تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۲
جالب است ۰
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه نشست‌ها و دیدارهایش با مقامات بخش‌های خصوصی و دولتی گرجستان، به وزارت کشاورزی این کشور دعوت شد تا در زمینه کشاورزی نیز رایزنی‌هایی بین سرپرست هیات تجاری ایران و مسئولان این وزارتخانه انجام شود.
طرح‌های جذاب ایران برای سرمایه‌گذاری در گرجستان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در این نشست آقایان گوچیا و اوریان، دو تن از معاونان وزیر کشاورزی گرجستان میزبان رئیس اتاق بازرگانی تهران و هیات همراه او ملاقات کردند. گوچا در ابتدای این نشست به ملاقات‌های خود با عباس طالبی‌فر سفیر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «برای توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی جلسات خوبی داشته‌ایم و همچنین دیدارهایی با هیاتی از نمایندگان مجلس ایران برگزار کردیم و آمادگی گرجستان خود برای توسعه روابط در این بخش را به آنان نیز اعلام کردیم.» معاون وزیر کشاورزی گرجستان در ادامه از دولت‌های قبل گرجستان انتقاد کرد و گفت: «دولت‌های قبلی برای کشاورزی اهمیت زیادی قائل نبودند و هم اکنون گرجستان با مشکل تولید مواد اولیه روبروست. ما در حال برنامه‌ریزی برای یک طرح استراتژیک توسعه بخش کشاورزی هستیم که امیدواریم در یک ماه آینده به نتیجه برسیم.»

او با اشاره به علاقه همکاری در زمینه‌های دامداری و باغبانی و محصولات زراعی با ایران گفت: «در گذشته با محسن کبریایی‌زاده معاون سفیر ایران در گرجستان صحبت‌هایی صورت گرفته است. ما با قابلیت و توان ایران در حوزه کشاورزی آگاه هستیم و در حال حاضر همکاری‌های تخصصی کمی نیز داریم.»
اوریان یکی دیگر از معاونان وزیر کشاورزی گرجستان که در این نشست حضور داشت نیز به هیات ایرانی اعلام کرد که به غیر از زمینه‌های موجود همکاری، در بخش استفاده از متخصصان و کارشناسان کشاورزی هم علاقمند به همکاری با ایران است. او گفت: «اگر بین دو طرف تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که طبق آن بتوان در فناوری‌های جدید همکاری کرد، نتیجه بسیار مطلوب و ارزشمند خواهد بود. ما در زمینه تولید انگور در باغات کشاورزی گرجستان و یا تکنولوژی تولید و تنوع آن خواستار کمک کارشناسان ایرانی هستیم.»
همکاری برای تسخیر بازارهای اروپا و روسیه
در ادامه این نشست یحیی آل‌اسحاق با تقدیر از نوع نگاه وزارت کشاورزی گرجستان به توسعه همکاری با ایران، حوزه کشاورزی را یکی از اساسی‌ترین زمینه‌های همکاری بین دو کشور خواند و اشاره کرد که دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد همکاری در حوزه کشاورزی برای دو کشور منافع بسیار زیادی دارد و ظرفیت‌های آن آماده بهره‌برداری است. رئیس اتاق تهران گفت: «آب و خاک مناسب گرجستان، نزدیکی دو کشور به هم، تکنولوژی مدرن و مناست به همراه متخصصین ویژه در ایران، می‌تواند چرخه همکاری عظیمی را بین دو کشور راه‌اندازی کند. بخش خصوصی ایران در زمینه آبیاری، صنایع غذایی و تبدیلی هم توان سرمایه‌گذاری و هم نیروی کارشناسی دارد.» او با اشاره به تغییرات آب و هوایی ایران و نیاز به تامین محصولات کشاورزی اعلام کرد که ایران تقریباً در همه بخش‌های کشاورزی نیازمند به سرمایه‌گذاری در زمین‌های حاصل‌خیز گرجستان است.» او اشاره با به رقم بالای واردات گندم، ذرت، سویا و گوشت، توضیح داد که رشد جمعیت ایران نیز نیازمند به یک نگرش جدید و سرمایه‌گذاری فرامنطقه‌ای است. او خطاب به معاونان وزیرکشاورزی گرجستان افزود: «همه این محصولات را می‌توان در کشور شما تولید و به ایران صادر کرد. در یک برنامه بلندمدت می‌توان با ورود متخصصان و ماشین‌آلات و تجهیزات زراعی و حضور سرمایه‌گذاران ایرانی به یک رشد پایدار کشاورزی در گرجستان رسید و در این میان صنعت حمل‌و‌نقل و ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی هم می‌توانند فعال شوند.»
آل‌اسحاق با اشاره به سابقه طولانی صنایع غذایی ایران و صادرات محصول به اروپا و آمریکا گفت: «صادرات به کشورهای اروپایی با توجه به قوانین گمرکی می‌تواند از طریق گرجستان ساده‌تر انجام شود. هم‌چنین ظرفیت صادرات به کشور روسیه را هم می‌توان اضافه کرد. همکاری ایران و گرجستان می‌تواند محصولات فراوانی را به این دو بازار بزرگ گسیل کند.» 
وی در ادامه از تخصص ایران در زمینه سدسازی، انتقال آب، تولید کودهای شیمیایی در کنار ساخت ماشین‌آلات کشاورزی نظیر تراکتور و کمباین یاد کرد و آن را فرصتی برای این چرخه تولید بین ایران و گرجستان دانست.
آل‌اسحاق در ارتباط با انگور ایران گفت: «در ایران به دلیل چهار فصل بودن آب‌و‌هوا بالغ بر 40 نوع انگور تولید می‌شود که به صورت علمی و سنتی کشت می‌شود. قابلیت انتقال نهال برای زمین‌های کشاورزی درگرجستان برای بهره‌برداری مشارکتی وجود دارد. در مجموع باید گفت که دولت ایران علاقمند به همکاری در همه زمینه‌های موردنظر دو کشور است و شرایط را نیز برای حضور سرمایه‌گذاران و حمایت از آنها فراهم کرده است.» او شرایط کنونی را فرصت مناسبی برای هر دو کشور برای پیشرفت خواند و با اشاره به مشکلاتی چون صدور ویزا، مراودات بانکی و مالیات عنوان کرد که دو دولت باید در رفع این موانع قدم‌هایی جدی بردارند.
آل اسحاق برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌ها را شیوه مفیدی برای شناخت ظرفیت‌های دو کشور و آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با یکدیگر دانست و افزود: «ما از هیات‌های تجاری و کشاورزی گرجستان برای حضور در ایران و بازدید از مراکز تجاری و تحقیقاتی و کشاورزی دعوت می‌کنیم و امیدواریم حضور این هیات‌ها در ایران به گسترش روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.»
ایران طرح‌های جذابی برای اجرا در گرجستان دارد
در ادامه محسن کبریایی قائم‌مقام سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان اعلام کرد که تمام طرح‌های مطروحه نیازمند یک برنامه عملیاتی است. او گفت: «گرجستان در زمینه کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری و بسترسازی است. طرح‌های مطالعاتی خوبی در ایران انجام داده‌ایم و ایده‌های جذابی را برای اجرای در گرجستان در نظر داریم که امیداوریم هر چه زود تر به نتیجه برسد.»
کبریایی با بیان این که اتاق تهران، کارشناسان خبره‌ای در حوزه کشاورزی دارد، عنوان کرد که زمین‌های گرجستان برای کشاورزی بسیار مناسب است اما کانال‌کشی‌ها قدیمی است. او گفت: «مدرن‌سازی این کانال‌ها می‌تواند خود پروژه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.» او توضیح داد که برای شناسایی طرف‌های تجاری و فعالان اقتصادی دو کشور، پیشنهاد مشخص شدن یک مرجع و مکانیسم را ارائه داده و از دید او اتاق بازرگانی بهترین مرجع برای این کار است.
در پایان این نشست معاونان وزیر کشاورزی گرجستان با اعلام آمادگی برای اعزام هیات‌های تجاری و کشاورزی برای بازدید از موقعیت کشاورزی ایران اعلام کردند که در شرایطی که درهای بازارهای تجاری بزرگی چون اروپا و روسیه به روی گرجستان باز شده است، این کشور برای نیازهای خود نیز با کمبود مواجه شده است. آنان با بیان این که اکنون تجارت خارجی در دنیا بسیار سرعت گرفته، خواهان انجام سریع‌تر برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها برای همکاری‌های بیشتر شدند و گفتند: «گرجستان طی یک ماه آینده برنامه چندین ساله خود در بخش کشاورزی را تدوین و تصویب می‌کند و ما برابر آن برنامه می‌توانیم حرکت کنیم.» به گفته معاونان وزارت کشاورزی گرجستان مهمترین نیاز این کشورآ آغاز و توسعه همکاری‌ها با ایران خواهد بود. 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfixdyaw6dy.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین