یک تولید کننده حداقل برنامه ریزی سه ماه باید داشته باشد.

رفیع فر در توضیح بیشتر نوسانات بازار بیان کرد: به طور مثال تولید کننده زمانی که بخواهد محصول خود را آماده می‌کند قیمت آن به نسبت قیمت سه ماه قبل به فروش رسیده ولی در شرایط معمولی مجبور است قیمت خوراک را به قیمت روز خریداری کند که مشکل ساز است و این مسئله ریسک بازار را بالا می برد که ریسک امکان توسعه بازار و افزایش ظرفیت ها را با مشکل رو به رو می کند.

آرامش خاطر صنعتگران در هر جامعه یکی از اهداف سیاست گذاران است که به طور قطع اتفاقاتی همانند افزایش قیمت ارز و ادامه دار شدن این نوسان علاوه بر ایجاد التهاب در بازار باعث از نابودی برنامه ریزی های از پیش تعیین شده صنعتگران می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcexp8z.jh8zei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین