تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۶
جالب است ۰
دیدار وزیر امور زیربنایی گرجستان و رئیس اتاق تهران

تغییر قوانین در گرجستان می‌تواند سرمایه‌گذاران را نگران کند

در ادامه حضور هیات تجاری اتاق تهران در گرجستان و برنامه دیدارهای مختلف این هیات، وزیر امور زیربنایی گرجستان نیز میزبان مسئولان این هیات بود.
تغییر قوانین در گرجستان می‌تواند سرمایه‌گذاران را نگران کند
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ادامه حضور هیات تجاری اتاق تهران در گرجستان و برنامه دیدارهای مختلف این هیات، وزیر امور زیربنایی گرجستان نیز میزبان مسئولان این هیات بود. دیوید شاولیاشویلی وزیر امور زیربنایی کابینه گرجستان در دیداری رسمی و صمیمانه میزبان یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران و سرپرست هیات تجاری ایرانی، عباس طالبی‌فر سفیر ایران در تفلیس، محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل و احمد دوست‌حسینی مشاور عالی اتاق تهران بود. در این نشست هم‌چنین چند تن از معاونان وزیر و مدیران‌کل بخش‌های مختلف این وزارتخانه نیز سر میز مذاکره و گفت‌وگو با مسئولان اتاق تهران نشستند.

در ابتدای این دیدار وزیر امور زیربنایی گرجستان از دیدارهای پیشین خود با سفیر ایران و مطالعاتی که برای پیشرفت و گسترش همکاری به صورت دوجانبه داشتنه‌اند گفت. شاولیاشویلی با تاکید بر لزوم تقویت روابط دو کشور اعلام کرد که دولت و بخش خصوصی گرجستان آمادگی کافی و لازم برای توسعه روابط اقتصادی با ایران را دارد. او از یحیی آل‌اسحاق خواست تا در مورد وضعیت اقتصادی ایران، بخش خصوصی و چگونگی توسعه روابط دو کشور نظراتش را بیان کند.
چند برابر کردن مراودات کاملا در دسترس است
آل‌اسحاق در ابتدای سخنانش با اشاره به نقش پررنگ اتاق بازرگانی تهران در اقتصاد ایران با پوشش دادن بنگاه‌هایی که حدود 50 درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارند، توضیح داد که با توجه به شرایط جدید اقتصادی ایران که قرار است 80 درصد اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود می‌توان زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری‌های متقابل بخش‌های خصوصی دو کشور تعریف کرد. آل‌اسحاق گفت: «حجم سرمایه‌گذاری ما بالغ بر 700 میلیارد دلار است که 400 میلیارد در حوزه نفتی و بقیه در حوزه‌های مختلف است. بالغ بر 120 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم. در حوزه‌های مختلف مثل راه‌سازی، فولاد، سیمان و ... هم سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی داریم. به عنوان نمونه در سال 70 میلیون تن سیمان تولید می‌کنیم و ظرفیت تولید فولاد ما 40 میلیون تن است که به سرعت در حال افزایش است.» 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد که با توجه به علاقه دو کشور برای همکاری‌های اقتصادی، زمینه خوبی برای توسعه روابط تجاری مهیاست و در حوزه بازرگانی و تجارت، بازرگانان دو کشور می‌توانند به راحتی حجم مراودات را چند برابر کنند به شرطی که دولت‌های دو کشور و بخش‌های خصوصی ایران و گرجستان به ویژه اتاق‌های بازرگانی بستر مناسب را فراهم کنند. یحیی آل‌اسحاق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی مثل سدسازی، راه‌سازی، پتروشیمی، نیروگاه، کارخانجات سیمان و هتل‌سازی را نیازمند یک طرح و برنامه مشخص و مدون از سوی گرجستان و مشخصاً وزارت امور زیر بنایی دانست و گفت: «کمپانی‌های بزرگ ایران در کشورهای آفریقایی و آمریکای‌جنوبی فعالیت‌های زیربنایی عظیمی دارند که می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد و در گرجستان نیز آنان را فعال کرد.» او افزود: «ایران به دلایل آب‌و‌هوایی و جغرافیایی علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در گرجستان است. ایران سالانه مقادیر قابل‌توجهی گندم و ذرت و همچنین به صورت متناوب گوشت وارد می‌کند که با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌توان به تولید آن در گرجستان رسید و به ایران و کشورهای منطقه صادر کرد.» آل‌اسحاق تاکید کرد که تخصص و سابقه زیاد ایران در امور کشاورزی، آبیاری و زیرساختی، سیستم‌های انتقال آب و تولید ماشین‌آلات کشاورزی می‌تواند به توسعه و پیشرفت کشاورزی مدرن در گرجستان نیز کمک کند و نیازهای ایران را هم برطرف کند. او گفت: «طرح انتقال آب از گرجستان به ایران مخصوصاً قسمت‌های شمالی ایران نظیر دریاچه ارومیه یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی است که می‌شود روی آن تمرکز کرد.»
او با بیان این که متخصصان ایرانی در سال‌های گذشته با تکنولوژی بومی توانسته‌اند سدهای عظیمی در ایران به بهره‌برداری برسانند عنوان کرد که این تجربیات می‌تواند برای گرجستان ارزشمند باشد. او افزود: «همچنین در زمینه ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مطابق استانداردهای جهانی است، شرکت‌های ایرانی شهره هستند و در این حوزه توانایی خود را در کشورهای مختلف منطقه نشان داده‌اند.»
سرپرست هیات تجاری ایران در گرجستان در ادامه به قدرت صنایع غذایی ایران اشاره کرد و گفت: «تخصص عمده ایران در بحث صنایع غذایی، ایجاد کارخانجات و ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت است که به نظر می‌رسد با شرایط کشور شما می‌تواند به یک همکاری گسترده تبدیل شود.» او در ادامه سخنان خود از همکاری و حضور گرجستان در ایران برای سرمایه‌گذاری استقبال کرد و افزود: «در حوزه تجارت و صنعت می‌توانیم همکاری‌های خوب و دو جانبه و یا حتی چندجانبه داشته باشیم. نزدیک شدن به حوزه استراتژیکی مثل اروپا برای هر دو کشور نفع دارد. تسهیل امورات گمرکی و تعرفه‌ای می‌تواند بستر کار مشترکی برای بازارهای اروپایی بویژه در زمینه صنایع غذایی باشد. هم‌چنین گرجستان موقعیت ویژه‌ای در روابط با روسیه به عنوان یک بازار بزرگ دارد.» 
نباید سرمایه‌گذار خارجی را نگران کرد
آل‌اسحاق با اشاره به حجم مبادلات 190 میلیون دلاری دو کشور که امسال به حدود 300 میلیون دلار می‌رسد، این رقم را اندک توصیف کرد و گفت: «عمده این فعالیت‌ها در حوزه بازرگانی بوده است و هنوز به حوزه‌های بزرگ و زیر بنایی وارد نشده‌ایم. شرکت‌های بزرگ ایرانی هنوز وارد گرجستان نشده‌اند. در صورتی که حضور آنها می‌تواند حجم مبادلات بین دو کشور را تا 3 میلیارد دلار برساند. البته حضور و فعالیت آنها نیازمند حمایت‌های دو دولت نیز هست.» رئیس اتاق تهران تاکید کرد که یک سرمایه‌گذار برای حضور و فعالیت در یک کشور خارجی نیازمند سهولت در رفت‌و‌آمد، داشتن آزادی عمل در حوزه کاری خود و تسهیل قوانین است. او افزود: «اگر این مشکلات برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی حل نشود، حضور سرمایه‌گذار منطقی به نظر نمی‌رسد و سرمایه‌گذارانی که در گرجستان حضور دارند چه آنهایی که برج و مرکز خرید ساخته‌اند و چه آن دسته که در حوزه کشاورزی پروژه‌های بزرگی را شروع کرده‌اند به فکر خارج کردن سرمایه خود می‌افتند.» آل‌اسحاق با اشاره به این که ایران توانسته در شرایط تحریم با بسیاری از کشورها مراوادات خود را حفظ کند و با کشورهایی نظیر ایتالیا، چین، کشورهای آمریکای لاتین و هند به موافقت‌نامه‌های مختلف از جمله در مورد صدور ویزای تجاری دست پیدا کند، تاکید کرد که این اقدامات بین ایران و گرجستان نیز کاملا امکان‌پذیر است. او با اشاره به لغو چهار خط هوایی بین ایران و گرجستان به دلیل تغییر قوانین گرجستان گفت: «سالانه 100 هزار گردشگر ایرانی به گرجستان می‌آیند و به نظر می‌رسد با لغو این خطوط هوایی، گرجستان زیان بیشتری متحمل شود و این نیازمند بازنگری جدی است.»
اولویت توسعه روابط تجارت خارجی ما با ایران است
در ادامه این نشست و پس از سخنان رئیس هیات تجاری ایران، دیوید شاولیاشویلی نیز تاکید کرد که اولویت کشورش تسهیل و گسترش روابط تجاری با کشورهای خارجی به ویژه کشورهای منطقه و ایران است. وزیر امور زیر بنایی گرجستان ضمن تاریخی خواندن روابط ایران و گرجستان عنوان کرد که دولت گرجستان امیدوار به گسترش روابط بین ایران و گرجستان است. او گفت: «ما نیز در دولت در زمینه‌هایی که شما اشاره کردید علاقمند به همکاری با ایران هستیم.»
شاولیاشویلی هم‌چنین با اشاره به تغییرات قوانین گرجستان به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا از جمله برای ویزا، عنوان کرد که به زودی گرجستان کشوری مناسب و آسان برای سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد. او گفت: «البته ما تعهداتی داریم و باید با اتحادیه اروپا هماهنگ باشیم و این هماهنگی فعلاً مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است که در پی رفع آن نیز هستیم.» او توضیح داد که همه وزارتخانه‌های گرجستان مسئول رسیدگی به مشکلات ایجاد شده در پی اتخاذ این قوانین در حوزه تخصصی خود هستند. او گفت: «در مورد لغو خطوط هوایی و سخت شدن صدور روادید، بررسی‌های در حال انجام است و ما از طریق کنسولگری ایران در گرجستان از تمام مشکلات آگاهی پیدا می‌کنیم و وظیفه رسیدگی به آن را داریم.»
استقبال از سرمایه‌گذاری ایرانیان در گرجستان
وزیر امور زیربنایی از طرح انتقال آب گرجستان به ایران هم استقبال کرد و آن را طرحی جذاب دانست و گفت: «ما در گرجستان به دنبال احداث کارخانجات تولید آب برای کشورهای همسایه که از منابع آبی کم برخوردارند، هستیم. طرح مذکور در حال بررسی است و نیازمند داشتن اطلاعاتی از ظرفیت و نیازمندی‌های ایران در این حوزه است. در صورت تصویب آن نیز تشکیل گروه‌های متخصص برای سرعت بخشیدن و اجرایی شدن آن الزامی به نظر می‌رسد.»
او هم‌چنین از احداث کارخانجات سیمان در گرجستان حمایت کامل کرد و بحث گسترش هتل‌داری و گردشگری به دلیل مناطق زیاد گردشگری گرجستان را مهم ارزیابی و از علاقه دولت برای سرمایه‌گذاری در این زمینه خبر داد. دیوید شاولیاشویلی در ادامه این نشست یک ساعته با یحیی آل‌اسحاق با بیان شفافیت اقتصادی دولت گرجستان گفت: «دولت گرجستان با اجرای مناقصه برای سپردن پروژه‌های بزرگ زیر بنایی، حضور تمامی کشورها را برای حضور و سرمایه‌گذاری آزاد می‌داند.» وی افزود: «دولت از طرح‌های جذاب و همچنین طرح‌های مورد نظر دولت گرجستان از جمله جاده، تونل، آب و فاضلاب و دفن زباله حمایت می‌کند.» 
گلایه از برخی محموله‌های قیر بی‌کیفیت
وزیر امور زیربنایی گرجستان در پایان این دیدار نیز از واردات برخی محموله‌های قیر از ایران که کیفیت چندان مناسبی نداشته گلایه کرد و گفت: «ما سالانه 80 درصد از قیر مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنیم. متاسفانه در این بین دیده شده برخی از این محموله‌ها کیفیت بالایی ندارند در حالی که واردات قیر باکیفیت از ایران مورد حمایت دولت گرجستان است.» او توضیح داد که آزمایش قیر، زمانی زمان زیادی را از کامیون‌داران می‌گیرد و در حال حاضر دولت گرجستان ناگزیر به انجام این آزمایش‌هاست. به گفته وزیر امور زیربنایی گرجستان در ماه‌های اخیر این کشور مجبور به واردات قیر از آذربایجان شده است. او افزود: «البته به نفع کشور ماست که از ایران قیر خریداری کنیم. پیشنهاد من به عنوان وزیر امور زیربنایی این است که یک گروه برای حل این مشکل تشکیل شود که تا خودبخود مساله کیفیت و آزمایش قیر در مبادی ورودی هم برطرف شود و تجارت بین دو کشور در این مورد این کالا تسهیل شود.»

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd2n0f6yt0z.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما