تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
جالب است ۰
معاملات فرابورس در دومین هفته بهمن ماه با افت همراه شد.
 افت حجم و ارزش معاملات هفتگی فرابورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، فرابورس معاملات دومین هفته از بهمن ماه را با نقل و انتقال یک‌ هزار و 791 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 631 میلیارد ریال پشت سر گذاشت که این میزان دادوستد در 255 هزار دفعه رقم خورد. این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته پیشین کاهش یافت، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد تا حداکثر 51 درصدی برخوردار شد.

ارزش بازار

در هفته منتهی به 13 بهمن‌ماه ارزش بازار و شاخص کل فرابورس نیز به‌ترتیب با 3.4 درصد افزایش و 0.1 درصد کاهش میزان تغییر خود از ابتدای امسال را به ترتیب به 25.8 و 24.4 درصد رشد رساندند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر شاخص کل فرابورس در ارتفاع 1089 واحدی ایستاده و در حالی که هفته قبل تغییرات آن برآیندی نزدیک به صفر «0.1 درصد افت» را تجربه کرد، اما از ابتدای بهمن‌ماه با 0.5 درصد رشد روبه‌رو شده است. نگاهی به عملکرد بازارهای فرابورسی نیز حاکی از آن است حجم معاملات در میان بازارهای پایه و ابزارهای نوین مالی با رشد مواجه شده و ارزش معاملات تنها در بازار دوم افزایش یافته است.

بازارهای اول و دوم

همچنین سهامداران در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب 120، 326 و 1258 میلیون ورقه سهم به ارزش 209، 1847 و 1726 میلیارد ریال را دست به دست کردند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 74 میلیون ورقه به ارزش 3820 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که حجم آن در مقایسه با هفته پیشین 6 درصد رشد و ارزش آن 53 درصد کاهش یافت.

در همین حال رصد معاملات ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد اوراق بدهی با کاهش حجم و ارزش معامله روبرو شده اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن افزایش حجم و ارزش معاملات رقم خورده است.

معاملاتی بازار پایه

در همین حال در میان تابلوهای معاملاتی بازار پایه، تابلو ج این بازار رشد 67 و 46 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد، در تابلو ب حجم کاهش اما ارزش معاملات افزایش یافت و در تابلو الف حجم و ارزش دادوستد سهام با افت روبه‌رو شد.

از سویی دیگر، هفته گذشته ارزش معاملات خُرد بازار سهام به رقم 2 هزار و 973 میلیارد ریال رسید که از این میزان دادوستد گروه «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» سهم 16 درصدی را به خود اختصاص داد و در صدر ایستاد. پس از آن گروه‌های شیمایی‌ها و فلزات اساسی به ترتیب سهم 15 و 10 درصدی را در اختیار گرفته و در جایگاه دوم و سوم نشستند.

عرضه «اخزا605»

از مهم‌ترین رخدادهای فرابورسی هفته قبل می‌توان به عرضه «اخزا605» در بازار ابزارهای نوین مالی اشاره کرد که بر پایه آن هر ورقه از این اوراق 879 هزار ریال کشف قیمت شد. تعداد کل این اوراق 19 میلیون ورقه به ارزش 19 هزار میلیارد ریال و تاریخ سررسید آن 26 آذرماه سال آینده است.

همچنین در هفته‌ای که سپری شد همچنین دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس پذیرش و در قالب اطلاعیه‌ای اعلام شد یکشنبه هفته آتی «اخزا614» یعنی یکی از اخزاهای جدید پذیرش‌شده در بازار عرضه خواهد شد. بدین ترتیب در بازار ابزارهای نوین مالی اخزا 607، اخزا 608، اخزا 610 و اخزا 614 پذیرش شد.

درج یک شرکت

این گزارش می افزاید : چهارشنبه 11 بهمن‌ماه مدیریت پذیرش فرابورس از درج شرکت کنترل گاز اکباتان در تابلوی رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط خبر داد. این شرکت 24 بهمن ماه سال گذشته در این بازار پذیرش شده بود. شرکت کنترل گاز اکباتان با نماد «اکباتا» در گروه پزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری، زیرگروه وسایل اندازه‌گیری غیر از کنترل صنعتی قرار دارد.

آن طور که در امیدنامه «اکباتا» اعلام شده هدف از تاسیس شرکت کنترل گاز اکباتان که وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت است؛ تحقق اهداف و برنامه‌های کلان ملی در ایجاد و توسعه شبکه گازرسانی سراسری است.

در عین حال، موضوع فعالیت آن نیز تهیه و تولید رگولاتور شهری و رگولاتورهای گاز مایع و به طور کلی انواع و اقسام رگولاتور و کاربراتور و لوازم و قطعات مربوط به آنها و ... است. سهامدار عمده «اکباتا» نیز که شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت (سهامی عام) است متعهد شده 10 درصد از سهام در دست خود را در روز عرضه اولیه به سهامداران عرضه کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchiinz.23nzidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما