تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۸
جالب است ۰
نهمین جلسه شورای راهبردی همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری تهران برگزار شد.
گزارش نهمین جلسه شورای راهبردی همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری تهران
به گزارش سرمایه گذاری آنلاین،

گزارش ستاد برگزاری همایش به شرح زیر برگزار شد: 

1- تغییرات نهایی در طراحی پوستر و اعمال نظرات استاندار محترم در آن و نهایی شدن پوستر و آماده جهت چاپ و تکثیر و ارسال به تمامی اعضای شورای راهبردی.
2- گزارش اولین نشست مطبوعاتی همایش در 8 مهرماه. در این نشست خبری حدود 30 خبرنگار از خبرگزاری ها، جراید و شبکه های تلویزیونی حضور داشتند. در پی این نشست نیز تعدادی از نشریات به عنوان حامی این همایش، اخبار و تصاویر جلسات، نشست ها و فرم های اطلاع رسانی و پوستر همایش را منتشر می کنند و به طور کلی اطلاع رسانی مطبوعاتی همایش برعهده این حامیان است.. 
3- دریافت حدود 100 پروژه سرمایه گذاری و ارجاع آن به دبیرخانه پروژه های سرمایه گذاری جهت کارشناسی، طبقه بندی و انتشار در سایت همایش.
4- در جدول زمان بندی همایش، حداکثر 20 آبان ماه زمان تعیین شده دریافت پروژه های سرمایه -گذاری، می باشد.
5- درخواست از اعضای جدید شورای راهبردی جهت ارسال لوگوی سازمان متبوع خود به دبیرخانه همایش. البته این درخواست مکتوب به آنها ارسال خواهد شد.
6- ارتباط بخش روابط عمومی اعضا شورا با دبیرخانه همایش جهت اطلاع رسانی اخبار همایش و همین طور لینگ سایت همایش به سایت اعضا شورا و بالعکس.
گزارش دبیرخانه پروژه های سرمایه گذاری: جناب آقای رضایی به عنوان سرگروه پروژه های سرمایه گذاری گزارش می دهند:
1- از 2 مهرماه اولین جلسه این کارگروه با مسئول دبیرخانه همایش تشکیل شد. فرم های خلاصه طرح های اقتصادی مرور شد و کامل ترین فرم انتخاب و پس از صحبت با مسئول سایت همایش جهت درج در سایت، هماهنگی های لازم صورت گرفت که در حال حاضر این فرم در سایت همایش آماده است که دارندگان پروژه می توانند آن را تکمیل کنند. سازمان صنعت، معدن و تجارت آمادگی این را دارد که پروژه های خود را اعلام و فرم های مربوطه را تکمیل کند. 
2- با تعیین اعضای این کارگروه، از 20 مهر ماه 100 پروژه ارسالی به دبیرخانه همایش مورد کارشناسی قرار خواهد گرفت و فرم های موردنظر توسط دبیرخانه تکمیل خواهد شد.
3- پروژه های سرمایه گذاری در سه محور مورد کارشناسی و درنتیجه انتخاب می شوند. 
الف) انتقال تکنولوژی روز به کشور.
ب) رهایی از خام فروشی و تولید و درنهایت فروش محصولات تولیدی در داخل و خارج کشور.
ج) کمک به اشتغا ل زایی و کارآفرینی.
4- تا 15 آبان ماه اولین طرح های کارشناسی شده و مورد تایید، جهت اطلاع سرمایه گذاران در سایت قرار خواهد گرفت. درنهایت تا 30 آبان ماه طرح های تایید شده نیز در سایت قرار خواهد گرفت.
5- پیشنهاد می شود به دلیل هدف اتاق بازرگانی تهران به جاری و ساری بودن این موضوع پذیرش طرح های سرمایه گذاری تا زمان همایش ادامه پیدا کند و ارتباط سرمایه گذاران، اتاق و کارگروه تداوم داشته باشد.
در پی گزارش جناب آقای رضایی ثمرین، پیشنهادات ذیل مطرح شد:
1- آیا برای مرتفع کردن مشکلات استان تهران و پروژه هایی که در داخل استان وجود دارد که بسیار نیز حائز اهمیت است همچون حمل و نقل؛ در این محورها تجدیدنظر شود.
2- اگر مکانیسم ارزیابی تعریف شده و اصولی نباشد، بازه زمانی به چالش کشیده می شود، درنتیجه این مورد حتما دقت شود.
3- فرصت های خوبی در سازمان هواپیمایی کشور جهت سرمایه گذاری موجود است؛ به طور مثال فاز 2 فرودگاه امام خمینی، که در حال حاضر با ظرفیت 6 میلیون (که اشباع شده است) درحال فعالیت است و با 6درصد افزایش سفر، نیاز مبرمی به سرمایه گذاری و تقویت ناوگان آن می باشد. در حال حاضر در کشورهای دیگر ناوگان مسافربری به دیگر کشورها اجاره داده می شود. درنهایت مقرر شد که با ارجاع آن به دیگر بخش های سازمان هواپیمایی کشور، پروژه های آن سازمان به دبیرخانه همایش ارسال گردد.
4- طرح های روبنایی و بهره برداری در راه داری کشور در حوزه دوربین های نظارتی، سازه های تبلیغاتی، شهرک های حمل و نقل و مجتمع های رفاهی در سطح کشور بسیار مناسب سرمایه-گذاری است.
تشکیل کارگروه امور بین املل: در ابتدا مسئول دبیرخانه، خانم هما نیابتی، توضیحی درباره الزام تشکیل کارگروه ها مطرح کردند و پیشنهاد ستاد برگزاری همایش را در تشکیل کارگروه امور بین-الملل بدین شرح اعلام کردند: وزارت امور خارجه، سازمان سرمایه گذاری خارجی و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور. اما دیگر اعضا در صورت تمایل و تخصص می توانند در این کارگروه فعال باشند. درنهایت نظرات اعضا به شرح ذیل است:
1- جناب آقای حق بین، مدیرکل هماهنگی اقتصادی وزارت امور خارجه، پیشنهاد دادند مهم است ظرف 3 هفته آینده بروشور اطلاع رسانی همایش که شامل چرایی و چگونگی برگزاری این همایش هست، منتشر و به سازمان ها و ارگان ها و شرکت های خصوصی ارسال شود. آگاهی از اینکه از برگزاری این همایش چه می خواهیم بسیار حائزاهمیت است. در این همایش دو ارزش-افزوده دارد؛ یکی اینکه اطلاعات جدید از مشارکت کنندگان به دست می آید و دیگری ارتباطات جدید برقرار می شود. اطلاعات سنتی که پیش از این در حوزه سرمایه گذاری وجود داشت و درحال حاضر نیز موجود است، انگیزه ایی برای سرمایه گذار به وجود نمی آورد. در صورتی که با بزرگ کردن امتیازات سرمایه گذاری در ایران، و تسریع حمایت ویژه و آگاهی بخشی درباره قوانین تشویقی سرمایه گذاری و دیگر امتیازات و موقعیت جغرافیایی ایران که در بستر ناامن منطقه، نقطه ایی امن به شمار می رود. با توجه به نرخ ریسک سرمایه گذاری ایران نسبت به دیگر کشورها که در رده پایین است، اما سرمایه گذاری در ایران چشم انداز بسیار مثبتی نسبت به کشورهای منطقه مثل ترکیه دارد. مطمئنا حضور دکتر خزاعی و سازمان زیر نظر ایشان یعنی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی فنی ایران بسیار مفید فایده است. درواقع تمرکز در شناسایی و معرفی پروژه ها کافی نیست چرا که قبل از هر چیزی باید پاسخ پرسش های سرمایه-گذاران را دانست و قبل از اینکه آنها سوال کنند ما جواب را دراختیارشان قرار دهیم. سوالاتی مانند؛ در سرمایه گذاری چه ارزش افزوده ایی را خواهند داشت؟ اصل و فرع سرمایه خود را چگونه می توانند برگردانند، در چه شرایطی و با چه کیفیتی؟ درنهایت اطلاع رسانی به سفارت-خانه ها یکی از اهداف دبیرخانه همایش باشد. 
2- خانم مقیمی نماینده سازمان مناطق آزاد نیز درپیرامون این موضوع موارد مهمی را خاطرنشان کردند: به جز فضاسازی در همایش باید این نکته را بدانیم که سرمایه گذاران بخصوص خارجی بیشتر و بهتر از ما پتانسیل های کشور را می شناسند و گاهی آنها پیشنهاددهنده هستند. لذا می-بایست انتظارمان را از این همایش بالا ببریم و بر روی بحث امکان سنجی و تهیه طرح کسب و کار اولیه، شیوه های تامین مالی ، ارزش افزوده و ریسک پذیری بیشتر کار شود و آن را به صورت یک بسته در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم. 
3- جناب مهندس برخوردار از اعضای اتاق بازرگانی تهران، نقص در سرمایه گذاری آموزشی را مطرح کردند که باید در این حوزه نیز سرمایه گذاری شود و آموزش عالی مدیران قابلی را تربیت کند. ایران موقعیت بسیار مناسبی دارد چرا که در حال حاضر سرمایه داران سرمایه های خود را به دلیل کیفیت پایین چین به هند سوق داده اند و مطمئنا با رفع تحریم ها این سرمایه ها به ایران سرازیر خواهند شد.
4- آقای شریفی معاون مالی و اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر شیوه سرمایه گذاری سنتی به مدرن را پیشنهاد دادند. به فرموده ایشان وزارت ارشاد خیلی از پروژه های خود را به صورت چاپ اوراق بهادار دراختیار سرمایه گذاران قرار داده است و اگر بازه زمانی اجازه این امر را دهد با همکاری سازمان اوراق بهادار می توان برای طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند، اوراق بهادار منتشر کرد. چرا که در حال حاضر برای ساخت فیلم در ایران این اتفاق صورت گرفته است و سرمایه گذاران خارجی نیز از این اوراق خریداری کرده اند.
5- آقای حامدی، کارشناس و مسئول مدیریت پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار نیز پیشنهاد دادند، برای آگاهی نسبت به تامین مالی و امنیت سرمایه گذاری کنار فرم خلاصه طرح اقتصادی که در سایت همایش درج شده بهتر است فعالیت آماری نیز به آن افزوده شود تا بدانیم تا چه حد با بازار سرمایه آشنا هستند و آیا می دانند که صندوق های تامین مالی نیز وجود دارد یا نه. بدین منظور که مخاطب نسبت به طرح اعلام شده آگاهی پیدا کند. چرا که سرمایه گذاری ارتباطی است دو سویه و نیازمند آگاهی است و ما را هم با تامین منابع مالی و دیگر موارد آشنا می کند. 
تشکیل دیگر کارگروه های همایش: در اینجا به کارگروه روابط عمومی اشاره شد که تمامی روابط عمومی های اعضا شورای می توانند در این کارگروه حضور داشته و فعال باشند. همچنین پیشنهاد شد که در سازمان تمامی اعضا شورا، دبیرخانه ایی ایجاد شود با همین چارت سازمانی همایش و یا حتی مختصرتر از آن و مسئول آن دبیرخانه با دبیرخانه مرکزی همایش در ارتباط باشند. این امر روند کار همایش را تسریع می کند و کلیه اعضا شورا نیز به طور فعال در اجرای همایش دخیل هستند.
پرسش هایی در مورد ملی و بین المللی بودن و حتی استانی و یا کشوری بودن همایش مطرح شد که مبسوط پاسخ آن به شرح ذیل است:
1- جناب آقای مهندس بهرامن؛ چرا همایش ملی است: طی مصوبات شورای گفتگوی تهران با ریاست استاندار محترم، تهران به عنوان پایتخت کشور است و نگاه، نگاهی ملی است چرا که هر طرحی که در تهران پیاده شود در کل کشور گسترش پیدا می کند. مثل راه آهن، گاز و خودرو ..... هدف جذب سرمایه است برپایه تکنولوژی های جدید و نیاز بازار. استانداری و اتاق بازرگانی تهران بر این اساس تصمیم به این عزم ملی گرفتند که تهران آغازی باشد برای کل کشور. در واقع تهران سکاندار جذب سرمایه گذاری در کل کشور خواهد بود. هدف دیگر همایش فضاسازی است نه فقط معرفی پروژه . این مبحث در دیگر اتاق ها نیز مطرح شده است. با توجه به سخنرانی جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، در دائوس و دعوت سرمایه گذاری در ایران، نقطه عطفی در این حوزه به شمار می رود. پیرو جلسات متعدد تصمیم بر این شد که این دبیرخانه دائمی باشد و بعد از همایش نیز به فعالیت خود ادامه دهد. 
2- جناب آقای نجفی منش: پروژه های ملی از تهران نشات می گیرد مثل خط راه آهن تهران- شمال و یا تهران – مشهد (البته قطارهای سریع السعیر) و یا همین فرودگاه امام خمینی. طبق گزارش گاردین ایران بین کشورهای خاورمیانه وضعیت باثباتی را داراست. 
در پایان جناب آقای ولی زاده مشاور اجرایی همایش اعلام کردند برای اطلاع از توانمندی اعضا شورا، فرمی تهیه خواهد شد تا امکانات و توانمندی شان در جهت اطلاع رسانی و تبلیغات و دیگر موارد مطروحه مشخص شود و در هفته جاری ارسال می گردد. همچنین اخبار همایش برای درج در سایت اعضا همایش نیز ارسال خواهد شد و درنهایت بنری از سایت همایش در سایت اعضا درج شود و از آن طریق به سایت همایش لینگ شود. 

اسامی حاضرین در این جلسه به قرار ذیل است:
1- ایرج هاشمی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی در سازمان سرمایه گذاری خارجی
2- میثم حامدی، کارشناس مسئول مدیریت پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار
3- علی بختیاری، نماینده ریاست هیئت عامل ایمیدرو
3- هوشنگ رضایی ثمرین، مشاور سازمان صنعت معدن وتجارت 
5- محمد حسین فکری، کارشناس مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی گاز
6- کیومرث شریفی، معاون مالی واداری نماینده وزارت ارشاد
7- شاهرخ جهانشاهی، معاون مدیرکل دفتر هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری
8- راضیه باغبانی، کارشناس سرمایه گذاری استانداری تهران
9- منصور وحیدی فر، نماینده وزارت ارشاد و صندوق اعتباری هنرمندان و نویسندگان
10- سید غلامرضا جاهد، مشاور اداری ومالی وزارت ورزش وجوانان
11- حمید نوروزی، مدیر امور قراردادهای اداره کل بازرگانی سازمان صدا وسیما
12- محمد خداکرمی، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور
13- شهرام سعادتمند، سازمان سرمایه گذاری خارجی 
14- فریدون حق بین، مدیر کل دفتر هماهنگی وراهبردی امور اقتصادی وزارت امور خارجه
15- محمد عیدیان، مدیر تشکل های اتاق بازرگانی تهران
16- محمدتقی اکبری، رئیس گروه مطالعات راهبردی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
17- علی اصغر یمینی، رئیس گروه مترو شرکت عمران شهرهای جدید
18- فاطمه مقیمی، گروه سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزد کشور
19- محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران
20- مرتضی رمضانی، مدیر کل تشکل های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری 
21- بابک ولی زاده، مشاور اجرایی همایش و نماینده اتاق بازرگانی ایران
22- محمد مراد سلطانیان، نماینده بانک مرکزی ایران
23- بابک طالبی، مدیر کل دفتر سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای
24- سوسن خوشخو، رئیس اداره سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای
25- علی رضادوست، معاون اجرایی اتاق تعاون استان تهران
26- بهیار صنوبری، مدیر کل دفتر سرمایه گذاری راه آهن ج. ا. ا
27- پژمان امید مقدمی، مشاور معاون برنامه ریزی راه آهن ج. ا. ا 
28- علی سلیمانی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران 
29- محمد حسین برخوردار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران 
30- سحر رکنی، کارشناس خانه معدن ایران 
31- هما نیابتی، مسئول دبیرخانه همایش


https://sarmayegozarionline.ir/vdcakin6149nw.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین