تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
جالب است ۰
در گزارشی تحلیلی بررسی شد؛

عوامل موثر بر روند قیمت نفت و فلزات اساسی

قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر تقاضای قوی دلار ضعیف شده و ادامه کاهش عرضه اوپک در اوج قیمت سال های اخیر معامله شد اما نگرانی ها نسبت به افزایش تولید نفت آمریکا، تا پایان هفته روند قیمت ها را نزولی کرده و قیمت نفت در مجموع افت قابل توجهی را تجربه کرد.
عوامل موثر بر روند قیمت نفت و فلزات اساسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،تولید نفت آمریکا بیش از 17 درصد از اواسط سال 2016 افزایش یافته و در اواسط ژانویه به 9.88 میلیون بشکه در روز رسید. طبق آمار شرکت بیکرهیوز، انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا به زودی به مرز 10 میلیون بشکه در روز صعود کند، زیرا شرکت‌های انرژی‌ آمریکا هفته گذشته 12 دکل حفاری نفت برای تولید جدید اضافه کرده و مجموع دکل‌ها را به 759 حلقه رساندند که این افزایش از ماه مارس 2017 بی سابقه بوده است.

در روز چهارشنبه وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت آمریکا در نوامبر برای نخستین بار از سال 1970 تاکنون، به بالای 10 میلیون بشکه در روز صعود کرده است؛ اما خبر پایبندی بالای اوپک به توافق کاهش تولید خبر افزایش تولید نفت آمریکا را تحت الشعاع قرار داد و قیمت نفت اندکی از افت قیمت خود را جبران کرد اما در روز جمعه با انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و گمانه زنی ها مربوط به سه بار افزایش نرخ بهره در سال 2018 که در جلسه فدرال رزرو مورد بحث قرار گرفته بود، شاهد رشد قابل توجه ارزش شاخص دلار و افت بیش از یک درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.



هفته کم نوسان مس و آلومینیوم/سرب و روی همچنان می تازند

فلزات اساسی نیز همچون نفت تحت تاثیر افت ارزش دلار هفته جدید را صعودی آغاز کردند اما در ادامه هفته تحت تاثیر افت ارزش سهام در بورس های معتبر بین المللی و گمانه زنی ها در مورد جلسه فدرال رزرو تحت فشار قرار گرفتند.

بازارهای جهانی سهام به ویژه در اروپا و آمریکا نسبت به روند حرکت بانک­های مرکزی به رشد نرخ بهره که عامل رشد اوراق بهره و هزینه مالی شرکت­ها است، واکنش نشان داده و نزولی شدند. در ادامه انتشار آمار مثبت از اقتصاد امریکا و گمانه زنی ها در مورد جلسه فدرال رزرو، افت ارزش سهام در بورس های بین المللی را تشدید کرد. اقتصاد آمریکا در ماه ژانویه 200 هزار شغل جدید ایجاد کرده که فراتر از پیش بینی 184 هزار نفری اقتصاددانان و 160 هزار نفری ماه دسامبر است.

همچنین آمارها نشان داد که دستمزدها در آمریکا طی ماه ژانویه 0.3 درصد رشد داشته است که این مسئله هم راستا با استراتژی فدرال رزرو در تحریک تورم است. فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دو روزه خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را تغییر ندهد؛ ولی گمانه زنی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد که فدرال رزرو امسال 3 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد و نخستین بار در نشست مارس اقدام به این کار خواهد کرد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.



در هفته گذشته روند رو به رشد افزایش شدید موجودی انبارهای مس بورس فلزات لندن متوقف شد و شاهد افت 1.5 درصدی این میزان در طول هفته بودیم. در این هفته در حالی که مس و آلومینیوم تحت تاثیر افت ارزش شاخص بورس های معتبر و به ویژه افت قابل توجه ارزش سهام شرکت های فلزی و معدنی تحت فشار قرار بودند؛ روی و سرب تحت تاثیر ادامه افت موجودی انبارهایشان در بورس فلزات لندن روند صعودی خود را حفظ کردند. در مجموع هفته روی و سرب به ترتیب کاهش5.1 و 4.1 درصدی موجودی انبارهای خود را در بورس فلزات لندن تجربه کردند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccpiqs.2bqs08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین