تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۲
جالب است ۰
فلز طلا در ماه های اخیر بر مدار رشد قرار گرفته، افزایشی که قیمت تمام شده مصنوعات طلا را به حدی بالا برده که برخی مصرف کنندگان را به سمت نمونه های خارجی و حتی دست دوم سوق داده است.
قیمت هر گرم طلا برای مشتری چقدر تمام می شود؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،طلا که از دیرباز نقش کالای سرمایه ای را برای خانوارهای ایرانی بازی کرده است و به اعتقاد فعالان بازار طلا 90 درصد مردم آن را به نیت حفظ سرمایه می خرند، این روزها بر مدار رشد قرار دارد و هر گرم طلای خام 18 عیار آرام آرام خود را به مرز 150 هزار تومان نزدیک می کند.

قیمت هر گرم طلای خام در بازارهای ایران از حاصلضرب قیمت جهانی هر اونس طلا در قیمت دلار آزاد محاسبه می شود؛ با این کار هرگونه نوسان در بازار ارز، بر بازار طلا اعم از مسکوکات و مصنوعات نیز اثر می گذارد.
از آنجا که عرضه مسکوکات طلا در انحصار بانک مرکزی است، این نهاد در زمان هایی که قیمت بازاری طلا با قیمت ذاتی آن برابری ندارد، با ابزارهایی چون حراج سکه یا پیش فروش آن وارد میدان می شود تا به اصطلاح نرخ ها شکسته شود و بازار به حالت تعادل بازگردد.
اما در بازار مصنوعات طلا، داستان دیگری در جریان است و به گفته فعالان صنف طلا، برای تعیین قیمت طلا باید قیمت یک گرم طلا را با قیمت اجرت ساخت آن جمع و 7درصد سود فروشنده را به آن اضافه کنیم و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم اضافه شود.
اکنون قیمت هر گرم طلای خام 149 هزار تومان در بازار قیمت دارد که باید به این رقم اجرت ساخت نیز افزوده شود که بسته به نوع کار و اینکه آیا از سنگ های قیمتی نیز استفاده شده باشد، متفاوت است و بین 20 تا 30 هزار تومان در هر گرم قیمت گذاری می شود.
البته از آنجا که صنعت طلاسازی به هنر نیز گره خورده است؛ در مواردی که هنر صنعتگران نمود بیشتری دارد و به قول بازاری ها کارهای «تک و خاص» عرضه می شود، اجرت کار هم بسیار بالاتر از این رقم هاست.
پس از آن نوبت به محاسبه 7 درصد سود فروشنده و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود که در مجموع 16 درصد به هزینه تمام شده کار اضافه می کند.
آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره قیمت نهایی طلا برای مصرف کننده واقعی به ایرنا می گوید: نمی توان رقم نهایی را برای این کار تعیین کرد زیرا اجرت ساخت کارها با هم متفاوت است ولی در شرایط کنونی، قیمت هر گرم طلای ساخته شده برای مصرف کننده حدود 180 هزار تومان است.
وی این قیمت ها را متناسب با سبد هزینه خانوارها ندانست و گفت: از گذشته مرسوم بوده که مردم اندک سرمایه خود را تبدیل به طلا می کردند اما افزایش هزینه تمام شده طلا بویژه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی، بسیاری از اصناف و صنعتگران حوزه طلا را با مشکل روبرو کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بالا بودن قیمت تمام شده طلا برای مصرف کننده سبب شده تا برخی به خرید طلا از کشورهای همسایه روی بیاورند که این کار هم با مخاطراتی چون خرید مصنوعات با عیار پایین همراه است.
این فعال صنعت طلا و جواهر، خرید طلای به اصطلاح «کم اجرت یا بدون اجرت» و «دست دوم» را روش دیگر مردم برای خرید طلا دانست و گفت: خرید طلای دست دوم به دلیل آنکه ممکن است طلای مربوطه فقط روکش طلا داشته باشد و یا مشکلاتی چون کم عیار بودن کار، توصیه نمی شود.
وی حجم طلای قاچاق از بازار ایران را حدود 20 درصد برآورد کرد و آن را ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده مصنوعات طلا در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی دانست.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران یادآور شد که طبق قوانین گمرکی هر فرد در حین ورود به کشور می تواند 150گرم طلا با خود وارد کند که البته این میزان واردات جزو آمار قاچاق طلا محسوب نمی شود.
محمدولی ابراز امیدواری کرد که با کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است، این صنعت از بحران خارج شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg3n9q.ak9qt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما