تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
جالب است ۰
رئیس اتاق تهران که به عنوان سرپرست یک هیات تجاری متشکل از فعالان اقتصادی به گرجستان رفته بود، در یکی از ملاقات‌های خود در تفلیس با معاون وزیر اقتصاد گرجستان دیدار کرد.
تسهیلات ویژه وزارت اقتصاد گرجستان برای سرمایه‌گذاران خارجی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،رئیس اتاق تهران که به عنوان سرپرست یک هیات تجاری متشکل از فعالان اقتصادی به گرجستان رفته بود، در یکی از ملاقات‌های خود در تفلیس با معاون وزیر اقتصاد گرجستان دیدار کرد. 

یحیی آل‌اسحاق در این نشست با اشاره‌ به ملاقات‌های پیشین خود در تفلیس با مقامات بخش خصوصی و دولتی گرجستان، به نتایج و اثرات مثبت آن پرداخت و گرجستان را کشوری مستعد برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه دانست او هم‌چنین از استقبال خوب دو کشور برای همکاری در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع غذایی، سیستم‌های انتقال آب و هم‌چنین سیستم‌های آموزشی خبر داد و اعلام کرد ایران در تمامی زمینه‌های اقتصادی علاقمند به توسعه همکاری‌های خود با کشور گرجستان است. آل‌اسحاق طرح انتقال آب گرجستان به ایران را به عنوان یک طرح مطالعاتی معرفی کرد که در صورت اجرایی شدن، آغاز یک پروژه عظیم در تاریخ همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواهد بود.
یحیی آل‌اسحاق در ادامه از قدرت عمرانی و ساختمانی متخصصان ایران نام برد و گفت: «در حوزه‌های مختلف مثل تونل‌ها و سدسازی‌ها، ساخت هتل، معادن امکان همکاری دو کشور وجود دارد. دو هزار شرکت عمرانی از ایران در حال فعالیت در تمامی نقاط دنیا در امر راه‌سازی و جاده‌‌سازی و ساختمان‌سازی با استانداردهای بالا و قیمت مناسب هستند و چندین شرکت ساختمانی و برج‌سازی ایرانی نیز در کشور شما فعالیت می‌کنند و مجتمع‌های تجاری عظیمی ساخته‌اند. او هم‌چنین پتانسیل همکاری دو کشور در زمینه تولید برق و انرژی بالا دانست و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در این بخش در دیگر کشورهای خارجی خبر داد. او همچنین از انتقال گاز و تولید برق و صادرات آن به کشورهای اروپایی به عنوان برنامه‌های بزرگ برای همکاری‌های گسترده در آینده یاد کرد.
سرپرست هیات تجاری ایران در گرجستان افزود: «اگر شرایط روادید و انتقال پول حل نشود نمی‌توان از این همه امکانات موجود استفاده کرد و برنامه‌ریزی برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری سه میلیارد دلاری سخت و پیچیده می‌شود.» یحیی آل‌اسحاق از مسئولان وزارت اقتصاد گرجستان و فعالان اقتصادی این کشور از بخش خصوصی دعوت کرد تا در قالب هیاتی تجاری به ایران سفر کنند.
تسهیلات گرجستان برای سرمایه‌گذاران خارجی
در ادامه این نشست خانم کِتوان بوچوریشویلی، معاون وزیر اقتصاد گرجستان، با ابراز خوشحالی از حضور هیات تجاری اتاق تهران برای شناخت بیشتر دو طرف و آغاز روند توسعه همکاری‌ها، اعلام کرد که همکاری با ایران در بخش کشاورزی برای گرجستان بسیار ارزشمند است. او با اذعان به مشکلات گرجستان در زمینه تولید مواد اولیه و محصولات ثانویه، همکاری بین ایران و گرجستان را بسیار مفید و قابل‌گسترش ارزیابی کرد. کتوان بوچوریشویلی گفت: «خوشبختانه مقررات جدید این امکان را به ما می‌دهد که در طولانی‌مدت، زمین را به سرمایه‌گذار اجاره دهیم و این زمان با توجه به پروژه موردنظر انعطاف‌پذیر خواهد بود. برای تولید محصولاتی مثل گندم، ذرت و جو در بخش کشاورزی و فلزات و کاشی در بخش صنعتی در جهت مصارف عمرانی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم.» او افزود: «ما زمین و کارخانجات قدیمی و بلااستفاده را به قیمت پایه واگذار می‌کنیم و اگر در مدت زمان 2 سال 6 برابر قیمت آن مجموعه درآمد داشته باشد به عنوان طرح موفق با آن ادامه همکاری می‌دهیم. در مورد زمین هم به همین شکل عمل می‌کنیم که اطلاعات آن در وب‌سایت وزارت اقتصاد گرجستان موجود است. اکنون حدود 100 ساختمان قدیمی در فهرستی آمده است که می‌تواند برای ساخت کارخانجات بزرگ و کوچک در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شود.» 
قائم مقام وزیر اقتصاد با اشاره به موافقت‌نامه جدید گرجستان با اروپا اعلام کرد که بازار 500 میلیونی اروپا به روی گرجستان باز شده است و اکنون می‌توان با احداث کارخانه، محصولاتی با استانداردهای جهانی تولید و صادر کرد که برای تشویق این امر، تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است. او توضیح داد که یکی از این تسهیلات پرداخت وام سنگین به سرمایه‌گذار است که بین 10 تا 13 درصد سود دارد که در دو سال اول این سود توسط دولت پرداخت می‌شود. به این شکل که سرمایه‌گذار با حضور در بانک درخواست وام خود را مطرح می‌کند و در صورت موافقت، بانک این پرداخت را اعلام می‌کند و وزارتخانه موظف به پرداخت سود تسهیلات تا 2 سال می‌شود.»
معاون وزیر اقتصاد گرجستان هم‌چنین با اشاره به رشد گردشگری در گرجستان، اعلام کرد سرمایه‌گذاران می‌توانند در منطقه موردنظر گردشگری که دولت گرجستان مشخص می‌کند تسهیلات ویژه‌ای برای احداث هتل دریافت کنند. او گفت: «زمین را واگذار می‌کنیم و اگر در این زمین هتل ساخته شود 10 سال معاف از مالیات خواهد بود.» او در پایان سخنان خود با اعلام تشکیل یک سیستم آنلاین برای صدور روادید، ابراز امیدواری کرد که پس از آن بازرگانان ویزای خود را به راحتی دریافت کنند و از تمام مرزهای گرجستان اجازه ورود بگیرند. 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgrq9q4ak9q.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین